Cât de dificil le este femeilor din Moldova să îmbine munca și creșterea copiiilor, responsabilitate care, de cele mai multe ori, cade, în mare parte, pe umerii lor. Dar, cât de receptive sunt companiile care vin în întâmpinarea lor și le crează condiții prielnice pentru activitate, încât acestea să-și pună în valoare potențialul, dar și să nu-și neglijeze familia. Puține, nu-i așa? Ei bine, noi îți prezentăm astăzi o companie care se preocupă de acest aspect și care implementează un portofoliu generos de beneficii sociale pentru salariați, care, ar trebui împrumutate și de alți angajatori din țara noastră.
Potrivit datelor oficiale, peste 50% din populația Republicii Moldova, preponderent femei, cu vârsta cuprinsă între 25 și 34 de ani, este inactivă din cauza responsabilităților familiale.
Îți facem cunoștință cu Irina Zacrevscaia, o femeie de 36 ani care te cucerește din prima cu zâmbetul și amabilitatea sa. Ea activează la Orange Moldova din 15 ianuarie 2009. Sunt 14 ani în care a parcurs mai multe trepte, care au ajutat-o să evolueze profesional, timp în care a născut trei copii. Inițial a deținut funcția de Suport Clienți, timp de patru ani. Au urmat doi ani de Team Leader pentru una dintre echipe, alți doi ani de Coordonator Calitate Deservire Clienți, iar din 2019 a fost transferată în departamentul Resurse Umane, deținând în prezent funcția de Coordonator Recrutare.
„Plecasem o dată din companie pentru doi ani, dar am revenit. Am fost plecată în străinătate. Eu și soțul voiam să ne stabilim cu traiul peste hotare, dar ne-am răzgândit, pentru că acasă e acasă. După ce am revenit, am fost contactată de managerul de pe atunci din Call Center și m-a întrebat dacă vreau înapoi. Atunci aveam primul copil, care avea cinci luni și jumătate”, spune angajata.
Irina nu a stat mult pe gânduri și a acceptat oferta. A revenit la muncă pentru un program zilnic de patru ore.
„În general, am avut parte de manageri înțelegători pe toată cariera mea la Orange. Managerul meu de atunci mi-a spus că știe că am un copil mic, dar că îndeplinesc un volum mare de muncă. Pe pozițiile pe care le-am ocupat și pentru managerii pe care i-am avut conta foarte mult să îndeplinești volumul de muncă. Mi se oferea o flexibilitate de grafic. Activam în a doua parte a zilei și aveam posibilitatea să lucrez de acasă”, mai adaugă angajata.
La apariția celui de-al doilea copil, Irina activa în departamentul Resurse Umane. „Am ieșit în concediu de maternitate la începutul pandemiei și de atunci nu am mai revenit la birou, dar am lucrat de la distanță, puteam să vin la birou o zi - două pe săptămână. Cu a doua fetiță am stat în concediul de îngrijire a copilului 8 luni. Am revenit la muncă cu un program de șase ore, lucram de acasă. Managerul îmi spunea că rezultatul contează, iar dacă am inspirație să îndeplinesc un task la ora 7:00 dimineața, dar la 10:00 trebuie să duc copilul la medic, eram liberă să o fac, atâta timp cât respectam termenul limită și nu întârziam cu sarcinile”, afirmă Irina.
Acum, angajata este în concediu de maternitate cu al treilea copil - un băiețel de șase luni. Nu a decis, deocamdată, când va reveni la serviciu. Pentru Irina, mereu a contat să fie încadrată în câmpul muncii, deoarece, spune ea, acest lucru o motivează să evolueze profesional și personal. Am întrebat-o de ce a ales Orange Moldova și ce o motivează să rămână aici. Ne-a răspuns că nu se vede într-o altă companie din Moldova.
„Oricât de năstrușnică ar fi ideea pe care o ai, dacă este în folosul companiei, al angajaților, al clienților, atunci ai toată permisiunea și libertatea să o pui în practică. Compania îți oferă și materiale, și instrumente, și timp, și încă ești și remunerat, doar ca tu să-ți realizezi scopurile și viziunile”, spune angajata.
Irina recunoaște că nu ar fi revenit la muncă atât de devreme după nașterile anterioare, dacă Orange Moldova nu ar fi implementat politici atât de prietenoase familiilor la locul de muncă.
