Ce trebuie să știe antreprenorii despre declarația privind beneficiarii efectivi?
18-12-2024 2410
Timp de citire: 5 min.

Ce trebuie să știe antreprenorii despre declarația privind beneficiarii efectivi?

În pofida criticilor și a nemulțumirilor manifestate în mediul online, declanșate inclusiv de cozile mari la ASP, peste 80 de mii de persoane juridice deja au depus declarațiile privind beneficiarii efectivi, din totalul celor 165.362 înregistrate în Registrul de Stat. Cifrele au fost făcute publice de Agenția Servicii Publice, instituția care verifică, înregistrează şi actualizează datele cu privire la beneficiarii efectivi ai persoanelor juridice. Autoritățile au decis să extindă termenul de depunere a acestor documente până la sfârșitul anului 2025.

Ce este beneficiarul efectiv?

Conform Legii cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, beneficiarul efectiv este orice persoană fizică ce deţine sau controlează în ultimă instanţă clientul şi/sau persoana fizică în numele ori în interesul căruia/căreia se realizează, direct sau indirect, o activitate sau o tranzacţie. Altfel spus, beneficiarul efectiv este persoana fizică ce deține sau controlează, direct sau indirect, o companie sau organizație. 

În cazul legislației din Republica Moldova și din alte țări, beneficiarul efectiv este identificat pentru a spori transparența și a preveni activitățile ilegale, cum ar fi spălarea banilor, finanțarea terorismului sau evaziunea fiscală. De exemplu, o companie poate avea mai mulți acționari, dar beneficiarul efectiv este persoana care:

  • deține mai mult de 25% din acțiuni sau din drepturile de vot ale companiei;
  • controlează compania prin alte mijloace (de exemplu, prin influență decisivă asupra deciziilor);
  • beneficiază în mod semnificativ de veniturile sau bunurile companiei.

Potrivit autorităților, declararea acestuia este esențială pentru prevenirea folosirii entităților juridice în scopuri ilegale. Republica Moldova se pregătește să conecteze registrele naționale cu cele din Uniunea Europeană, permițând monitorizarea transparentă a beneficiarilor efectivi pe întreg teritoriul european.

Agenția Servicii Publice verifică, înregistrează, ţine evidenţa şi actualizează datele cu privire la beneficiarii efectivi ai persoanelor juridice, ai întreprinzătorilor individuali şi ai organizaţiilor necomerciale, iar Serviciul Fiscal de Stat înregistrează, ţine evidenţa şi actualizează datele cu privire la beneficiarii efectivi ai contribuabililor, cu excepţia celor înregistraţi de ASP.

Care antreprenori sunt obligați să prezinte declarația?

Declararea beneficiarilor este obligatorie doar pentru cei care au efectuat schimbări în structura fondatorilor sau administratorilor în ultimele 18 luni. Unitățile comerciale și necomerciale înregistrate după 1 iulie 2023 au deja beneficiarii declarați și nu trebuie să depună o nouă declarație.

Pentru întreprinzători individuali, taxa este de 364 de lei, iar pentru SRL-uri este de 1.149 de lei. Pentru entitățile eligibile, precum ONG-uri, fundații și sindicate, acest proces este gratuit. Totuși, tarifele vor fi revizuite în perioada imediat următoare.

Începând cu luna septembrie, 2023, s-a modificat procedura de verificare, înregistrare și actualizare a datelor din Registrul de stat al unităților de drept cu privire la beneficiarii efectivi ai persoanelor juridice cu scop lucrativ, ai organizațiilor necomerciale, întreprinzătorilor individuali și gospodăriilor țărănești (de fermier), fiind puse în aplicare noi formulare ale Declarației privind beneficiarii efectivi ai unității de drept.

Modificările respective au survenit ca urmare a modificării Legii nr. 308/2017 cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului. Inițial, autoritățile au decis că prezentarea și actualizarea informațiilor privind beneficiarul efectiv/beneficiarii efectivi ai unităților de drept trebuie realizată în termen de 18 luni de la data intrării în vigoare a amendamentelor Legii nr. 308/2017, respectiv, până la 1 ianuarie 2025. 

Astăzi, acest termen a fost extins până la 31 decembrie, 2025. Cum și în ce circumstanțe a fost posibil acest lucru, citește în continuare. 

Cum a pornit totul?

Valul de reacții s-a acutizat în mediul online marți seara, atunci când mai mulți internauți și-au manifestat nemulțumirea față de instituirea noii obligativități, despre care nu cunoșteau. Fostul ministru al Muncii și Protecției Sociale, Marcel Spatari, stabilit peste hotare, s-a plâns, într-o postare pe rețelele sociale, pe lipsa de informare din partea Agenției Servicii Publice.

