Doar 16 la sută dintre tații din Moldova beneficiază de concediul paternal. Mai multe studii demonstrează că peste 60% dintre femeile cu copii cu vârsta de până la 6 ani susțin că îndeplinesc întotdeauna sau de obicei responsabilitățile de îngrijire a copiilor. Dacă nu știai, tații angajați în câmpul muncii pot solicita concediul paternal de 14 zile pe parcursul a 12 luni de la nașterea copilului.În acest articol îți explicăm cum poți beneficia de acest tip de concediu și în baza căror documente se stabilește indemnizația paternală, care se oferă în țara noastră din 2016.
Concediu paternal este acel tip de concediu care se acordă taților pentru îngrijirea nou-născutului. Deși pare o tactică mai puțin practicată, totuși prinde din ce în ce mai mult avânt în ultima perioadă, deoarece proaspeții tătici doresc să fie mai prezenți în viața copiilor chiar din primii ani de viață. Astfel că în legislație au fost adoptate prevederi nu doar pentru concediu maternal, dar și pentru cel paternal.
Foarte simplu. Orice tată cu un copil nou-născut care este angajat oficial. Astfel, persoana trebuie să dețină un contract individual de muncă sau să fie în raport de serviciu în baza actului administrativ. De concediu paternal mai beneficiază și liber profesioniștii care practică activitate în sectorul justiției (avocați, notari, executori judecătorești, mediatori).
Concediul este acordat taților pentru o perioadă de 14 zile pe parcursul a 12 luni de la nașterea copilului. Din septembrie 2022, perioada în care tații își pot lua concediu de paternitate a fost extinsă de la 56 de zile la un an. Această modificare legislativă a fost oportună și foarte necesară, deoarece oferă mai mult spațiu de manevră pentru tați, în special pentru cei care se confruntă cu anumite constrângeri legate de timp și circumstanțe la locul de muncă.
Conform Codului Muncii, concediul paternal se acordă în baza unei cereri în formă scrisă, în primele 12 luni de la naşterea copilului. La cerere se anexează o copie a certificatului de naştere al copilului. Pe perioada concediului paternal, salariatul beneficiază de o indemnizație paternală care nu poate fi mai mică decât venitul mediu lunar asigurat pentru perioada respectivă și care este achitată din bugetul asigurărilor sociale de stat.
Pentru perioada concediului paternal care se suprapune cu perioada în care tatăl a ieșit la muncă, se plăteşte salariu, dar nu indemnizaţia. În asemenea situaţie, pentru perioada de suprapunere, alocația plătită se restituie. Angajatorul este obligat să încurajeze salariaţii să beneficieze de concediu paternal și să nu îngrădească drepturile acestora la o astfel de posibilitate. În caz contrar, salariatul se poate adresa în instanță.
În anul 2021, 16% la sută, adică 4.200 de tați din Moldova au beneficiat de concediu paternal.
Din 1 ianuarie 2024 vor fi puse în aplicare prevederile Legii nr.241/2023 privind modificările în Codul Muncii și în legislația care reglamentează prestații de asigurări sociale prin care se prevede majorararea duratei concediului paternal și posibilitatea divizării în trei fracțiuni, pe parcursul primelor 12 luni de la nașterea copilului. Durata concediului paternal va avea o perioadă de 15 zile calendaristice, iar fracțiunea de concediu va fi 5 zile calendaristice.
Tatăl nou-născutului va depune cererea de acordare a concediului paternal integru sau pe fracțiune. Concediul paternal va putea fi divizat în cel mult trei fracțiuni care vor avea o durată cel puțin de 5 zile calendaristice. Pentru solicitarea concediului paternal salariatul va depune o cerere cu cel puțin 5 zile înainte de fiecare fracțiune de concediu, cu excepția cazurilor când perioadele au fost stabilite în prealabil cu angajatorul. Prin această măsură, autoritățile doresc să răspundă necesităților taților care se confruntă cu constrângeri legate de timp și se află în imposibilitatea de a utiliza întreaga perioadă a concediului paternal în mod consecutiv.
