Reguli mai stricte pentru influencerii din Moldova
23-08-2024 4074
Timp de citire: 2 min.

Reguli mai stricte pentru influencerii din Moldova

Liderii de opinie care activează în mediul online ar putea fi obligați să respecte aceleași legi ca și posturile TV. Activitatea influencerilor moldoveni a ajuns și în vizorul Consiliului Audiovizualului, după ce, recent, a fost sub lupa Serviciului Fiscal de Stat. Președinta instituției, Liliana Vițu, consideră că dacă un influencer are mai mulți urmăritori decât o televiziune, ar fi corect să fie reglementat. 

Autoritățile cred că reglementarea este necesară pentru a se asigura că influencerii nu distribuie falsuri, discursuri care incită la ură, apeluri la destrămarea ordinii publice. De asemenea, șefa Consiliului Audiovizualului susține că popularitatea unor influenceri nu poate decât să alerteze autoritățile Republicii Moldova. 

...

Liliana Vițu

Șefa Consiliului Audiovizualului

„Încercăm să nu fim foarte invazivi, trebuie să vedem pe ce criterii îi reglementăm, pe cine anume, ne uităm după numărul de urmăritori. Toate discuțiile acestea au loc la nivel de UE și CA-uri din alte țări, precum Franța, Irlanda analizează pe cine să reglementeze și pe cine nu. Și Codul nostru spune: dacă există un serviciu neliniar care intră în concurență/competiție cu o televiziune, dacă un influencer are mai mulți urmăritori decât o televiziune, e corect să rămână neregulementat și să facă orice îi trece prin cap și televiziunea să fie super reglementată? Sau totuși trebuie să introducem reglementarea pentru influenceri mai aproape de ceea ce există pe tv?”, a declarat Liliana Vițu, șefa Consiliului Audiovizualului în cadrul unei emisiuni televizate.

Ce se întâmplă în alte țări?

Guvernele europene sunt însă îngrijorate de absența unui cadru juridic eficace, care să reglementeze influența uneori nocivă a „influencerilor” de pe rețelele sociale. Franța a devenit, astfel, prima țară din lume care a definit legal ce este un „influencer”. Cadrul legal pentru aceste vedete ale virtualului îi va obliga de acum înainte să informeze, dacă pun filtre pe imagini, de pildă, și nu vor mai putea promova pariuri, tutun sau operații estetice.

Cultura juridică anglo-saxonă (nu doar în SUA, dar și în Anglia post-Brexit) privește curios la aceste prime tentative europene de a legifera un asemenea domeniu. Proiectul de lege francez prevede amenzi pentru cei care nu o vor respecta de până la 300.000 de euro, ba chiar și pedepse cu închisoarea de până la doi ani, însoțită de obligația de a-și înceta activitatea.

Caută un loc de muncă după:
Redacția  delucru.md
Publicat de către
Redacția delucru.md
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?