Prima generație de nativi digitali, care nu cunoaște lumea fără internet, despre care sunt o mulțime prejudecăți și cei alături de care trebuie să ne obișnuim să lucrăm - vorbim despre generația Z. Copiii și tinerii adulți din Generația Z s-au născut între 1996 și începutul anilor 2010. Ei sunt a 7 generația și se sunt după Millenials (1989-1995) și înainte de Gen Alpha (2010-2024).
Generația Z constituie o treime din populația globală și sunt circa 2,56 miliarde. Până în 2025, ei vor reprezenta circa 27% din forța de muncă. În Moldova, situația generației Z, este un pic diferită.
Copii și tinerii din gen Z au emigrat într-un număr foarte mare în ultimii 20 de ani. Aceștia fie au mers la studii peste hotare și s-au stabilit acolo, fie au emigrat împreună cu toată familia. Conform datelor Biroului Național de Statistică, din 2001 până în 2022, numărul tinerilor de 10-24 ani care au emigrat oficial a constituit 20.563 persoane. Între timp, din 2001 până în anul 2019, numărul moldovenilor care au emigrat pentru reședință permanentă a constituit 91.300 persoane, iar o altă parte dintre cetățenii noștri au emigrat în baza actelor de identitate românești. Ca să recapitulăm: în ultimii 5 ani (2019-2023), în Moldova, populația cu vârsta de 14-19 ani a scăzut cu 3.900 de persoane (ori cu 2,3%), iar numărul persoanelor în vârstă de 20-24 ani a scăzut cu 44.800 persoane (sau cu 28,4%). Gen Z pleacă din Moldova, dar tot ei sunt tinerii revoluționari, cu viziuni preluate din occident și care, într-o oarecare măsură, revin în țară ca să-și deschidă start-upuri și să lanseze proiecte.
Generația Z sunt viitorii angajați, cu care trebuie să lucrăm și pe care să-i convingem să aleagă un loc de muncă bine plătit în Moldova. Deci, este prioritar să știm ce-i motivează, ca să știm cum să-i motivăm.
Caracteristicile generației Z
Este clar de înțeles că acești tineri, comparativ cu alte generații nu vor „lucra de dragul lucrului”. Ei au nevoie să se asocieze cu o companie cu responsabilitate socială înaltă, care are impact în fața provocărilor mondială, este incluzivă, sustenabilă și ecologică.
Pentru membrii acestei generații este importantă și necesară o abordare personalizată în carieră, iar angajatorii vor fi nevoiți să se adapteze și să gândească strategic. De exemplu, trebuie dezvoltate programe solide de formare și leadership, cu un accent real pe diversitate. Această generație vrea și cere drepturi și oportunități egale pentru bărbați și femei. Discrepanța salarială nu trebuie să mai existe, iar angajatorii trebuie să uite de „formula clasică” - femeile nasc mulți copii și pleacă în concediu de maternitate, pe când bărbații își construiesc cariere și sunt în poziții de top management.
Membrii generației Z apreciază când sunt „crescuți” și valorificați la locul de muncă. De exemplu, dacă descoperi un junior cu potențial, trebuie să-i oferi programe de mentorat care să pună accent pe talentul și unicitatea sa. Ulterior, găsește o poziție potrivită pentru el în organizație. Abordarea trebuie să pornească de la om și să-i creezi un loc de muncă potrivit. Deci, în cazul lor nu trebuie să înceapă căutarea angajaților de la lista de responsabilități sau fișă de post. În acest fel angajatorul își construiește un brand mai puternic și reușește să scadă fluctuațiile de personal.
Angajații din generația Z au abilități tehnologice avansate, își doresc locuri de muncă flexibile, au gândire inovatoare și un impuls pentru învățare continuă. Tinerii gen Z vor „provoca ierarhille” tradiționale de la job, pentru că pledează pentru diversitate, echitate și nediscriminare. De asemenea, la fel de important pentru ei este să înțeleagă pentru ce lucrează și care este scopul companiei, cu excepția obținerii profitului.
74% dintre manageri și directori de companii din SUA cred că angajații din generația Z sunt „cei mai complicați cu care să lucrezi”. Lipsa de motivație, tendința lor de a fi ușor distrași și ușor de jignit sunt cauzele acestor nemulțumiri. Totodată, un sondaj realizat de PwC, una dintre firmele de consultanță din „Big Four”, a constatat că 35% dintre angajații din generația Z, la nivel global doresc să-și schimbe locul de muncă în următoarele 12 luni.
Tinerii din generația Z au așteptări mari de la locul de muncă: să fie valorificați, să aibă un mediu prielnic la job, să aibă work-life balance, să primească feedback și mentorat regulat, iar compania să fie dinamică, progresistă, responsabilă, dar și să contribuie la rezolvarea problemelor globale. Aceste nevoi ale tinerilor angajați depășesc mediul de lucru tradițional, bazat pe ierarhii și pe creșterea constantă a profitului.
1. Scop și sens
Generația Z caută joburi care se aliniază cu valorile lor și care îi ajută să aducă un impact pozitiv în societate.
2. Creștere în carieră și oportunități de învățare
Tineri gen Z au nevoie să înțeleagă clar cum vor crește în carieră și ce oportunități profesionale au. Mai mult de atât, ei vor să înveți și sunt motivați atunci când angajatorii investesc în cunoștințele lor. De asemenea, ei au nevoie de feedback regulat și apreciere pentru munca loc, ca să continue să lucreze productiv.
3. Echilibrul dintre viața profesională și viața personală
Ei apreciază flexibilitatea și au nevoie de beneficii care îi ajută să aibă mai mult timp pentru interese personale, hobby-uri, grijă față de sănătatea mintală și de familie. Totodată, pentru angajații din această generație este foarte importantă empatia din partea angajatorilor. Acesta este un aspect cheie în reținerea angajaților tineri.
Cu siguranță ai deja câteva „teme pentru acasă” de rezolvat, pentru a colabora mai eficient cu tinerii din această generație. Totuși, pentru a fideliza angajații din Gen z și pentru a avea performanțe din partea lor:
Promovează o cultură flexibilă a muncii, care să se adapteze dorinței lor de echilibru în muncă și autonomie.
Oferă oportunități de creștere și dezvoltare, cum ar fi programe de mentorat și oportunități de formare, pentru a le susține învățarea continuă.
Aliniază misiunea companiei cu valorile lor de bază și convinge-i despre impactul „global” la care contribuie.
Prioritizează sănătatea și bunăstarea - inițiază programe de wellbeing și încurajează-i să participe. Propriul exemplu îi va ajuta mult.
Organizează ședințe regulate și individuale de check-up, unde angajații pot discuta despre volumul lor de muncă, provocări și nevoi personale.
Adoptă tot mai multe tehnologii digitale.
Fie că ești în etapa de negare sau de negociere cu sine despre specificul și diferențele, pe care le are generația Z, un lucru este cert: ei sunt viitori angajați și trebuie să te împrietenești cu ei. Mai mult de atât, majoritatea recomandărilor de mai sus sunt bune și potrivite pentru angajații din alte generații, dacă îți dorești să construiești un mediu sănătos de muncă. Urmărește pe delucru.md pentru mai multe recomandări pentru angajatori.