La ce ar trebui să fim atenți în timpul unui interviu de angajare? Sfaturi pentru candidați
10-11-2023 3468

La ce ar trebui să fim atenți în timpul unui interviu de angajare? Sfaturi pentru candidați

Întotdeauna s-a pus accent pe ceea ce vor, caută sau așteaptă angajatorii de la candidați în timpul unui interviu de recrutare, fără a se lua în calcul însă aspectele pe care nu ar trebui să le neglijeze cei care urmează să îndeplinească „adevărata muncă grea”. Interviul de angajare este la fel de important pentru ambele părți, deoarece le permite să se descopere reciproc, dar și să înțeleagă dacă împărtășesc valori comune. În timpul unui interviu de angajare, competențele de comunicare joacă un rol esențial în crearea unei impresii pozitive. Candidații ar trebui să acorde o atenție deosebită limbajului nonverbal, clarității în exprimare și abilității de a răspunde la întrebări în mod coerent, evidențiind astfel profesionalismul și capacitatea de a comunica eficient. Noi am încercat să fim utili, de aceea îți propunem în continuare câteva sfaturi, care te vor ajuta să alegi compania și angajatorul potrivit, în baza procesului de recrutare. Ia-ți cafeaua sau ceaiul și savurează-l alături de noi, sub o plapumă călduroasă sau pe o bancă în parc, în fața soarelui, care este încă foarte generos cu noi în această perioadă.

Interviul telefonic

Nu ar trebui să neglijezi interviul telefonic, deoarece reprezintă prima interacțiune cu compania, de aceea este foarte important să fii atent la felul în care decurge discuția atunci când ești contactat.  Mulți angajatori, din păcate, nu știu cum să interacționeze cu candidații. Din cauza unei discuții foarte sumare și sterile, candidatul poate nici să nu înțeleagă dacă a fost contactat pentru poziția pentru care a aplicat sau pentru un alt post. În astfel de situații, există riscul ca persoana care este în căutarea unui loc de muncă să meargă la interviu și să fie abordată pentru o altă poziție decât cea dorită. Aceasta se întâmplă și din cauza că departamentul de Resurse Umane nu este bine structurat și organizat, iar angajatorul deleagă sarcina de a contacta telefonic candidații unei secretare sau unui asistent manager, care nu dețin foarte multe informații despre fiecare poziție vacantă în parte. 

Este recomandat să adresezi cât mai multe întrebări în timpul acestei discuții, iar dacă persoana care te-a contactat nu poate să-ți răspundă la ele, acest aspect ar trebui să te pună în gardă. La fel cum angajatorul se așteaptă de la tine să fii competent, să ai o atârnare serioasă față de procesul de recrutare și să deții informații despre companie, același lucru ar trebui să-l pretinzi și tu de la el. Este absolut firesc să ceri informații despre rolul pentru care ești invitat la o discuție. De aceea, este important ca persoana care contactează și invită candidații la interviu să cunoască:

  • fișa postului;
  • criteriile de apreciere a competențelor profesionale necesare postului;
  • detalii cu privire la resursele puse la dispoziție de companie (dacă îi este permis să împărtășească aceste detalii);
  • de ce este disponibil acel post;
  • în cât timp se va lua o decizie cu privire la încadrarea pe post.

La această primă discuție este important să se stabilească data și ora interviului de comun acord. Este bine ca adresa la care la avea loc interviul să fie comunicată atât telefonic, cât și prin email/sms. 

Alo, ce salariu îmi oferiți?

Se consideră o regulă de bază nescrisă ca viitorul angajat să nu vorbească despre salariu decât după ce angajatorul va iniţia această conversaţie. Să știi că este o abordare învechită, care nu mai este relevantă în prezent. Mulți candidați nu ezită să întrebe recrutorii informații despre salariu în momentul în care sunt invitați la interviu. Dar, cât de corect este să discuți acest aspect la telefon? Specialiștii în Resurse Umane din țările europene încurajează acest lucru. Da, da, ar suna puțin neobișnuit pentru Republica Moldova, deoarece gestul ar putea fi considerat prea îndrăzneț, dar, potrivit lor, este destul de oportun să adresăm astfel de întrebări chiar de la începutul colaborării. În dependență de informația despre câștiguri, viitorul angajat își face o opinie despre companie și despre sarcinile pe care urmează să le îndeplinească, iar ca urmare, procesul de selecție al aplicanților va decurge mai rapid. Deci, ambele părți au de câștigat. 

Dar, cum ar trebui să sune întrebarea în acest caz? În asemenea situație, ar fi indicat ca aplicantul să fie diplomat și să spună că pentru el este important aspectul financiar și că zona sa de confort comercial este situată între două limite, pe care ar trebui să le indice exact. Aceasta informație este foarte prețioasă și pentru departamentul de Resurse Umane, deoarece, în baza ei, poate lua decizia de a invita sau nu candidatul la interviu. Dar, cel mai bine este ca angajatorii să indice salariul în anunțul de angajare, subiect pe care l-am abordat detaliat în acest articol.