„Dacă era să mi se impună o anumită strictețe de program, de exemplu, de la ora 09:00 până la ora 18:00, să nu ai voie să ieși mai devreme, să nu ai voie să vii mai târziu în cazul în care ai nevoie, cu siguranță că nu m-aș fi întors. Chiar și la interviurile de angajare când vin mămicile, una din cele mai frecvente întrebări este: Ce fac dacă am nevoie să duc copilul la medic? Sau dacă se îmbolnăvește? Le răspund că eu tot am copii și absolut orice se rezolvă dacă anunți că ai o nevoie sau este o urgență. Există politici care ne oferă posibilitatea să alegem un alt orar de muncă, chiar dacă programul nostru standard este de la 09:00 la 18:00, poți să alegi să vii de la 08:00 la 17:00 sau de la 10:00 la 19:00”, mai precizează Irina.
Pe lângă orarul flexibil de muncă, compania întotdeauna le inspiră femeilor, care au revenit din concediul de îngrijire a copilului, încrederea că vor reuși.
Și Inga Tabuica lucrează în companie de 14 ani. La început, activa în magazinul Orange din centrul Chișinăului. Mai exact, vindea telefoane, abonamente și era responsabilă de serviciile Prepay și de casierie. După opt luni de muncă, a fost încurajată de către unul dintre colegii să aplice la poziția de trainer, pe care a ocupat-o timp de opt ani, în urma unui concurs la care au participat, în total, 13 candidați.
„Ideea este că fiind trainer, mereu ai acces la ceea ce este nou. Eu eram responsabilă să formez o echipă, adică să selectez câte 1-2 consultanți din fiecare magazin și câțiva angajați din Serviciul Clienți, pe care o instruiam pe partea de vânzări. Pe atunci erau două echipe de traineri dedicați: una se axa pe angajații care lucrau în sfera vânzărilor, iar alta instruia lucrătorii responsabili de serviciile cu clienții, cei care răspundeau la telefon în mare parte”, afirmă angajata.
Ulterior, a aplicat pentru un job în departamentul Resurse Umane, care avea legătură tot cu instruirea angajaților. Este vorba despre poziția Learning and Development Coordinator, care în traducere din engleză ar însemna Coordonator Învățare și Dezvoltare Angajați. În scurt timp, doar după un an, a devenit managerul acestei echipe pe care a condus-o trei ani, iar în urma pandemiei de COVID-19, a devenit Manager al Programului de Transformare a Culturii Corporative.
„După pandemie, a apărut necesitatea să inițiem un program de consolidare a culturii noastre organizaționale. Din cauza restricțiilor, angajații lucrau inițial de acasă, după care reveneau la birou doar pentru două - trei zile. Am avut multă libertate și erau domenii sau echipe în care oamenii s-au deconectat unii de alții și aceasta ne împiedica să ne facem jobul cu aceeași performanță. Era complicat și atunci, am înțeles că este nevoie de un program de reinventare sau refresh a culturii corporative, pe care l-am gestionat eu”, spune Inga.
De cele mai multe ori, pentru a înlătura lacunele din pregătirea și calificarea specialiștilor Orange Moldova, Inga își amintește că periodic comunica cu fiecare manager de echipă, dar dacă era necesar, și cu fiecare angajat în parte.
„De două ori pe an, angajații Orange parcurg un proces de evaluare a performanțelor, se analizează dacă s-au îndeplinit sau nu obiectivele scontate și în cadrul discuțiilor pe care le organizăm, lucrătorii vorbesc și despre dezvoltarea lor, ce vor să facă în viitor, ce altă direcție și-ar alege, în ce domenii ar vrea să-și consolideze anumite cunoștințe. Toate aceste discuții erau transpuse fie în scris, fie verbal către echipa noastră, iar noi le recomandam diverse programe de învățare, în corespundere cu obiectivele pe care și le-au pus. Nu în zadar ne numim Familia Orange, noi chiar suntem o familie. Încercăm să ne descoperim și ca personalități, nu ne limităm doar la niște relații profesionale”, ne povestește Inga.
În cei 14 ani de activitate și avansare continuă în carieră, ea a născut și crescut doi copii. Primul băiețel are acum opt ani, iar al doilea unsprezece luni. În cazul primului copil, Inga a revenit la muncă după zece luni de concediu de îngrijire a copilului, cu un program de șapte ore.
„Lucram de la 09:00 pana la 17:00. Dar, cel mai important, am reușit să-l alăptez până la vârsta de doi ani. Foloseam un storcator electric. Îmi găseam un loc discret unde storceam o dată pe zi o sticluță de lapte, pe care o păstram în frigider, pentru că dispunem de o bucătărie dotată cu frigider la oficiu. Seara, când plecam acasă, luam sticluța cu mine și i-o lăsăm băiatului pentru a doua zi. Pe parcursul nopții, seara și dimineața îl atașam direct la sân”, precizează Inga.