Plata indemnizației paternale se efectuează pentru fiecare fracțiune de concediu paternal de care beneficiază tatăl copilului. Măsura legislativă va intra în vigoare la 1 ianuarie 2024.
Modificările legislative menționate mai sus, care vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2024, includ și concediul paternal pentru tații care au adoptat copil. Acesta va fi acordat în baza unei cereri în formă scrisă, în primele 12 luni din ziua încuviințării adopției, cu condiția că acesta nu se suprapune cu perioada concediului plătit pe o perioadă de până la 90 de zile calendaristice, care începe din ziua încuviințării adopției sau emiterea dispoziției de plasament a copilului în Serviciul de tutelă/curatelă. La cerere va fi anexată o copie a hotărârii instanței de judecată privind încuviințarea adopției, precum și o copie a certificatului de naștere al copilului.
Plata indemnizației paternale pentru salariații care au adoptat copilul este identică cu plata indemnizației pentru tații nou-născuților.
Începând cu 1 ianuarie 2024, noile prevederi legislative reglamentează dreptul salariaților la concedii și la stabilirea indemnizațiilor în cazul în care acesta adoptă sau iau în plasament în serviciul de tutelă/curatelă copii.
Părițile adoptive vor putea solicita începând cu 1 ianuarie 2024 următoarele concedii suplimentare:
Baza de calcul a indemnizațiilor de concediu pentru tatăl adoptivi o constituie venitul mediu lunar asigurat realizat în ultimele 12 luni calendaristice premergătoare lunii emiterii dispoziției de încredințare a copilului adoptabil în familia adoptatorului.
Răspunsul la această întrebare este nu. Conform legislației muncii, doar persoanele angajate și asigurate, care dispun de un contract de muncă sau sunt în raport de serviciu în baza actului administrativ pot beneficia de această prevedere. Vestea bună este însă că de la 1 ianuarie 2014 acest lucru va deveni posibil. Măsura este reglementată de proiectul de lege menționat mai sus.
Un liber profesionist este un specialist care prestează, contra cost, anumite servicii (de IT, de marketing, de social media etc.) – de regulă, pentru mai mulți clienți.
La fel ca și concediu, alocația se oferă pentru 14 zile calendaristice. Cuantumul indemnizaţiei paternale constituie 100% din venitul mediu lunar asigurat realizat la toate unităţile în care desfăşoară activităţi în ultimele 3 luni premergătoare lunii naşterii copilului, (venit din care au fost calculate şi plătite contribuţii de asigurări sociale), care se determină prin împărţirea venitului asigurat realizat de la toate unităţile în care desfăşoară activităţi, la numărul de luni în care acesta a fost realizat în ultimele 3 luni calendaristice premergătoare lunii naşterii copilului. Venitul asigurat pentru o zi calendaristică se determină prin împărţirea venitului mediu lunar asigurat la numărul de zile calendaristice din luna pentru care se plăteşte indemnizaţia.
Venitul lunar asigurat pentru liber profesioniști ce practică activitate în sectorul justiției se determină prin împărțirea 1/12 a taxei fixe a contribuției de asigurări sociale de stat stabilită pentru anul corespunzător la cota tarifului contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii pentru angajatorii sectorului privat pentru această perioadă. Venitul lunar asigurat determinat se include în calcul în lunile pentru care au fost plătite taxele fixe a contribuției de asigurări sociale de stat obligatorii stabilite începând cu 1 ianuarie 2021.
Indemnizaţia stabilită în conformitate cu Regulamentul cu privire la condiţiile de stabilire, modul de calcul şi de plată a indemnizaţiei paternale nu se recalculează, cu excepţia cazurilor de modificare a legislaţiei privind modul de salarizare şi de adoptare a unei hotărâri judecătoreşti rămase definitive. Venitul asigurat realizat la toate unitățile în care persoana desfășoară/a desfăşurat activități pentru stabilirea indemnizaţiei paternale, stagiu de cotizare, perioada de acordare a concediului paternal se confirmă în baza informaţiei din Registrul de stat al evidenţei individuale în sistemul public de asigurări sociale. În prezent, indemnizaţia se plăteşte o singură dată pentru întreaga perioadă a concediului paternal. În cazul în care în timpul concediului paternal a survenit incapacitatea temporară de muncă, dreptul la indemnizația paternală se acordă.