Fii curios. Observă!

Nu te rușina să privești și să fii atent la tot ce se întâmplă în jurul tău, din momentul în care pășești pragul companiei. Atenție! Nu trebuie să fii indiscret, dar curios. Recruiterul ar trebui să aibă o atitudine binevoitoare, să-și întâmpine candidatul cu zâmbetul pe buze și eventual să îi ofere o băutură. De asemenea, îl poate întreba dacă a găsit ușor locația. Această atitudine are rolul de a sparge gheața și a-l face pe candidat să fie în largul lui. Camera în care are loc interviul de angajare ar trebui să fie luminată corect, să fie curată, să nu conțină obiecte ce ar putea distrage atenția aplicanților.

Candidatul poate afla multe lucruri despre viitorul său angajator doar urmărind care este atmosfera de lucru în companie, cât de relaxați, încordați sau stresați sunt angajații, cât de prietenoși și deschiși sunt aceștia. Inclusiv, în acest scurt timp, poate observa și condițiile de muncă, în ce stare este mobilierul, dacă compania dispune de o zonă de relaxare.

Nu mai puțin important este ca aplicantul să fie atent în ce măsură compania își respectă valorile pe care le promovează, dar nu le ține doar afișate pe pereți. Ar fi straniu ca firma să utilizeze peste tot pahare din plastic, în timp ce se declară eco-friendly, nu-i așa? La fel de nepotrivit ar fi să nu vezi nici o rampă de acces în instituție, în timp ce angajatorul se laudă că promovează incluziunea și angajarea persoanelor cu nevoi speciale. Sigur, la o primă vizită nu ai de unde să știi dacă în firmă lucrează persoane cu dizabilități sau nu, dar cu siguranță poți observa aspectul legat de adaptarea condițiilor de muncă pentru astfel de angajați. 

Dinamica și confortul din companie se transmite prin energia care persistă acolo. Dar, cel mai mult, candidații ar trebui să atragă atenție cum sunt abordați de persoanele cu care realizează interviul. 

Numărul contează 

S-a estimat că recruiterul vorbește aproximativ 20-25 % din durata interviului, restul timpului revenindu-i candidatului. Surprinzător, nu-i așa? Dar, nu acesta este semnalul de alarmă care ar trebui să-l pună în gardă pe aplicant, dar numărul de persoane din companie care participă la interviu. O comisie mare reprezintă un indicator de organizare defectuoasă a procesului de recrutare, care, prin definiție, întruchipează una dintre activitățile de bază în Resurse Umane. Desigur, aceasta nu înseamnă că în recrutare sunt implicați doar oamenii de HR. Atenție! Doar după ce persoana ajunge într-o listă scurtă de candidați potențiali, în procesul de recrutare pot fi încadrați diverși specialiști cu rol pe partea de selecție și evident managerii operaționali, care, fie în calitate de viitori șefi direcți ori în calitate de evaluatori tehnici, iau contact cu candidații de pe lista scurtă, aplicând diverse teste sau derulând interviuri cu aceștia. Ulterior, seria de persoane implicate în interviul de recrutare poate fi completată cu diverși colegi, în companiile în care există comitete de recrutare și foarte adesea există și un decident final care poate fi directorul de departament sau chiar directorul general ori ownerul companiei.

Totodată, s-a demonstrat că interviul desfăşurat în faţa unei comisii mari nu este prea eficient, în multe cazuri candidatului îi sunt adresate atât de multe întrebări încât acestea vor cauza confuzii la acumularea informaţiilor, iar procedura se va solda cu un eşec. Prezenţa numărului mare de intervievatori poate tulbura candidatul, determinându-i o imagine falsă despre el. 

Curtoazie

Dacă ești invitat la interviul de angajare la prânz, mai bine refuză! Să știi, e cel mai bun sfat din partea noastră! De ce? Deoarece în timp ce angajatorul se va delecta cu pauza de la miezul zilei, tu va trebui să-l impresionezi și să vorbești despre tine. În acest mod, angajatorul prinde doi iepuri în același timp: mănâncă și organizează și interviul de angajare, economisind timp.   

Te invit să facem un exercițiu de imaginație. Să ne închipuim, pentru câteva secunde, că în timp ce tu îi povestești despre experiența ta la joburile anterioare, despre deciziile profesionale, despre studii și alte aspecte importante din carieră, angajatorul te întrerupe pentru a-i cere chelnerului să-i mai aducă un sos, niște pâine sau smântână pentru a-și drege supa. Cum te-ai simți? Sigur, remarca noastră are un caracter umoristic, pe care te rugăm să-l tratezi ca atare, dar, aceasta nu înseamnă că ești scutit de asemenea situații. 

