De ce Moldova are nevoie de agenți de muncă temporară?
17-02-2025 1870

De ce Moldova are nevoie de agenți de muncă temporară?

Cum ar fi să ai la dispoziție o „bază de angajați”, la care să apelezi atunci când nu faci față volumului de muncă sau când ai obținut un nou proiect temporar, pentru care ai nevoie de muncitori suplimentari? Ar fi o soluție salvatoare, nu-i așa? Ei bine, despre necesitatea unor agenți de muncă temporară se vorbește de mult timp în Republica Moldova, dar discuțiile n-au ajuns niciodată în Parlament - forul suprem al țării. Ministerul Muncii și Protecției Sociale consideră că măsură ar putea diminua problema deficitului de cadre, de care se confruntă angajatorii din țara noastră.

Ce este un agent de muncă temporară?

Conceptul de agent de muncă temporară se referă la munca prestată de un salariat care a încheiat un contract de muncă temporară cu o întreprindere - agent de muncă temporară și, ulterior, este plasat pentru prestarea muncii la un alt agent economic, pentru a lucra temporar sub supravegherea și conducerea acestuia. Asigurarea muncii prin intermediul unui agent de muncă temporară permite suplinirea necesităților de personal ale agenților economici în perioade de vârf sau înlocuirea temporară a unor salariați.

Mecanismul este prevăzut de Directiva 2008/104/CE a Parlamentului European și Consiliului Uniunii Europene și este implementat în mai multe țări europene. Potrivit acestui document european, un agent de muncă temporară reprezintă orice persoană fizică sau juridică care, în conformitate cu legislația națională, încheie contracte de muncă sau raporturi de muncă cu lucrători temporari pentru a-i pune la dispoziția unor întreprinderi utilizatoare, pentru a lucra cu titlu temporar sub supravegherea și conducerea acestora. 

Încercările eșuate ale Moldovei

În toamna anului 2019, Republica Moldova a avut o încercare a de introduce mecanismul în legislația națională. Prevederea se conținea într-un proiect de modificare a unor acte legislative, promovat de Consiliul economic pe lângă prim-ministrul Republicii Moldova, și avea drept scop reglementarea prin lege a activității de agent de muncă temporară. Documentul, care nu este disponibil în format public în acest moment, propunea mai multe modificări la Codul Muncii, dar și la Legea nr. 105/2018 cu privire la promovarea ocupării forţei de muncă şi asigurare de şomaj. 

Modificările de atunci urmau să completeze un obiectiv al politicilor în domeniu, care stipula crearea condiţiilor pentru dezvoltarea agenţiilor private de ocupare a forţei de muncă, inclusiv a agenţiilor de muncă temporară, precum şi pentru interacţiunea şi cooperarea acestor agenţii cu instituţiile de stat implicate la realizarea politicii în domeniul promovării ocupării forţei de muncă. Proiectul nu a ajuns să fie votat în Parlament, iar ca urmare, legea nu reglementează, în prezent, conceptul de agent de muncă temporară.

...

Vladislav Caminschi

Directorul executiv al Confederației Patronatelor din Republica Moldova

„Deja de șase ani, încercăm să promovăm acest concept în Republica Moldova. Am prezentat un proiect de lege pe platforma Consiliului economic pe lângă prim-ministrul Republicii Moldova, asupra căruia s-a discutat foarte mult, au fost propuse anumite amendamente, dar, ulterior, am ajuns în situația în care nu a avut cine să promoveze acest proiect și procesul s-a stopat. Cu un an și jumătate în urmă, am propus proiectul gata elaborat ministerului Muncii și Protecției Sociale, pentru a fi promovat. Pe parcurs, s-a intensificat procesul de integrare europeană a țării noastre, iar în planul de acțiuni al Guvernului a fost inclusă implementarea Directivei 2008/104/CE, care ține de agentul de muncă temporară. Subiectul ar fi trebuit să se epuizeze în decembrie anul trecut, dar acest lucru nu s-a întâmplat, iar acum, prin intermediul Comisiei naționale consultări și negocieri colective încercăm să impulsionăm acest proces, care este inevitabil”, susține Vladislav Caminschi, directorul executiv al Confederației Patronatelor din Republica Moldova.

