Cum te poate ajuta personal branding să obții jobul dorit?
29-07-2024 3352

Cum te poate ajuta personal branding să obții jobul dorit?

„Brandul personal este ceea ce spun oamenii despre tine atunci când nu te afli în încăpere”, spunea Jeff Bezos, fondatorul renumitei companii americane de succes „Amazon”. Tocmai din acest motiv, trebuie să te preocupe imaginea ta, nu doar în viața reală, dar și cea virtuală, adică în mediul online. Într-o lume în care informațiile sunt la un click distanță, angajatorii doresc să vadă mai mult decât un simplu CV - ei caută o identitate coerentă și o valoare adăugată. În aceste condiții, stabilirea unei identități profesionale devine o necesitate. Brandingul personal nu mai este doar un mod subtil de a te diferenția într-o piață profesională aglomerată, dar o strategie eficientă pe termen lung, necesară pentru dezvoltarea unei cariere de succes. Dar, cum poți să-ți transformi căutarea de job într-o oportunitate de a-ți construi propriul brand? Răspunsul în găsești în acest articol. 

Ce reprezintă brandul personal?

Nu-ți vom prezenta o definiție reglementată de DEX, dar îți vom explica cât mai simplu și concis. Dacă marile companii din întreaga lume se bazează pe branding pentru a-și vinde produsele și serviciile, brandingul personal este modalitatea de a-i face pe cei din jurul tău: clienți, colaboratori, angajatori să te asocieze cu anumite calități sau trăsături, intitulate mai exact valori, expertize, motivații și hobby-uri. 

Odată ce devii conștient de ceea ce ești în stare, de pasiunile, cunoștințele, abilitățile tale, este necesar să le faci cunoscute și celor din jur. Doar în acest fel te vei putea dezvolta ca și personalitate și îți vei putea dezvolta totodată și cariera. Brandul personal este fundamental pentru existența și prezența noastră ca specialiști pe piață, fiind o combinație unică de abilități și experiențe, care ne fac ceea ce suntem, care ne diferențiază de concurență și inspiră încredere potențialilor clienți sau angajatori. 

Cum te ajută personal branding să vânezi un loc de muncă?

Crearea unui brand personal este un proces important în dezvoltarea carierei tale. Acesta definește cine ești, cât de bun ești în ceea ce faci și de ce meriți atenția angajatorilor. Mai exact, ce te diferențiază de alți candidați cu potențial disponibili pe piața muncii și cum poți aduce valoare adăugată unei companii. 

Un candidat prompt, încrezător în propriile forțe și care are în spate rezultate bune are șanse mari de a obține un loc de muncă. Cu toate acestea, de multe ori, brandul personal este ignorat de cei care se află în căutarea unui job, bazându-se pe faptul că experiența anterioară va vorbi în numele lor. Doar că, se întâmplă exact invers, de cele mai multe ori. 

...

Vicky Ulinici

HR Manager la Travod, Career Coach și Creator de conținut educațional

„În prezent, mai ales în lumea digitală, este foarte important să ne construim și să avem grijă de imaginea noastră din mediul online și nu doar, deoarece personal branding nu este legat doar de ceea ce publicăm online, dar și cum suntem percepuți de colegi, prieteni, cu ce ei ne asociază, cum ne prezentăm la diferite evenimente, cum vorbim, cum ne alegem vestimentația. Și ca să înțelegeți cât de important este un branding personal în căutarea unui loc de muncă, vă prezint câteva statistici. 70% dintre angajatori utilizează social media pentru a identifica candidați. 54% decid să nu angajeze în dependență de informațiile pe care le găsesc despre candidați în mediul online, iar 57% dintre angajatori sunt chiar mai puțin predispuși să invite la un interviu de angajare persoanele care nu sunt prezente online. Aceasta înseamnă că nu putem fi o fantomă în mediul online, însă trebuie să avem o prezență destul de echilibrată”, specifică Vicky Ulinici, HR Manager la Travod, Career Coach și Creator de conținut educațional.  

Cum îți construiești un brand personal?

Clarificarea obiectivelor de carieră este primul pas către reușită. După ce le-ai identificat, analizează competențele-cheie pentru atingerea lor. Totodată, alege trei elemente forte care te pot ajuta să-ți îndeplinești scopurile. Iar în momentul în care te prezinți la un interviu de angajare sau într-o discuție cu un coleg, manager sau recruiter, e important să le scoți în evidență. 