Plata acestei alocații se efectuează prin modalitatea selectată de beneficiar şi disponibilă în cadrul serviciului guvernamental de plăţi electronice (MPay). Evidenţa plăţii indemnizaţiei paternale se efectuează de către Casa Naţională de Asigurări Sociale. Plata indemnizaţiei paternale pentru angajaţii a căror identitate şi calitate se încadrează în condiţiile Legii nr. 245/2008 cu privire la secretul de stat se efectuează de către angajator. Plata se efectuează în luna următoare celei în care a fost aprobată decizia privind stabilirea indemnizaţiei paternale de către casa teritorială de asigurări sociale.
Sumele indemnizațiilor paternale stabilite și neprimite de beneficiar în decurs de 12 luni consecutive se suspendă și se achită retroactiv pe un termen ce nu depășește 3 ani premergători lunii adresării, dar nu mai devreme de luna suspendării, în baza cererii depuse de către beneficiar sau reprezentantul desemnat prin procură și a actului de identitate al solicitantului.
Indemnizaţia paternală stabilită şi neplătită solicitantului decedat se plăteşte soţiei sau, după caz, persoanei care îngrijeşte copilul. În cazul decesului copilului nou-născut în perioada aflării tatălui în concediu paternal, indemnizaţia paternală se acordă şi se plăteşte integral.
În cazul în care au fost prezentate acte sau date false ori s-a tăinuit obţinerea venitului asigurat în perioada concediului paternal şi, ca urmare, s-au efectuat cheltuieli nejustificate din contul bugetului asigurărilor sociale de stat, persoana care a beneficiat neîntemeiat de indemnizaţie paternală restituie benevol sumele primite necuvenit, în baza deciziei conducătorului casei teritoriale, sau acestea se restituie în baza hotărîrii instanţei judecătoreşti.
În cazul copiilor gemeni (tripleţi, cvadrupleţi etc.) se acordă o singură indemnizaţie paternală. Litigiile ce ţin de stabilirea, calcularea şi plata indemnizaţiei pentru creșterea copiilor se soluţionează de Casa Naţională, a cărei decizie poate fi atacată în instanţa de judecată, conform legislaţiei în vigoare.
Potrivit aceluiași regulament, salariații și liber profesioniștii asigurați din domeniul justiției au dreptul la indemnizaţie paternală dacă confirmă un stagiu total de cotizare de cel puţin 3 ani. Totodată, legea stipulează că asigurații, liber profesioniștii ce practică activitate în domeniul justiţiei care confirmă un stagiu total de cotizare de până la 3 ani beneficiază de dreptul la indemnizaţie paternală dacă au un stagiu de cotizare de cel puţin 9 luni, realizat în ultimele 24 de luni premergătoare datei naşterii copilului. În stagiul de cotizare se includ perioadele contributive de la prima zi de activitate a asiguratului până la data naşterii copilului, conform informaţiei din Registrul de stat al evidenţei individuale în sistemul public de asigurări sociale.
Pentru tații liber profesioniști ce practică activitate în sectorul justiției, condițiile de stabilire a alocației diferă. Acestea prevăd:
Cererea pentru stabilirea indemnizației paternale se depune personal de către tatăl sau mama copilului, cu prezentarea documentelor confirmative, la casa teritorială de asigurări sociale de la locul de domiciliu sau reşedinţa ori la casa teritorială în a cărei rază de deservire se află locul de muncă. Totodată, cererea poate fi depusă și în mod electronic prin intermediul portalului guvernamental unic al serviciilor publice (www.servicii.gov.md) sau al paginii web oficiale a Casei Naționale de Asigurări Sociale (www.cnas.md). Cererea se depune conform modelului stabilit de CNAS.