Conform Directivei 2008/104/CE, condițiile de bază de angajare și de muncă aplicabile lucrătorilor temporari sunt, pe durata misiunii de muncă temporară în cadrul unei întreprinderi, cel puțin acelea care s-ar aplica lucrătorilor în cazul în care aceștia ar fi fost recrutați direct de întreprinderea care utilizează acest serviciu, pentru a ocupa același loc de muncă

„Noi încercăm să oferim un mecanism nou de angajare pentru piața forței de muncă din Republica Moldova. Dacă va fi sau nu utilizat, acest lucru este mai puțin important, deoarece angajatorii deja solicită existența unui astfel de concept. Agenții economici vor avea posibilitatea să angajeze forță de muncă din altă parte, dar, totodată, vor plăti pentru acest serviciu. Practica de implementare din mai multe țări demonstrează că acest mecanism lucrează pentru anumite domenii, pentru un anumit nivel de calificare a personalului, pentru anumite sectoare de activitate. Consider că este corect să le oferim angajatorilor această posibilitate, iar ei, de sine stătător, să evalueze necesitatea aplicării acestui mecanism pentru întreprinderile și companiile lor, fiecare în mod individual. Nu este corect să punem sub semnul întrebării necesitatea existenței unui astfel de mecanism”, punctează Vladislav Caminschi, directorul executiv al Confederației Patronatelor din Republica Moldova. 

Drepturi și obligații

Să lămurim, din start, un aspect foarte important - agentul de muncă temporară nu este un organ intermediar, dar reprezintă o entitate care angajează muncitori și de care este responsabil! Acești salariații vor lucra, pentru anumite perioade de timp, la companiile și întreprinderile care vor apela la acest serviciu, altfel spus - care vor avea nevoie de brațe de muncă. 

Directiva europeană prevede ca lucrătorii temporari să fie informați cu privire la existența oricărui loc de muncă vacant în întreprinderea care apelează și utilizează acest serviciu, pentru a li se acorda aceeași oportunitate de a ocupa un loc de muncă permanent ca și celorlalți lucrători din întreprindere. Aceste informații pot fi oferite printr-un anunț general, plasat într-un loc adecvat în întreprinderea în cadrul căreia și sub supravegherea căreia își desfășoară misiunea lucrătorii temporari.

Directiva europeană stabilește și faptul că agenții de muncă temporară nu pot percepe nicio taxă de la lucrătorii temporari pentru recrutarea acestora de către companii, pentru încheierea unui contract de muncă sau stabilirea unui raport de muncă. Totodată, lucrătorilor temporari li se acordă acces la structurile sau facilitățile colective din întreprinderea în care lucrează temporar, în special la cantină, la spațiile pentru îngrijirea copiilor și la serviciile de transport în condiții identice cu cele aplicate lucrătorilor angajați direct de întreprindere, cu excepția cazurilor în care diferența de tratament este justificată de motive obiective.

...

Sergiu Sainciuc

Vicepreședinte al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova

„Noi considerăm că, din start, ar trebui să fie elaborat un proiect de concept, privitor la această Directivă, fiindcă, este vorba nu doar despre modificarea Codului Muncii, dar în mod cert și a altor acte normative, inclusiv Codul Contravențional al Republicii Moldova. Directiva UE presupune ca statele membre să prevadă măsuri corespunzătoare pentru a asigura respectarea obligațiilor ce decurg din document, inclusiv sancțiuni eficace, proporționale și descurajatoare în cazul încălcării sau nerespectării cerințelor de către agentul de muncă temporară”, afirmă Sergiu Sainciuc, vicepreședinte al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova.

Proiectul de lege elaborat și promovat anterior pe platforma Consiliului economic al prim-ministrului Republicii Moldova nu conținea modificări legislative cu privire la sancțiuni. 

Riscuri și oportunități

Chiar dacă recunosc că măsura ar putea contribui la reducerea lipsei de personal pe piața muncii, autoritățile, dar și Sindicatele consideră că prevederile legate de agenții de muncă temporară ar trebui minuțios examinate, pentru a preveni abuzurile asupra salariaților.

...

