Dacă îți place să conduci și ești în căutarea unui loc de muncă să știi că pe delucru.md avem multe joburi, cu salarii ofertante, care ajung și până la 100 de mii de lei lunar. Atunci când vei accesa ofertele de muncă de pe delucru.md vei observa că pentru această categorie de salariați, salariile pozițiilor vacante bugetare se diferențiază cu mult de cele din mediul privat. Ei bine, ne-ai putea spune că este o tendință specifică pentru toate domeniile de activitate. Să știi că în acest caz, explicația este mult mai profundă. De fapt, există două sisteme de salarizare, stabilite prin legi diferite. Despre ce este vorba, află din articol.
Așa cum ți-am spus și la începutul acestui text, pe delucru.md găsești multe instituții și companii care sunt în căutare de șoferi, dispuse să ofere salarii între 1.000 și 100.000 de lei lunar. Potrivit comparatorului de salarii, pe care l-am lansat anul trecut, 26 de poziții vacante includ salarii care variază între 1.000 - 12.000 de lei. În alte 26 de oferte de angajare sunt indicate salarii între 41.000 - 60.000 de lei lunar. Salariul pentru alte 21 de joburi variază între 12.000 - 23.000 lei. Deci, nu-ți rămâne decât să accesezi delucru.md și să citești cu atenție anunțurile de angajare disponibile pentru a identifica ce ți se potrivește cu adevărat.
În sectorul bugetar, șoferii sunt salarizați în baza anexei nr. 10 din Legea nr. 270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar.
Ana Moldovanu
Consultant Superior în Departamentul protecție social-economică al Confederația Națională a Sindicatelor
„Conducător auto se regăsește cu codul funcției H6174, clasa de salarizare 30 și coeficientul de salarizare - 1,83. Pentru calcularea din 1 ianuarie 2024 a salariilor angajaților din sectorul bugetar a fost stabilită valoarea de referință de 2100 de lei, cu unele derogări. În cazul dat, salariul de bază al șoferului ar fi: 2100 (valoarea de referință) x 1,83 (coeficientul de salarizare) = 3843 de lei”, precizează Ana Moldovanu, consultant superior în Departamentul protecție social-economică al Confederația Națională a Sindicatelor.
Până a trece la explicații, trebuie să atragem atenția la două noțiuni de bază. Potrivit aceleiași legi, „clasa de salarizare” reprezintă nivelul de poziționare distinctă a funcției în ierarhia generală a funcțiilor din grila de salarizare, căruia îi corespunde un coeficient de salarizare. Iar, articolul 4 din lege explică „coeficientul de salarizare” drept expresie numerică care corespunde clasei de salarizare. Pe baza acestui coeficient este calculat salariul de bază pentru fiecare funcție.
Potrivit punctului 9 din anexă, clasa de salarizare indicată pentru funcția „șofer” este stabilită pentru conducătorul autocamioanelor și al automobilelor furgon cu destinație generală având sarcina maximă de până la 3 tone și pentru conducătorul mijloacelor de transport cu motor. În funcție de tipul de transport condus și complexitatea lucrărilor executate, clasele de salarizare pentru această funcție se majorează față de cea indicată în tabel (30) după cum urmează:
cu 2 clase succesive - pentru conducătorii (șoferii) de autocamioane și automobile - furgon cu destinație generală având sarcina maximă de la 3 până la 10 tone; pentru conducători auto (șoferi), inclusiv cei care conduc automobile speciale și automobile sanitare (cu excepția ambulanțelor); pentru șoferii de autobuze cu lungimea de până la 7 metri;
cu 3 clase succesive - pentru conducătorii de autocamioane și automobile furgon cu destinație generală având sarcina maximă de la 10 până la 40 de tone; pentru șoferii de ambulanțe și de automobile operative cu semnale sonore speciale (tip „Sirena”), precum și de autobuze speciale și ambulanțe; pentru șoferi de autobuze cu lungimea 7-12 metri;
cu 4 clase succesive - pentru conducătorii de autocamioane și automobile furgon cu destinație generală, având sarcina maximă de peste 40 de tone; pentru șoferi de autobuze cu lungimea de peste 12 metri;
cu 5 clase succesive - pentru conducătorii de camioane pentru transportarea cimentului, a substanțelor chimice toxice, a cadavrelor, a amoniacului anhidru, a apei amoniacale, a gunoiului putred, a dejecțiilor;
cu 6 clase de salarizare - pentru conducătorii de autobuze școlare;
cu 12 clase succesive - pentru șoferii (conducătorii auto) ai Bazei auto a Cancelariei de Stat și ai Secretariatului Parlamentului.
