Datorită accesibilității internetului și flexibilității pieței muncii, tot mai mulți oameni ajung să creeze conținut online. Crearea și gestionarea conținutului online, scrierea de texte pentru bloguri sau social media sunt meserii doar parțial noi - scrisul, creativitatea, persuasiunea sunt abilități vechi de când lumea, adaptate la o nouă eră. În spatele unui text pe care-l vezi pe Instagram sau Google se află un întreg proces în care sunt implicate mai multe tipuri de sarcini și de specialiști.
Poate fi complicat să le delimitezi și să înțelegi clar în ce constă fiecare. Hai să vedem care-i diferența:
Exemple: publicitate pe Facebook, în reviste, la televizor, într-un advertorial, în format audio, în email-uri promoționale.
A NU se confunda cu creatorul de conținut, rolul căruia este de a transmite mai detaliat anumite idei publicului, de multe ori în scop informațional sau educațional. Ceea ce vezi pe bloguri sau în secțiunea About us pe un site este munca lui. Principala diferența e abordarea: primul țintește să convingă într-o manieră rapidă și clară, al doilea se bazează pe transmiterea ideii desfășurat și obiectiv.
SEO copywriting-ul derivă din aceste meserii și presupune utilizarea unor cuvinte cheie precise (termeni de căutare) pentru a obține o poziționare optimă în rezultatele căutării Google.
O activitatea esențială pe social media e și derularea campaniilor/reclamelor plătite, de care se ocupă tot SMM-ul (uneori această responsabilitate revine unui traffic manager).
De multe ori content managerul e cel care încearcă să anticipeze anumite trenduri, să găsească noi oportunități de content, să monitorizeze feedback-ul primit.
Nu e surprinzător că pe piața muncii din Moldova aceste meserii au ajuns la mare căutare. Angajatorii sunt puși în fața unor dileme la care poate fi dificil să găsească răspuns.
Concentrăm sau nu toate aceste funcții într-una singură? Ce-i cu deficitul ăsta de specialiști? Cum îi încurajăm pe angajați să rămână? Aceste aspecte le-am discutat cu Igor Strechi, fondator & trainer Purple:
1. Unde, în opinia ta, trasăm diferențele dintre copywriter, social media manager, content manager?
Opinia mea este bazată doar pe experiența noastră din agenție - diferența dintre aceste profesii este doar procesul. Copywriting-ul este arta de a vinde prin cuvinte, este un tip de scriere persuasivă care are ca finalitate vânzarea, întreprinderea unei anumite acțiuni de către consumatorul final. Content managerul se referă la procesul de creare a tipului de conținut potrivit pentru un anumit scop, de exemplu creșterea numărului de abonați sau loializarea consumatorilor pentru un anumit brand. Pe scurt, social media managerul este specialistul care organizează procesul de marketing pentru promovarea bunurilor sau serviciilor pe diverse platforme de social media, fie sub formă de publicitate, fie sub formă de conținut.
2. Ce părere ai despre situațiile în care aceste joburi fuzionează într-unul singur?
Este imposibil ca aceste joburi să nu fuzioneze în Moldova, unde acest domeniu este puțin dezvoltat, unde companiile nu sunt gata să plătească pentru lucrul unei echipe formată din: content manager, social media manager, analist, copywriter, traffic manager, pay per click specialist, designer și project manager. Da, exact acești specialiști în mod ideal ar trebui să lucreze la o pagină a unui brand. Mai rău este când un social media manager scrie texte, face design și setează reclame. În situațiile când lucrezi cu branduri internaționale sau mari se simte diferența și necesitatea de a separa aceste profesii, unde cerințele sunt mai mari.
3. De ce piața muncii din Moldova se confruntă acum cu un deficit de specialiști în aceste domenii, mai ales în SMM?
Multe afaceri au decis să fie prezente online, se observă o creștere semnificativă de cerere a prestării acestor servicii, inclusiv din cauza situației epidemice, inclusiv din cauză că consumatorul crează cererea, iar studiile clasice universitare n-au reușit să creeze curriculum adaptat acestei cereri.
4. Ce ar putea face angajatorii ca să atragă și să mențină asemenea specialiști?
În general nu cred că angajatorii trebuie să angajeze așa specialiști, puține companii își permit să creeze departamente de marketing, iar cei care își permit, cel mai des angajează începători și apoi se dezamăgesc în SMM și spun că această nișă nu lucrează pentru domeniul lor de activitate. Iar dacă e vorba de companii de marketing, aici menținerea înseamnă sarcini ce evoluează exponențial cu calificarea specialistului și, desigur, studiile. Doar în cadrul agențiilor acești specialiști pot evolua și ajunge seniori.
5. Cum vezi evoluția acestor domenii în următorii 10 ani?
Aceste specialități au apărut rapid, dar vor rămâne cu noi mult timp. Viitorul lumii și inclusiv al Moldovei sună digital - e inevitabil că aceste profesii se vor ramifica și mai tare. Contează foarte mult capacitatea specialiștilor de a se adapta la noul val.
Iar dacă ai ajuns până aici, iată o listă cu joburi atractive și bine plătite în aceste domenii:
Junior Social Media Manager
Social Media Manager
Content Manager
Copywriter/ Content manager at Molenu
Content manager Part -Time
Evident, aceste specializări sunt interconectate și suntem convinși că fiecare angajat și angajator pot negocia împreună formula care funcționează cel mai bine și mai productiv pentru fiecare dintre ei.