„În contractul de muncă scriem că o să primești un salariu de 6.000 lei, dar de fapt tu o să ai 10.000 lei, așa cum ne-am înțeles” sau „nu, noi nu transferăm salariul pe card că trebuie să plătim impozite mari, și oricum, cine folosește în Moldova carduri bancare?!” (a se citi cu sarcasm) - aceste sunt două dintre formele, pe care le poate avea munca la negru. Conform datelor publicate de Biroul Național de Statistică, în 2022, peste 6,2% din numărul total de salariați, adică circa 200.000 de oameni își primeau salariul în plic.
„Munca la negru” este o activitate achitată de către angajator, dar nedeclarată la Serviciul Fiscal. Respectiv, munca și plata primită nu sunt indicate în sistemul legal și fiscal. Acest tip de muncă nu este reglementat de un contract de muncă sau alte documente oficiale, care pot demonstra asumarea unor angajamente de către angajat și angajator. Un exemplu clasic de muncă la negru este lucrul zilierilor în agricultură. În această situație, salariul este achitat „în plic” sau este oferit direct „la mână” fără a exista vreo dovadă a acestei tranzacții.
Astfel, angajatorul sau patronul evită plata impozitelor și a contribuțiilor sociale, iar angajatul ori prestatorul de servicii, „renunță” la drepturile și beneficiile sale de salariat.
Totuși, acestea nu sunt singurele consecințe, pe care le are aceasta practică, dar să le luăm pe rând.
Potrivit datelor statistice, cel puțin unul din cinci angajați din țara noastră lucrează la negru. Biroul Național de Statistică estimează că în 2022, cei mai mulți angajați la negru erau în agricultură - 60,8%, construcții (15,7%), comerț (8,8%) și alte activități de servicii (3,2%). Mulți „lucrători la negru” sunt angajați la case particulare - pentru lucrări în grădină, amenajarea spațiului aferent casei sau alte lucrări din gospodărie. De asemenea, bărbații sunt mai predispuși să lucreze neoficial (8,3%) comparativ cu femeile (4,3%).
Conform Codului Muncii, persoanele fizice, care angajează lucrători sunt obligate să perfecteze angajatului un contract individual de muncă, care să includă toate clauzele prevăzute în articolul 49 din Cod:
- să înregistreze contractul la autoritatea administrației publice locale, care remite o copie a acestuia inspecției teritoriale de muncă;
- să achite primele de asigurări sociale de stat şi alte plăţi obligatorii în modul şi mărimile prevăzute de legislaţia în vigoare;
- să perfecteze documentele necesare înregistrării, în modul stabilit, în calitate de contribuabil în sistemul public de asigurări sociale, a salariatului angajat pentru prima dată.
În pofida datelor statistice oferite de experți, Inspectoratul de Stat al Muncii a prezentat alte „realizări” la finele anului 2022. Conform unei informații operative publicate de ISM, anul trecut au fost depistate 82 de persoane, ce activau fără forme de angajare. „În temeiul art.55 cu indicile 1 din Codul contravențional, au fost încheiate 41 de procese-verbale cu privire la contravenție, care au fost înaintate spre examinare instanței de judecată”, se arată în document. Totodată, pe parcursul anului trecut, cetății au anunțat despre 63 de cazuri în care muncitorii lucrau fără forme legale de angajare, dar din lipsa probelor, doar 19 cazuri s-au confirmat.
Cu scopul de a combate munca nedeclarată și fenomenul achitării salariului în plic, autoritățile au efectuat o serie de modificări la Legea privind Inspectoratul de Stat al Muncii. Astfel, inspectorii muncii trebuie să sesizeze imediat Serviciul Fiscal de Stat dacă constată că angajatorul utilizează munca nedeclarată, achită salariul sau alte plăți fără reflectarea acestora în evidența contabilă. Sesizarea SFS trebuie realizată în maxim 10 zile de la data constatării faptelor menționate, pentru a întreprinde măsurile de conformare benevolă sau forțată.
Totodată, din 1 martie 2023, inspectorii pot să efectueze controale inopinate, sau altfel spus neplanificate cu scopul de a depista angajatorii, care utilizează munca la negru. În cadrul reformei, se planifică modernizarea procesului de muncă a acestora, dotarea cu camere video corporale și echipamente pentru înregistrarea conversațiilor. Dacă în prezent, inspectorii transmit în judecată procesele-verbale care constată încălcările, iar instanța le examinează și ulterior pronunță o decizie, atunci de la 1 iulie, lucrurile se vor schimba.
Potrivit planurilor Ministerului de profil, inspectorii muncii vor căpăta statutul de agenți constatatori și vor fi în drept să aplice sancțiuni.
Conform Codului Contravențional, art. 55¹, în cazul utilizării muncii nedeclarate, pentru fiecare persoană fizică identificată, amenzile vor fi:
Sancțiunile pentru achitarea salariului sau a altor plăți fără reflectarea acestora în evidența contabilă, adică „în plic”, pentru fiecare persoană identificată, conform Codului Contravențional, art. 55 cu indicile 2 variază între:
*1 unitate contravențională = 50 mdl.
Pe lângă amenzile, pe care trebuie să le plătești, dacă angajezi la negru, încalci legea fiscală, pentru că nu achiți taxe și contribuții sociale corespunzătoare pentru angajați. Astfel, te poți pomeni cu o serie de sancțiuni, precum penalități pentru întârzierea plății impozitelor și a contribuțiilor sociale, amenzi pentru nerespectarea legislației fiscale, suspendarea activității și confiscarea bunurilor. Mărimea penalităților poate varia în funcție de numărul de zile de întârziere, de valoarea impozitelor și contribuțiilor sociale neplătite sau de gravitatea încălcării.
În cazul în care ești persoană fizică, fără funcție de răspundere, te poți gândi că „nu este niciun rău pentru mine să lucrez fără contract de muncă”, însă nu este deloc așa, pentru că:
Costurile nevăzute ale salariului în plic sunt mai mari decât crezi și devin tot mai evidente în timp.