În sectorul real, șoferii sunt salarizați în baza anexei nr. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 743/2002 cu privire la salarizarea angajaților din unitățile cu autonomie financiară. Astfel, șoferii de camioane şi automobile - furgon de destinație generală cu sarcina maximă:
Șoferii de autoturisme, inclusiv speciale şi pe automobile sanitare (cu excepția salvărilor) vor avea categoria 4. Șoferii la salvări şi pe automobile operative cu semnale sonore speciale (tip „Sirena”), precum şi autobuze speciale şi salvări intră în categoria 5. Șoferii de autobuze, inclusiv speciale şi sanitare (cu excepția salvărilor) cu dimensiunea autobuzelor:
Pentru șoferii de motociclete şi mototolire este aplicată categoria 3. Totodată, în funcție de tipul de transport condus, la determinarea mărimilor salariilor tarifare pe unitate de timp sau a salariilor lunare pentru șoferi, se aplică următorii coeficienți, reieșind din complexitatea lucrărilor executate:
„Salariile tarifare ale șoferilor pe automobile cu remorcă, salarizați pe unitate de timp, se majorează până la 20 la sută. În afară de aceasta, șoferilor li se pot acorda adaosurilor şi sporurilor la salariu cu caracter compensatoriu, mărimea lor minimă fiind stabilită în anexa nr. 6 a Hotărârii respective. Astfel, șoferilor de autocamioane, autoturisme şi autobuze pentru clasele de calificare: cel puțin 10 % din salariul tarifar șoferilor de clasa II şi cel puțin 25 % șoferilor de clasa I, pentru timpul lucrat în calitate de șofer”, declară Ana Moldovanu, consultant superior în Departamentul protecție social-economică al Confederația Națională a Sindicatelor.
Clasa III de calificare se acordă conducătorului auto la angajare în muncă după finalizarea formării profesionale, iar clasa II și I - în timpul activității de muncă prin formare profesională continuă. Acordarea claselor de calificare II și I se efectuează de către comisia de calificare a unității în care ei activează. La întreprinderea unde nu sunt specialiști de profil, evaluarea urmează să fie susținută la o altă întreprindere, care dispune de o astfel de comisie.
Condiția de bază pentru acordarea clasei de calificare este absolvirea cursurilor unei școli auto, organizate de unitățile licențiate, susținerea examenelor de calificare și obținerea permisului de conducere în modul prevăzut de Regulamentul privind procedura de examinare pentru obținerea dreptului de a conduce vehicule, emiterea și valabilitatea permisului de conducere, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 181/2022.
„Totuși, unitățile din sectorul real sunt în drept să stabilească șoferilor suplimente pentru intensitatea muncii până la 25% din salariul tarifar și să majoreze adaosurile şi sporurile, specificate în anexa nr. 5, precum şi să stabilească alte adaosuri şi sporuri cu caracter compensatoriu, în limitele mijloacelor proprii (mijloacelor alocate) prevăzute pentru aceste scopuri în contractele colective de muncă sau regulamentul cu privire la remunerarea muncii”, specifică Ana Moldovanu, consultant superior în Departamentul protecție social-economică al Confederația Națională a Sindicatelor.