„Pentru început, este indicat să te autoevaluezi pentru a înțelege care sunt punctele tale forte, în ce domeniu poți oferi expertiză, cu ce ai putea să contribui în nișa ta de activitate, cum ai putea ajuta societatea. După ce ai înțeles care este valoarea ta, ar trebui să definești conținutul pe care vrei să-l abordezi în mediul online. Eu le recomand celor care au scopul de a-și găsi un job să se concentreze mai mult pe rețelele sociale LinkedIn, Facebook și Instagram”, punctează Vicky Ulinici, HR Manager la Travod, Career Coach și Creator de conținut educațional. 

E important și să definești categoriile de persoane cu care vrei să intri în contact și care vrei să te cunoască. Apoi, trebuie să stabilești câteva strategii prin care să ajungi la ele. 

Cât de important este un brand personal online? 

Odată cu dezvoltarea tehnologiei, brandingul personal a devenit mai răspândit şi mai important. Astfel, un brand personal include şi o prezenţă în social media. În ceea ce priveşte brandingul personal online, accentul cade pe felul în care oamenii sunt percepuţi pe Internet şi pe reţelele sociale. Cel mai important lucru în construirea unui brand online este acela de a identifica corect audienţa şi de a stabili conţinutul în funcţie de acea audienţă şi în funcţie de specificul brandului personal. 

...

Vicky Ulinici

HR Manager la Travod, Career Coach și Creator de conținut educațional

„Unele persoane în căutarea unui loc de muncă nu conștientizează că angajatorii pot să le caute profilurile pe rețelele sociale, mai ales pe Facebook, unde pot găsi informații publice care să nu le avantajeze. Sugestia mea este să nu postezi lucruri pe care nu ți-ai dori să le vadă un potențial angajator, precum anumite poze din vacanța de la mare, de la diverse evenimente de familie sau private. Dacă totuși decizi să publici astfel de fotografii, atunci conturile ar trebui să fie private. Trebuie să fim conștienți că tot ce ajunge în mediul online, chiar dacă este profil personal, devine online, și multă lume are acces la aceste produse”, subliniază Vicky Ulinici, HR Manager la Travod, Career Coach și Creator de conținut educațional. 

Cele mai populare reţele sociale cu ajutorul cărora se pot crea branduri personale online sunt Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn şi Google Plus. 

Ce vor să vadă angajatorii când ne caută pe rețelele sociale? 

Crearea unui profil online te ajută să socializezi, să păstrezi legătura cu persoanele din viața ta, îți oferă acces la cantități imense de informației și, de ce nu, te ajută să îți găsești jobul visat. Dar, un profil neactualizat sau, din contra, încărcat cu informații din viața personală, îți poate cauza mari probleme la locul de muncă sau la interviul de angajare pentru care te-ai pregătit temeinic.

„Angajatorii care ne caută pe rețelele sociale vor să vadă o persoană pe care și-ar dori să o aibă în echipă și să se mândrească că face parte din compania lor. Aici ne referim la valori personale care rezonează cu valorile companiei, un expert care știe ce face și se pricepe bine la munca sa și, inclusiv, o persoană activă social, care are o comunicare decentă, profesionistă în mediul online”, punctează Vicky Ulinici, HR Manager la Travod, Career Coach și Creator de conținut educațional. 

Care sunt job-urile în care poți aplica brandul personal deja format? Să lucrezi asupra brandului personal este avantajos în toate domeniile, spune Vicky Ulinici, dar mai ales pentru persoanele care vor să-și îmbunătățească imaginea și reputația profesională, care vor să să stabilească credibilitate și autoritate în nișa în care activează, care urmăresc anumite promovări, noi oportunități profesionale sau noi conexiuni profesionale.

Cum îți poți crește vizibilitatea ca specialist cu ajutorul LinkedIn?

Platforma LinkedIn poate fi un instrument extrem de util pentru salariați, având beneficii multiple, inclusiv în crearea și stabilirea unui personal branding și poziționarea în calitate de expert într-un domeniu de activitate.

„Eu aș recomanda tuturor persoanelor, chiar dacă nu sunt în căutare activă a unui loc de muncă, să aibă un profil pe LinkedIn cu o fotografie calitativă, corespunzătoare, în care să-și afișeze experiența profesională. Angajatorii recepționează CV-urile candidaților, dar ulterior le caută profilurile în mediul online. Dacă ai diferite diplome, cursuri la care ai participat, certificări, nu trebuiesc să le ții acasă, în arhivă, într-un dulap, dar pune-le în mediul online, și anume pe LinkedIn, deoarece sunt secțiuni destinate pentru toate aceste informații. LinkedIn este și o platformă prin care putem fi vocali referitor la expertiza noastră și ne putem poziționa ca și experți, prin validarea experienței de care dispunem, inclusiv să atragem oportunități. Dacă suntem vocali, oamenii la un moment dat vor învăța ceva de la noi, iar angajatorii care nu sunt în căutarea salariaților, dar dacă vei fi consistent pe același canal, pe o anumită expertiză, într-un anumit domeniu, vei putea atrage oportunități în domeniul dat, de aceea merită tot efortul”, afirmă Vicky Ulinici.