La cerere, conform Regulamentului cu privire la condițiile de stabilire, modul de calculare și de plată a indemnizației paternale se prezintă următoarele documente:
Cererea pentru stabilirea indemnizaţiei paternale şi actele necesare se examinează în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării la casa teritorială, în cazul cererii electronice – de la data înregistrării cererii în sistemul informațional. Dacă la cererea depusă nu sunt anexate toate actele necesare sau dacă actele prezentate sunt perfectate incorect/incomplet, solicitantul are dreptul să prezinte, în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării cererii, actele care lipsesc sau care au fost corectate/completate.
În cazul în care informația necesară pentru stabilirea indemnizației este incorectă/incompletă sau în cazul în care se constată lipsa unor date, termenul de examinare se extinde până la apariția informației corecte/complete cu 30 de zile de la data expirării termenului general.
Dacă termenul de depunere a actelor lipsă sau de corectare/completare este depășit ori, în cazul depunerii cererii în mod electronic în Sistemul informațional „Protecția Socială”, se constată lipsa datelor necesare pentru stabilirea și calcularea indemnizației paternale, casa teritorială refuză stabilirea indemnizației. În acest caz, în termen de 10 zile calendaristice de la luarea deciziei, solicitantului i se comunică în scris motivul refuzului.
Pentru perioada de activitate în baza unui contract individual de muncă încheiat cu un rezident al parcului pentru tehnologia informației, venitul lunar asigurat al angajatului va constitui pentru perioada de până la 6 august 2020 – 60%, iar pentru perioada începând cu 7 august 2020 – 68% din cuantumul salariului mediu lunar pe economie prognozat pentru anul respectiv, indiferent de mărimea efectivă a venitului salarial pentru munca desfășurată în parc, numărul zilelor lucrate pe parcursul lunii și programul de muncă al acestuia (deplin sau parțial). În sensul aplicării acestei prevederi vor fi considerate lunile în care persoana a lucrat cel puțin o zi.
Pentru anual 2023 cuantumul salariului mediu lunar pe economie prognozat este aprobat în mărime de 11.700 lei iar venitul lunar asigurat al angajatului va constitui - 7.956 lei.
În cazul în care angajatul a activat pe parcursul lunii atât în cadrul unui parc pentru tehnologia informației, cât și în afara acestuia, venitul lunar asigurat va constitui venitul din care, la data stabilirii indemnizației, au fost calculate și plătite contribuții de asigurări sociale și corespunzător perioadei incluse în calcul – 60% sau 68% din cuantumul salariului mediu lunar pe economie prognozat pentru anul respectiv.
Nu ar trebui să fie surprinzător faptul că cerințele și așteptările culturale pentru concediul paternal sunt aproape de nerecunoscut de la o țară la alta.
De-a lungul anilor, în Republica Moldova, reconcilierea vieții de familie cu cea profesională a constituit o provocare, în special în contextul implicării reduse a taților în creșterea și îngrijirea copiilor. Concediul paternal a devenit mai flexibil prin introducerea unei noi opțiuni de solicitare a acestuia cu o durată de 14 zile pe parcursul primului an de viață al copilului, anterior era valabil doar pentru primele 56 de zile, și nu toți tații s-au putut încadra în această perioadă. Concediul paternal se include în vechimea în muncă, inclusiv în vechimea în muncă specială şi în stagiul de cotizare.
Potrivit studiilor, femeile din Europa de Est și Asia Centrală sunt implicate, în medie, cu trei ore pe zi mai mult decât bărbații în munci neremunerate de îngrijire a gospodăriei și a copiilor, și mulți oameni din regiune continuă să creadă că rolurile de îngrijire revin, în mare parte, femeilor. Însă, neimplicarea bărbaților în procesul de creștere și îngrijire a copiilor generează multe efecte dăunătoare. Acest fapt limitează alegerea familiilor în ceea ce privește numărul dorit de copii, menține normele restrictive legate de gen, reduce potențialul femeilor în a-și construi cariera și-i lipsește pe tați și copii de posibilitatea de a avea relații mai apropiate.
Tendința de a oferi concediul paternal este în creștere, deoarece tații își asumă un rol mai activ ca parteneri în creșterea copiilor, în special în perioada nou-născutului. Concediul paternal are foarte multe beneficii.
Relațiile apropiate dintre tată și copil sunt utile pentru toată lumea: