Poți fi concediat din cauza postărilor pe online?
15-03-2022 17200

Poți fi concediat din cauza postărilor pe online?

Trăim timpuri complicate, iar sursele mass-media ne-au copleșit spațiul personal și informațional din toate părțile. Libertatea cuvântului e un drept de necontestat, dar are acesta limitări în spațiul online? Unde e limita dintre exprimarea opiniei, manipulare și discurs de ură? Ce consecințe poate avea exprimarea opiniilor online pentru viața noastră profesională? Hai să vedem.

Legea 64/2010 cu privire la libertatea de exprimare, Constituția și Declarația ONU privind Drepturile Omului constituie baza legală pentru libertatea cuvântului, garantată fiecărui cetățean al Republicii Moldova. E un drept ce stă la baza democrației și a unui stat civilizat - până aici, toate bune. Dar când ne gândim la libertatea cuvântului, nu prea ne vin în cap postările furioase, trollingul, fake-urile și alte fenomene aflate la limita bunului simț care împânzesc internetul, nu-i așa? 

Pentru că prezența online e o chestie relativ nouă și pentru că în Moldova nu avem statistici și precedente cunoscute despre concedieri sau conflicte la job pe baza postările online (deși intuim că au fost), am decis să cercetăm acest aspect. În mod normal, angajatorul nu te poate concedia pentru că postezi:

  • Informații veridice despre condițiile de muncă, încălcările sau abuzurile care au loc la locul de muncă, lezarea anumitor drepturi sau condiții ale contractului de muncă;
  • Despre faptul că îți dorești să schimbi jobul, să avansezi în carieră, să ai un salariu mai mare, să îmbunătățești condițiile de muncă, să faci parte din alt mediu de lucru sau de interese;
  • Informații despre/din interiorul companiei, atâta timp cât nu au caracter confidențial. 
...

Ignatenco Irina

Specialistă în dreptul muncii

Pentru a înțelege dacă angajatorul este împuternicit să te concedieze pentru postările sau comentariile online, am vorbit cu Irina Ignatenco, specialistă în dreptul muncii. Iată ce ne-a spus ea: „Unul din cele mai mari riscuri ale comportamentului online al unui angajat este „scurgerea de informații”, care poate prejudicia imaginea companiei. Pentru a-și proteja imaginea virtuală, tot mai mulți angajatori recurg la măsuri coercitiv-disciplinare legate de modul în care se exprimă online.

În martie 2021, în SUA s-a decis că un angajat poate fi sancționat disciplinar pentru postările sale de pe social media, dacă acestea încalcă politicile companiei, inclusiv în cazul în care sunt făcute de pe conturile personale ale angajaților și în afara orelor de lucru.

Și în România au existat situații în care angajații au fost concediați pentru postările de pe Facebook. De exemplu, prin hotărârea nr. 434/2020 din data de 17.06.2020, Curtea de Apel București a decis că Tribunalul a anulat în mod corect deciziile de concediere a unor angajați care fuseseră demiși pentru că își promovaseră sindicatul pe Facebook.

În  majoritatea situațiilor în care angajații au fost concediați pentru postările de pe Facebook, motivul invocat în deciziile de concediere se referă fie la încălcarea obligației de confidențialitate, fie la denigrarea ori afectarea imaginii companiei, nefiind relevant faptul că mesajele de pe rețeaua de socializare au fost postate în timpul liber al angajatului.

CEDO a decis pe 15 iunie 2021 că aprecierile (like-urile) unui salariat asupra unei postări distribuite de o altă persoană pe o rețea de socializare precum Facebook NU pot face obiectul unei cercetări disciplinare pe motivul perturbării liniștii și ordinii la locul de muncă, încălcând art. 10 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului.”

În contractele de muncă și regulamentul organizației e adesea prevăzut că angajatul:

  • nu are voie să divulge datele cu caracter personal ale altor angajați fără acordul acestora;
  • informațiile confidențiale privind compania (cifra de vânzări, statistici interne, etc);
  • să facă declarații din numele companiei, fără un acord al reprezentanților săi, sau să dăuneze imaginii companiei din care face parte. 

Așadar, un asemenea comportament poate servi drept bază legală pentru concediere

Conținut online aflat la granița dintre concediere și încălcare a eticii profesionale poate fi și:

  • Postări cu conotații discriminatorii (sexiste, rasiste, de discriminare pe bază de religie, viziuni politice, apartenență etnică);
  • Postări cu conținut fals, care induc în eroare;
  • Postări ofensatoare privind evenimentele curente (conflicte militare, accidente, tragedii umane);
  • Postări negative despre clienți sau parteneri, care pot dăuna imaginii companiei;
  • Postări cu activități ilegale. 

