Criza de personal nu-i iartă nici pe cei mai buni, or, pe lângă problema migrației, a stării economice dificile, procesul de angajare este și el unul complex, care implică eforturi, investiții și care poate să nu dea roade.
Iar prima verigă a acestui proces este anunțul de angajare, un soi de carte de vizită a companiei, căruia, deseori, i se acordă o importanță scăzută sau nu i se acordă deloc. Faptele spun, însă, altceva - anunțul de angajare e primul criteriu după care se orientează un candidat, e elementul care, într-o zi stresantă la birou, îl poate face pe un specialist de primă clasă să aplice la alt job.
Adriana Arnăut
Speaker și fondator al Școlii de Copywriting
Și pentru că e foarte greu să ajungi la un numitor comun în ce privește forma, conținutul sau mărimea acestuia, am decis să întrebăm unul din cei mai buni specialiști în copywriting din Moldova, Adriana Arnăut, speaker și fondator al Școlii de Copywriting.
Probabil m-aș duce mai profund și aș începe cu atitudinea față de angajați. Din anunț, putem citi cum va fi interacțiunea dintre angajat și angajator și, din păcate, în multe anunțuri de la noi se merge pe linia de „noi avem nevoie de”, „noi cerem” și la ce oferim noi, ne limităm maximum la pachet social. Uneori se menționează salariul, uneori nu, iar deseori vedem doar expresia generală „condiții favorabile de muncă”. Aceste clișee sună frumos, dar nu spun nimic și arată indiferența angajatorului față de cum să atragă cei mai buni oameni la un job.
Este important, pe cât de tare vrea angajatorul să găsească cel mai bun expert pentru locul de muncă deschis. Dacă este vorba despre o persoană cu un rol neimportant – din prisma angajatorului, bineînțeles - el o să facă un anunț clișeic, generalist, care spune „eu am nevoie de ..., vrei vii, vrei – nu vii”. În momentul în care ai nevoie de un expert, trebuie să-l atragi.
Eu merg pe două opțiuni: fie ar trebuie să scrie directorul companiei, pentru că el își iubește compania așa cum nimeni nu o face, și el știe cum să descrie ce oferă acea companie unui candidat, și să-i spună despre scopul final și viziunea sa. Sau să dea unui copywriter să scrie – noi deja avem experiență în acest tip de colaborări.
Din punct de vedere al copywritingului, eu merg pe principiul de beneficii: nu pune în prim-plan ce ceri, pentru că experții, dar și oamenii cu potențial de învățare o să-ți ofere de la sine ce ai nevoie. Poți scrie: pentru postul cutare avem nevoie de o astfel de persoană și să enumeri câteva cerințe, dar să nu impregnăm foarte multe bife din astea care trebuie numaidecât executate. Uneori, aceste cerințe sunt atât de multe și atât de tare expuse, încât ai impresia că ar fi ceva foarte grav dacă nu corespunzi la una din ele. Candidatul are nevoie ca cineva să creadă în potențialul lui de creștere, de aceea trebuie să te axezi pe beneficii – și nu doar de ordin financiar.
Cu companiile pentru care am scris anunțuri de angajare, am descoperit momente care pot fi îmbunătățite chiar și pentru angajații existenți deja, precum pauze obligatorii în timpul lucrului, asigurare medicală privată și angajatorii își dădeau seama că ei își permit să ofere mai mult și calitatea muncii angajatului să crească.
Scopul anunțului e să atragă cât mai multe candidaturi, nu de a avea mai mulți aplicanți din care poți să reduci, să tai. Cred că deja CV-ul nu spune atât de multe, pentru că poți scrie cele mai frumoase lucruri despre tine, dar interviul arată că lucrurile pot fi altfel în realitate.
Astfel de chestii pot fi menționate ulterior la interviu sau deja la încheierea contractului de muncă. Dar când tu vrei să aplici și când încă nici nu ai intenția concretă de a lucra acolo, dar deja ești limitat în multe acțiuni, îți pierzi motivația. Negativismul nu este ok, nici măcar în copywriting - decât cu unele excepții, dar cu siguranță aceste excepții nu sunt anunțurile de angajare.
Salariul motivant e un concept prea larg: pentru cine el e motivant? Pentru un expert sau începător? De aia ar fi mai potrivit „salariu rezonabil pentru acest post de muncă” sau să se meargă pe formula scrierii numărului concret, menționând de la cât începe remunerarea sau suma salariului fix, procentul care se oferă, bonusurile, etc. În primul rând, asta motivează, pentru că omul știe unde merge și la cine aplică. Până a face copywriting, nu trimiteam CV acolo unde nu vedeam salariul sau măcar suma aproximativă. Ăsta ar fi un semn de respect față de candidat și un prim filtru pentru a merge la următoare etapă.
Dacă ne referim la interesul angajatorului, ar fi ok să punem un minim care ne aranjează, care e bun pentru bugetul meu și mi-ar permite să adaug 20%. De exemplu, dacă candidatul este foarte bun și negociază cu mine. Acest contract bilateral între angajator și angajat trebuie să fie benefic pentru ambele părți.
Depinde de poziție. Dacă este vorba despre o poziție importantă, sus-pusă, cu multe responsabilități, înseamnă că este nevoie de un expert, iar expertul trebuie motivat, convins. De aceea anunțul ar trebuie să fie mai lung. Dacă este vorba despre o poziție simplă, clară, putem menționa ce calități sunt apreciate, ce putem oferi.
Cred că mult, dacă vorbim din prisma filtrelor proprii. Dar dacă ar fi să ne referim din prisma unui copywriter, dacă aș vrea să mă angajez și aș vedea o listă imensă de puncte la care să corespund, cât de fapt situația e win-win, nu m-aș simți ok. Un om cu respect de sine și care nu este în căutare disperată de lucru, dar deschis oportunităților, nu o să aplice la un job care nu e formulat cum trebuie.
Gândiți-vă ce fel de oameni vreți să lucreze pentru voi: să facă asta din disperare sau din plăcere? Pentru că productivitatea muncii depinde de starea de spirit și mediul în care muncești.
Eu le-aș pune întrebarea: angajați oameni ca să le dați salarii sau ca acești oameni să genereze venituri? Pentru că orice start-up, orice companie la început de cale este, de regulă, în criză de bugete, dar oamenii pe care-i angajezi nu sunt acolo doar pentru statistică, ci pentru ca împreună cu tine să contribuie la un rezultat bun la final de lună și la un plus în contul bancar.
Eu cred că trebuie să ne schimbăm atitudinea: în momentul în care angajezi specialiști care să genereze venit, tu ai nevoie de oameni puternici, poate mai puternici ca tine în anumite domenii, pentru că nu angajăm ca să ne simțim noi rege sau regină, ci ca să facem bani împreună. Sunt luni în care bugetul e mic și nu-ți ajunge nici de salarii, dar omul trebuie să simtă că face parte din ceva. Omul trebuie să știe scopul companiei, scopul LUI în companie.