Olesea Croitoru

Expertă contractată de ministerul Muncii și Protecției Sociale

„Una dintre practicile europene de implementare a acestui mecanism este reprezentată de Olanda, care are peste 8.000 de agenți de muncă temporară, în calitate de angajatori. Una din modificările legate de acest sector constă în implicarea activă a Inspectoratului de Stat al Muncii, în ideea în care Olanda și-a propus, în următorii ani, să majoreze capacitatea Inspectoratului cu cel puțin 70 de inspectori, care vor verifica doar agenții de muncă temporară. Aceasta se întâmplă din cauza practicilor neloiale, care există la nivelul pieței. S-au depistat foarte multe încălcări din partea agenților de muncă temporară care nu respectă drepturile angajaților în legătură cu achitarea salariilor medii sau minime, asigurarea securității și sănătății în muncă și a condițiilor de transport, cazare, etc. Cu aceste probleme se confruntă Olanda în prezent și și-a propus niște reforme substanțiale la nivelul țării, pentru a controla sectorul”, spune Olesea Croitoru, expertă contractată de ministerul Muncii și Protecției Sociale. 

...

Sergiu Sainciuc

Vicepreședinte al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova

„Agentul de muncă temporară pune la dispoziție forță de muncă, dar cine achită salariul lucrătorilor? Cine este responsabil de sănătatea și securitatea lucrătorilor la locul de muncă? În ce măsură va fi disproporționată motivarea muncii persoanei angajate la o anumită întreprindere, cum ar fi o companie de construcție, dar și a persoanei care vine de la un agent de muncă temporară? Sunt mai multe aspecte care necesită a fi discutate. Trebuie să ne asigurăm că va fi un proces care va fi susținut de toți partenerii sociali. Nu ne dorim ca agentul de muncă temporară să perceapă bani de la cel care are nevoie de forță de muncă, dar să nu achite munca muncitorilor”, menționează Sergiu Sainciuc, vicepreședinte al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova.

Ministerul Muncii și Protecției Sociale consideră că mecanismul este necesar pentru piața muncii din Moldova și anunță că, în scurt timp, va elabora un proiect de lege, care va reglementa activitatea agenților de muncă temporară, dar și mecanismele de protecție a muncitorilor. Documentul urmează să fie discutat și consultat cu partenerii sociali. 

...

Alexei Buzu

Ministrul Muncii și Protecției Sociale

„Planul nostru este să punem punctul pe această problemă. În acest an, vom veni cu un proiect, pe care îl vom dezbate și consulta cu partenerii. Vom implementa acest mecanism. Noi înțelegem care sunt constrângerile semnificative pe piața muncii din Republica Moldova, dar faptul că există anumite riscuri nu înseamnă că nu trebuie să mergem înainte. Trebuie să învățăm să evităm anumite riscuri ca să putem să le gestionăm și să le identificăm. O să mergem înainte. Noi trebuie să înțelegem că situația pe piața muncii din Republica Moldova este de așa natură, că trebuie să ne asumăm cu toții, atât Guvernul, cât și Patronatele, și Sindicatele, să luăm decizii pe care le-am amânat cu anii. Voi fi foarte sincer. În primul rând, Guvernul trebuie să vină cu modificări radicale. Rata de ocupare din Republica Moldova este cea mai mică din regiune. Patronatele trebuie să investească mai mult în formarea profesională. Și colegii de la Sindicate nu trebuie să-i protejeze pe cei care nu livrează performanță, dar trebuie să protejeze și să avanseze interesele celor care muncesc onest, dar sunt denigrați. Suntem în situația în care toți trebuie să ne asumăm decizii mai radicale, dacă vrem să creștem economia”, a menționat Alexei Buzu, ministrul Muncii și Protecției Sociale. 

Primește cele mai noi articole direct
în inbox

Concluzii

Să sperăm că, de această dată, discuțiile despre implementarea noului mecanism vor avea continuitate, iar munca agenților de muncă temporară va fi reglementată prin lege, astfel încât aceștia să devină nu doar angajatori oficiali în țara noastră, dar și furnizori de forță de muncă pentru diverse industrii. 

Acești agenți, cunoscuți și sub numele de agenți de personal, vor ajuta angajatorii să-și îndeplinească temporar cerințele de personal, oferindu-le candidați care au abilitățile necesare. La nivel european, companiile cooperează cu agenții de muncă temporară din mai multe motive: pentru a economisi timp și pentru a găsi angajați potriviți pentru rolurile lor temporare.

Caută un loc de muncă după:
Redacția  delucru.md
Publicat de către
Redacția delucru.md
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?