Din 2017, angajații din Moldova au posibilitatea să primească lunar tichet de masă. Ce sunt tichetele de masă, ce valoare au și care este procedura de impozitare a tichetelor de masă, citește în continuare.
Conform legii 166/2017, tichetul de masă este un card de plată emis de un operator și acordat salariaților de către angajator. Acesta poate fi folosit pentru achitarea produselor alimentare în unitățile comerciale și de alimentație publică, care au încheiat un contract de prestare a serviciilor cu operatorul. Tichetul este, de fapt, o alocație pentru hrană acordată salariaților de către angajator.
Sunt două tipuri de tichete de masă:
Modul de utilizare a tichetelor de masă este stabilit printr-un regulament aprobat de Guvernul RM. Angajatorul trebuie să plătească integral operatorului valoarea nominală a acestor tichete, precum și costurile pentru imprimarea tichetelor de masă și alte servicii specificate în contractele încheiate între operator și angajator. Operatorul este o persoană juridică, licențiată, care are dreptul să emită și să ramburseze tichete de masă.
Acordarea tichetelor de masă este opțională. Angajatorul poate alege să plătească cheltuielile pentru hrană ale unui angajat, care vor fi deduse în scopuri fiscale conform Codului fiscal, sau să ofere tichete de masă. Se permite doar o singură opțiune.
Condițiile de acordare a tichetelor pentru prânz în sectorul privat sunt stabilite în contractele de muncă și în actele normative. Angajații din sectorul bugetar pot beneficia de tichete de masă, care sunt finanțate din bugetul alocat pentru cheltuieli de personal în anul bugetar curent.
Valoarea nominală a unui tichet de masă nu va depăși 2% din cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real, care constituie 4.000 lei pentru 2023. Astfel, valoarea tichetului nu poate depăși suma de 80 lei, în conformitate cu prevederile fiscale. Această sumă nu include contribuția individuală de asigurări sociale de stat obligatorii. Valoarea totală a tichetului de masă este calculată în funcție de numărul de zile lucrate, înmulțite cu valoarea nominală a tichetului acordat. Astfel, dacă salariatul primește pe zi un tichet de masă în valoare de 50 lei, pentru o lună, cu 20 de zile lucrătoare, angajatul va primi bonusuri de masă în sumă de 1.000 lei.
Pentru salariații care lucrează în ture, valoarea tichetului de masă se calculează după formula: numărul total de ore lucrate în luna precedentă, împărțit la opt, și înmulțit cu valoarea nominală a tichetului acordat. Rezultatul va fi aproximat conform regulilor matematice până la un număr întreg.
Tichetele de masă pot fi folosite exclusiv în unitățile comerciale sau de alimentație publică care au încheiat un contract de prestare servicii cu operatorul. Utilizarea tichetelor de masă este permisă doar de către salariat, care trebuie să prezinte un act de identitate.
Este interzisă utilizarea tichetelor de masă pentru:
În cadrul procesului de operare cu tichetele de masă, Serviciul Fiscal de Stat este responsabil de asigurarea respectării legislației fiscale. Dacă tichetul de masă nu depășește suma de 80 lei pe zi, din valoarea acestuia nu se calculează prime de asigurare obligatorie și impozit pe venit. În cazul în care valoarea nominală a tichetelor este mai mare, pentru suma care depășește limita respectivă se calculează contribuții de asigurări sociale de stat obligatorii, prime de asigurare obligatorie de asistență medicală și impozit pe venit.
Cheltuielile suportate de angajator pentru acordarea tichetelor de masă salariaților sunt deductibile conform legii, în limitele stabilite la articolul 4 alineatul (1).
Dacă persoana este angajată prin cumul și beneficiază de bonusuri de masă de la toate locurile de muncă, valoarea tichetelor de masă este considerată venit impozabil.
Conform legii, angajatul poate să primească tichete de masă doar de la locul de muncă de bază. În cazul în care lucrează egal în mai multe locuri, salariatul trebuie să decidă care loc de muncă îl consideră de bază și să prezinte o declarație pe propria răspundere.
Asigurarea angajaților cu tichete de masă este o decizie individuală a fiecărui angajator și nu una obligatorie. Bonusurile de masă nu sunt influențate de valoarea salariului. Totodată, angajatorii nu au dreptul să reducă salariile angajaților, dacă le oferă tichete de masă.
Pe lângă tichetele de masă, angajații din Moldova vor primi și tichete de sport. Acestea funcționează în mod similar cu tichetele de masă și sunt supuse acelorași prevederi legale, însă utilizate în scopuri sportive. Angajații pot folosi aceste carduri pentru a plăti activități sportive, precum abonamentul la sala de forță, la yoga, pilates sau la tenis. La fel ca și în cazul tichetelor de masă, acordarea tichetelor de sport este opțională. Totodată, angajatorul poate să acorde un singur tip de tichet: ori de masă, ori de sport.
Se interzice folosirea tichetelor de sport pentru:
Chiar dacă legislația nu impune angajatorii să acorde tichete de sport sau de masă angajaților, acestea au un rol important. Tichetele sunt un beneficiu și pot completa pachetul de avantaje, pe care angajatorii îl oferă angajaților. Vezi câteva motive de ce este binevenit ca angajatorii să acorde tichete de sport și de masă:
Oamenii vor aprecia că angajatorul le oferă posibilitatea să ia masa într-un local sau să-și cumpere prooduse alimentar. De asemenea, angajații vor fi încurajați să facă sport și să adopte un stil de viață mai sănătos, ceea ce va aduce randament și la job. Astfel, tichetele pot contribui la îmbunătățirea satisfacției și moralei angajaților.
Tichetele permit angajaților să economisească bani când cumpără produse alimentare sau când merg la sport. Gratuitățile sau reducerile ne oferă o stare de bine, ceea ce se referă și la salariați.
Conform unui studiu elaborat de Magenta Consulting în mai 2023, pentru 67% dintre respondenți cu studii universitare și post-universitare, existența beneficiilor adiționale pe lângă remunerare are o importanță mai mare decât salariul, în momentul angajării. Astfel, beneficiile pot fi un instrument eficient de atragere și reținere a angajaților în cadrul unei companii. Angajatorii care oferă acest beneficiu pot fi considerați mai atractivi pentru potențialii angajați. De asemenea, tichetele pot contribui la creșterea loialității angajaților față de companie.
Urmărește blogul delucru.md ca să cunoști toate modificările legislative și să fii un angajat informat.