Ea mai spune că nu a trebuit să-și convingă colegii să lucreze de acasă, atunci când copilul se simțea rău, era suficient doar să anunțe echipa. „Când puteam, lucram de acasă, pentru că noi am fost pionierii muncii de acasă. Deși încă nu era lansat nicăieri în Republica Moldova, noi aveam o zi - două pe săptămână în care puteam munci de la distanță, pe propria răspundere. La noi, toate femeile din echipă se întorc la muncă mult mai devreme de finalizarea concediului de îngrijire a copilului”, menționează Inga.
Din 2022, Orange deține statutul de companie prietenoasă familiilor. Aceasta înseamnă că compania asigură părinților, angajaților cu copii atât beneficiile prevăzute de legislație, cât și beneficii suplimentare. Printre acestea se numără:
Din cei 1600 de angajați Orange Moldova, 174 sunt angajate aflate fie în concediul de maternitate, fie în cel de îngrijire a copilului. În companie activează 65 de angajați cu familii numeroase, care au trei sau mai mulți copii.
„În felul acesta, avem confirmarea că asigurăm condiții ofertante pentru angajații care planifică să întemeieze o familie sau să și-o extindă. Bunăoară și eu, în momentul în care m-am angajat, aveam deja doi copii, dar ulterior, fiind angajată, am născut încă doi copii și am revenit din concediul de îngrijire a copiilor când fetițele, pentru că este vorba despre două gemănuțe, nu aveau doi ani. Am simțit pe propria piele cât de util și valoros este să poți lucra de acasă, în regim hibrid”, afirmă Mihaela Pohilă, Coordonator Cultură și Diversitate la compania Orange.
Specialista spune că acest serviciu i-a oferit posibilitatea să-și construiască viața așa cum a considerat ea mai bine. „Nu am fost forțată să stau acasă, în lipsă de opțiuni, dimpotrivă, am avut posibilitatea să revin la serviciu când am vrut eu, chiar dacă eram cu patru copii acasă, dintre care doi sunt relativ mici și m-am descurcat, am avut încredere din partea angajatorului să-mi construiesc regimul de lucru așa cum am vrut eu”, mai adaugă Mihaela Pohilă.
Orange Moldova deține și certificarea Standardului European și Internațional în Egalitate de Gen (GEEIS) și își reconfirmă cu succes certificarea la fiecare 4 ani. Acest fapt demonstrează că angajatorul are un angajament puternic și eficient pentru realizarea egalității de gen la locul de muncă.
„Această certificare se obține în baza unui audit, care verifică activitățile companiei după nouă criterii, printre care este eliminarea diferenței salariale între angajați și angajate. Se analizează șansele pentru femei în procesul de angajare, dar și în procesul de promovare în poziție de manager. De exemplu, 49% dintre poziţiile manageriale sunt ocupate de femei. Am atins un echilibru foarte frumos. Totodată, auditul verifică cum instruim angajații sau cum comunicăm cu angajații despre eliminarea discriminării, dar și acțiunile întreprinse pentru încurajarea femeilor să activeze în poziții tehnice și IT”, spune Mihaela Pohilă.
Echipa de traineri este formată din 17 membri, care sunt responsabili de instruirea angajaților din „front line”, adică cei care interacționează cu clienții (Serviciul vânzări și Call Center). Trainingurile mai complexe, sunt în grija echipei Învățare și Dezvoltare din departamentul Resurse Umane.
„Se întâmplă în felul următor: colegele responsabile de această activitate se întâlnesc cu managerii din fiecare departament și creaza un plan de necesități de dezvoltare. Aceste necesități pot fi foarte diferite, de la training-uri simple pe comunicare, până la instruiri foarte avansate. Avem un buget dedicat pentru învățare și el se repartizează pentru fiecare departament, pe perioade ale anului, în funcție de necesități. Iar noi căutăm furnizorii în funcție de aceste necesități, pentru că avem traineri și servicii care presetază în Republica Moldova, iar dacă nu, apelăm la furnizori și de peste hotare”, precizează Mihaela Pohilă.
În calitate de angajator prietenos familiilor, Orange Moldova promovează echilibrul între viața profesională și cea personală. Compania își dorește să aibă angajați motivați și familii fericite.
„Întâi de toate, până a fi angajați, noi suntem oameni și fiecare din noi poate avea randament mai mare în momentul în care lucrurile din viața personală sunt bine aranjate și există o certitudine. Oamenii noștri se pot concentra pe task-urile de serviciu în momentul când acasă totul este în regulă. Pe lângă aceasta, suntem o companie care, de foarte multe ori, setează niște trend-uri, niște dinamici și alte firme ne urmează exemplul și ne simțim responsabili, inclusiv din această perspectivă. Și un al treilea motiv este că, în felul acesta, motivăm angajații. Foarte des ei cercetează piața pentru alte oferte și constatăm că salariul nu este singurul criteriu care îi determină pe candidați să aleagă un angajator sau altul. Iată această cultură corporativă, aceste politici, această atmosferă de lucru, echilibru între viața profesională și cea personală, într-adevăr, contribuie la starea de bine a angajatului”, punctează Mihaela Pohilă.