Irina Ignatenco a mai menționat că „în Republica Moldova nu au fost încă înregistrate cazuri de concediere pentru postările ce le fac salariații în mediul online, însă sunt cazuri în care salariații au fost sancționați pentru mesajele postate.

Deși postările reprezintă o modalitate de manifestare a libertăţii de exprimare, angajatorul ar putea fi îndreptățit să concedieze salariatul dacă se constată că acesta a publicat intenționat informații confidențiale cu privire la activitatea angajatorului. În cazul dat libera circulaţie a ideilor, aidoma pluralismului, care sunt caracteristici importante ale societăţilor democratice, nu ar fi un argument suficient pentru publicarea mesajelor pe rețele de socializare. Depăşirea acestor limite este de natură să angajeze răspunderea civilă, administrativă sau chiar penală a celor care săvârşesc asemenea fapte.”

Postările online sunt mai degrabă o problemă de etică și valori decât una legislativă. În prezent, tot mai multe companii își declară public susținerea pentru valori ca egalitatea de gen, non-discriminarea, incluziunea socială, voluntariatul, activismul civic, mai nou, pacifismul și organizează activități de consolidare a acestor valori în rândul angajaților. Adevărul e, însă, că nu toți angajații se identifică cu aceste valori. Iar în contextul conflictului militar care are loc în prezent în țara vecină, oamenii pot exprima public păreri contradictorii, care pot fi percepute ca fiind scandaloase, manipulatorii sau chiar instigatoare la ură. Ce–i de făcut în acest caz?

...

Victor Timotin

Employer Branding and Communications Manager la Crunchyroll

Despre asta am vorbit cu Victor Timotin, Employer Branding and Communications Manager la Crunchyroll. Concedierea în sine este un proces reglementat prin lege. Nu sunt specialist în HR, dar legea menționează direct pe ce bază o persoană angajată poate fi concediată. Teoretic, nu ai nici o bază legală să concediezi pe cineva pe baza postărilor pe online, cred că în așa caz oamenii concediază pe bază de preferințe și păreri proprii, ceea ce nu este corect din start. Pe de altă parte, este foarte important să fim conștienți ce postăm pe online și mereu să păstrăm o atitudine sănătoasă și diplomată.

La întrebarea „Ce facem dacă depistăm pe parcurs că materialul postat online de către angajat nu este compatibil cu valorile companiei?”, Victor ne-a spus „Compania n-a angajat din start persoana corectă și nu a verificat dacă se potrivește culturii companiei și valorilor. Aceste lucruri se discută și pot fi identificate în timpul interviului. 

Nu este neapărat persoana de vină - toți avem viziuni diferite și scopul nostru este să fim toleranți. Dacă am angajat o persoană care are viziuni diferite, atunci lucrăm cu ea și îi oferim suport, încercăm să ne aliniem și să găsim un compromis, așa este sănătos să se întâmple. Nu există persoane ideale, toți suntem în proces de învățare și e bine să fim deschiși și toleranți.”

Specialista în dreptul muncii a sugerat următoarele metode de protejare a afacerii de postări pe care le pot face angajații pe rețelele sociale:

  • adoptarea la nivelul organizației a unei politici de social media
  • implementarea acestor „derapaje” ca acțiuni ce pot atrage răspunderea disciplinară a angajaților
  • informarea periodică a angajaților despre riscurile la care se expun atunci când fac postări de Facebook
  • un dialog deschis cu angajații
  • monitorizarea a ceea ce fac angajații tăi pe rețelele sociale și ce anume postează. Nu vorbim aici de implementarea unor programe care să facă capturi de ecran, ci monitorizarea organizației după cuvinte cheie sau verificarea din când în când a profilelor angajaților pentru a vedea ce au mai postat și dacă acesta ar avea un impact asupra businessului tău.

E important să ne asumăm că spațiul online e unul public, deci supus criticii, comentariilor și foarte vizibil. Declarațiile pe care le facem pot avea un impact major asupra vieții noastre sociale și profesionale, pot dăuna reputației noastre, mai ales dacă intră în contradicție cu viziunile afișate în viața reală. 

Caută un loc de muncă după:
Patricia Mihailă
Publicat de către
Patricia Mihailă
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?