Care sunt cele mai frecvente greșeli care îți pot distruge brandul personal?

Cea mai mare greșeală este să nu exiști în mediul online și să nu postezi nimic pe profilurile tale sociale.

„Trebuie, totuși, să fim online, și ar fi ok să ne creăm profiluri pe cele mai utilizate platforme sociale. Ideal ar fi să avem aceeași fotografie peste tot, pentru a fi ușor de găsit. Să postăm echilibrat informații legate despre viața noastră personală și cea profesională. Și mai important este să evităm comentariile discriminatorii și limbajul vulgar. Acest lucru poate fi depistat de potențialii angajatori, inclusiv prin intermediul postărilor tale din diferite grupuri, în dependență de felul în care răspunzi la comentarii sau întrebări. Astfel, potențialii recrutori ar putea înțelege foarte repede în ce măsură valorile tale se aliniază cu cele ale companiei. Riști nici măcar să nu fii invitat la interviul de angajare. De aceea, trebuie să avem cât mai mare grijă cum comunică, cum ne adresăm, cum răspundem în mediul online”, atenționează Vicky Ulinici.

Calea cea simplă pentru a-ți face cunoscut brandul personal este activitatea pe rețelele de socializare. Poți contacta specialiști din industria în care îți dorești să lucrezi, pentru a le cere mai multe sfaturi în carieră, poți participa la discuții interesante, poți publica articole sau poți iniția proiecte împreuna cu diverse fundații sau asociații caritabile. Cu cât multiplici numărul de canale de comunicare, cu atât vei deveni mai cunoscut.

„Persoanele își fac profile pe mai multă platforme dar uită să le actualizeze, ceea ce este foarte greșit. Își crează un cont pe care nu-l mai actualizează cu anii. Recrutorii de la noi foarte des utilizează LinkedIn pentru a vâna noi cadre, a face headhunting. Așadar, dacă nu ai actualizată informația, atunci poți pierde multe oportunități”, spune Vicky Ulinici, HR Manager la Travod, Career Coach și Creator de conținut educațional. 

Cum trebuie să înceapă curățenia din mediul online?

Cu o simplă căutare pe Google a numelui tău și verificării cu atenție a rezultatelor obținute. De cele mai multe ori, acesta este primul pas pe care-l aleg și reprezentanții companiilor în mica lor de documentare a pieței muncii. Înainte să te apuci să-ți administrezi conturile utilizate frecvent, asigură-te că nu există și alte informații despre tine despre care ai uitat (un cont mai vechi de Facebook, un blog pe care nu l-ai mai actualizat de foarte multă vreme) și pe care ar fi bine să le ștergi. După ce ai rezolvat această problemă, e momentul să treci la curățenia propriu-zisă, care presupune analizarea fotografiilor postare anterior, a comentariilor, a statusurilor, a grupurilor din care faci parte. Totodată, limitează etichetările și gestionează-ți lista de prieteni. 

Primește cele mai noi articole direct
în inbox

Concluzii 

Brandingul personal este efortul de a comunica și a-ți prezenta valoarea lumii. Un adevărat brand personal se învârte în jurul a ceea ce spun alții despre tine. Brandingul personal se învârte în jurul a ceea ce spui despre tine. A avea un brand personal bine dezvoltat (și solid) nu înseamnă doar a fi recunoscut în domeniul tău, dar și a comunica clar cine ești, ce valori ai și ce poți oferi publicului. Brandul personal are un potențial enorm,deoarece aduce vizibilitate, perspective de carieră și crearea unei rețele sau comunități puternice în jurul tău. Cu toate acestea, este esențial să eviți greșelile fiind autentic, monitorizându-ți reputația online, evitând supraexpunerea și menținând un echilibru între ceea ce împărtășești despre viața personală și cea profesională. Ținând cont de aceste criterii, poți construi un brand personal puternic, care te va ajuta să-ți comunici valoarea pentru a-ți dezvolta cariera, pentru a-ți crește afacerea sau, pur și simplu, pentru a face bine promovând cauze nobile.

Caută un loc de muncă după:
Redacția  delucru.md
Publicat de către
Redacția delucru.md
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?