...

Marcel Spatari

Fostul ministru al Muncii și Protecției Sociale

„Noroc că avem facebook, altfel nu știu cum am fi aflat de această obligație (deși există n-șpe canale de comunicare cu administratorii de afaceri: emailuri, telefoane, reclamă etc.). Dragă Agenția Servicii Publice, vrem să depunem declarația fizic pe 30 sau 31 decembrie, iar înregistrarea online pentru centrele multifuncționale din Chișinău nu mai are sloturi disponibile. Nu ar trebui să ia mai mult de UN MINUT depunerea unei declarații”, a scris Marcel Spatari, într-o postare pe facebook.

În doar câteva ore, postarea a adunat zeci de comentarii din partea celor care se află în aceeași situație. Această măsură a generat numeroase nemulțumiri și incertitudini în rândul antreprenorilor, care au semnalat dificultăți în înțelegerea și aplicarea prevederilor. Noile reguli prevăd amenzi între 50.000 și 75.000 de lei pentru nedeclararea sau actualizarea incorectă a datelor. 

În seara zilei de marți, ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba, a încercat să calmeze spiritele din mediul online și a anunțat că Agenția Servicii Publice a identificat o soluție salvatoare. 

...

Dumitru Alaiba

Ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării

„Ascultăm antreprenorii atunci când ne semnalizează problemele cu care se ciocnesc. Împreună găsim soluții și mergem înainte”, a menționat Alaiba într-o postare publicată marți seara.

Soluția salvatoare pentru antreprenori

Agenția Servicii Publice a anunțat miercuri, la primele ore ale dimineții, că termenul de depunere a Declarației cu privire la beneficiarul efectiv a fost prelungită până la 31 decembrie 2025.

„Parlamentul va asigura modificarea cadrului legal aferent până la finalul acestui an”, precizează instituția într-un comunicat de presă.

Cererile pot fi expediate electronic la be@asp.gov.md, fără a mai fi nevoie de prezența antreprenorilor la sediile ASP, așa cum era până acum. 

Simplificări și măsuri suplimentare

  • O singură declarație inițială: Actualizările vor fi necesare doar la schimbarea beneficiarilor, a fondatorilor sau în cazul reorganizării sau radierii unităților din Registru.
  • Prelungirea termenelor: Parlamentul va extinde termenul cu un an atât pentru depunerea declarațiilor până la 31 decembrie 2025 și intrarea în vigoare a aplicarea amenzilor până la 1 ianuarie 2026, oferind mai mult timp pentru conformare.
  • Simplificarea procedurilor: Se lucrează la îmbunătățirea procesului de programare la ASP, reducând cozile și timpul de așteptare.
  • Din aprilie va fi dată în exploatare platforma care va permite efectuarea tuturor operațiunilor legate de unităților de drept, inclusiv declararea beneficiarilor efectivi fără a fi nevoie să se transmită informația prin email.

Cum poți depune declarația cu privire la beneficiarii efectivi? 

  1. Descarcă formularul necesar de pe portalul serviciilor electronice;
  2. Completează și semnează electronic documentele. Trimite-le la be@asp.gov.md.
  3. Dacă nu dispui de semnătură electronică, documentele pot fi semnate olograf și expediate prin poștă, la adresa: str. Al. Pușkin nr. 47, Chișinău.

Tarifele pentru înregistrare nu au fost modificate din 2016. De exemplu, pentru întreprinzători individuali taxa este de 364 lei, iar pentru SRLuri - de 1.149 lei. Pentru entitățile eligibile, acest proces este gratuit (ex. ONG-uri, fundații, sindicate). Tarifele, inclusiv pentru declararea beneficiarilor efectivi, vor fi revizuite în perioada imediat următoare.

Primește noutăți despre HR direct în inbox!

Concluzii

Atenție! Declarația este esențială pentru prevenirea folosirii entităților juridice în scopuri ilegale. Extrasele din Registrul de stat al unităţilor de drept vor conține datele beneficiarului efectiv, în cazul în care datele au fost prezentate şi înregistrate la organul înregistrării de stat. În caz contrar, rubrica „Beneficiar efectiv” se va completa cu textul „Nedeclarat”. Legea interzice înregistrarea entităților fără aceste informații. Orice nereguli sau omisiuni se sancționează cu amenzi.

Caută un loc de muncă după:
Redacția  delucru.md
Publicat de către
Redacția delucru.md
heart
Abonează-te la rețelele noastre digitale. Află primul despre cele mai noi informații din piața muncii destinate angajatorilor.
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?