Majoritatea angajaților care activează în „front line”, adică magazine și Call-Center, au posibilitatea de a se dezvolta și evolua profesional. Compania implementează programe de reprofilare, accesibile pentru orice angajat: un exemplu este programul „Move IT”, dedicat angajaților care vor să se reprofileze în IT.
„Salariatul care se înscrie în acest program, va trece niște probe, inclusiv un interviu și, ulterior, va urma un program de cursuri, instruiri și programe de mentorat cu alți angajați de-ai noștri, pentru a se putea transfera într-o poziție din IT. Aceasta înseamnă că orice angajat care aplică la program nu mai trebuie să plătească pentru cursuri sau să învețe la facultate această specialitate”, subliniază Mihaela Pohilă.
Totodată, în premieră, în acest an Orange Moldova a lansat programul „Talents Up”.
„I-am invitat pe toți cei care consideră că au niște talente sau un potențial nerealizat să aplice la acest program, care îi va ajuta să dobândească abilități noi și să crească profesional. După șirul de instruiri, fiecare aplicant trebuie să aplice, în următoarele douăsprezece luni, la o poziție nouă. Da, noi chiar încercăm să motivăm oamenii să se dezvolte, să nu ezite”, mai adaugă Mihaela Pohilă.
„De exemplu, în 2023 am avut un webinar la subiectul educației sexuale a copiilor, la care a participat un psiholog, dar, și un webinar despre adaptarea la școală sau grădiniță. Tot în acest an, am organizat, în premieră, și câteva excursii pentru copiii angajaților, care au avut posibilitatea să viziteze oficiile noastre, birourile şi chiar un magazin Orange. Le-am explicat și arătat cum are loc mentenanța rețelei, ce se întâmplă în culisele Orange Moldova şi cum pot recicla telefoanele uzate, a fost impresionant pentru ei”, declară Mihaela Pohilă.
În prezent, Orange Moldova are peste 30 de locuri vacante, care pot fi accesate aici.
Mamele și tații cu copii mici pot îngriji de bebeluși și copii în spațiile pentru igienă amenajate în cele trei sedii ale companiei.
Spațiile dedicate angajaților cu copii mici includ o zonă de igienă cu masă pentru înfășat bebeluși și o zonă comodă destinată alăptării, dotată cu scaun și protecție mobilă. Inițiativa a fost realizată de Orange Moldova în baza parteneriatului cu Fondul ONU pentru Populație (UNFPA), Agenția Austriacă de Dezvoltare, Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, în cadrul unui program de extindere a oportunităților pentru părinți în sectorul privat.
Studiile UNFPA arată că, în Republica Moldova oamenii își doresc să aibă trei copii, dar în realitate au un copil, maxim doi. Potrivit Niginei Abaszada, Reprezentanta Rezidentă a Fondului Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA), acest lucru se întâmplă din diverse motive, inclusiv din cauza oportunităților reduse pentru femei de a putea combina maternitatea cu atribuțiile profesionale.
„Orange Moldova este una din companiile campioane care inspiră prin abordarea inovativă în crearea condițiilor prietenoase familiei la locul de muncă. Prin susținerea politicilor și practicilor de implicare a angajaților în responsabilitățile casnice, sectorul privat susține egalitatea de gen - femeile își pot realiza aspirațiile de carieră, iar bărbații se implică mai mult în îngrijirea copiilor. Mai mult, investind în condiții egale pentru femei și bărbați la locul de muncă și politici prietenoase familiei susținem alegerea pentru fertilitatea dorită a oamenilor și reziliența demografică a țării”, a spus Nigina Abaszada, Reprezentantă Rezidentă UNFPA Moldova.
Această inițiativă se înscrie în Programul UNFPA de Reziliență Demografică, care are drept scop susținerea țărilor din regiune în elaborarea politicilor și programelor destinate populației, pentru a răspunde schimbărilor demografice, a consolida capitalul uman și a defini un viitor prosper.
Potrivit datelor oficiale, o treime dintre femeile de 15-29 de ani din țara noastră nu muncesc, nu studiază și nu beneficiază de instruiri, comparativ cu 19% dintre bărbații tineri. Rata de ocupare a femeilor de 25-49 ani, care au copii cu vârsta de 0-6 ani, este cu 29 puncte procentuale mai mică în raport cu bărbații cu același statut și cu 26 puncte procentuale mai mică față de femeile fără copii de vârstă preșcolară (36% vs 62%). Acest lucru ne vorbește despre faptul că femeile sunt nevoite să se retragă de pe piața muncii odată cu apariția copiilor, asumându-și în totalitate responsabilitățile de îngrijire.