Mulți ar zice că nu este o problemă, atâta timp cât îți comanzi și tu ceva. Nu ar fi o problemă, dacă nu ar trebui să vorbești despre tine și să răspunzi la întrebări pe toată durata prânzului, iar vorbitul cu gura plină este foarte nepoliticos. Un mare minus la un astfel de interviu este atmosfera nelucrativă și gălăgioasă din timpul discuției, deoarece, de obicei, localurile sunt aglomerate în această perioadă a zilei. Sunt încurajate doar întâlnirile la o cafea, într-un spațiu liniștit.

La fel de nepoliticos este atunci când angajatorul răspunde la telefon sau la mesaje pe email, viber sau messenger în timpul interviului. Să știi că unei persoane căreia îi pasă cu adevărat de succesul companiei și de confortul angajaților săi nu ar proceda niciodată în acest mod, deoarece este preocupat de formarea și consolidarea unei echipe puternice, în care rolul de recrutare este determinant.

Acum, hai!

„Fugi” cât mai departe de angajatorii care, după doar câteva minute de discuție, îți spun că vor să începi lucrul de mâine sau poate chiar de azi. La prima impresie, ai putea să te simți apreciat, dorit și important, dar gândește-te că acest lucru se întâmplă și cu alți candidați. Ți-ar plăcea ca și viitorii tăi colegi să fie selectați printr-un sistem atât de superficial de recrutare? La sigur că nu. 

Dar, totuși cum ar trebui să reacționeze un angajator care chiar a fost impresionat de un candidat din prima? În asemenea cazuri, este bine să oferteze aplicantul și să-i propună jobul la sfârșitul interviului de angajare, dar statistica arată că 90 la sută dintre aceste decizii sunt impulsive și superficiale, care nu au fost eficiente în timp. 

Atenție! Întârzierea sau netransmiterea rezultatului după interviu este o greșeală pe care o comit mulți recrutori, pierzând astfel potențialii angajați. Potrivit studiilor, după interviu, la finele căruia nu au primit feedback, dar a fost interesați de oportunitățile postului, 90% dintre candidați așteaptă un răspuns. Acest timp de așteptare este tensionant pentru solicitant și poate să mai aplice la alte posturi apărute pe site-urile cu locuri de muncă. Cu cât feedback-ul se transmite mai târziu, cu atât interesul aplicantului scade, uită elementele care i-au plăcut în timpul discuției sau este atras de alte joburi vacante.

Interviul durează prea mult sau prea puțin timp

Durata standard a unui interviu este de aproximativ o oră, în dependență de specificul postului. Informația care se încadrează sub 30 de minute poate fi considerată superficială, iar cea care depășește 90 de minute riscă să fie ineficientă și tensionată pentru candidat.  

Puțini recrutori cunosc cât ar trebui să dureze un interviu. Spre exemplu, unii finalizează interviul în 15 minute, alții în 90 minute și într-un final realizează că au prea puțină sau prea multă informație. Dacă intervievatorii nu țin cont de eticheta profesională, candidații pot crede că angajatorul nu investește corect în angajații săi. Mai grav e că ar putea să refuze jobul doar din motivul că nu au fost corect tratați la interviu, așteptându-se la o astfel de atitudine și în serviciu. Un astfel de comportament al recrutorului include:

  • să se prezinte târziu la interviu și candidatul să aștepte mult timp;
  • să grăbească candidații, fără a le da timp să răspundă la întrebări;
  • să nu fie atent la candidatul intervievat;
  • să fumeze în timpul interviului.

Aceștia nu sunt doar factori de descurajare puternici pentru candidați, dar ar putea de asemenea dăuna reputației companiei. Când angajatorul își propune să organizeze un interviu de recrutare, este indicat să-și analizeze graficul de muncă, task-urile, să-și consulte agenda personală și să programeze interviurile astfel încât să nu întârzie. 

Primește cele mai noi articole direct
în inbox

Concluzii

Interviul de angajare este primul și cel mai important semnal despre compania în care urmează să lucrezi. Dacă lucrurile n-au mers bine la această etapă și crezi că ulterior se vor îmbunătăți, să știi că greșești amarnic. De aceea, este important ca în timp ce ești analizat, intervievat și ascultat, să-ți formezi și tu o opinie despre cei care te vor în echipă. Acest lucru te va ajuta să-ți alegi jobul potrivit și să eviți experiențele mai puțin plăcute, care îți influențează nu doar viața profesională, dar și pe cea personală. Succes! Avem toată încrederea că vei face alegerea corectă! 

Caută un loc de muncă după:
Redacția  delucru.md
Publicat de către
Redacția delucru.md
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?