Pentru toți este deja clar că prezentul și viitorul aparține tehnologiilor. După un val de specialiști care au „migrat” de la profesii clasice precum cea de bucătar, medic, învățător, electrician ori inginer la social media manager, IT specialist sau creator de conținut; a urmat un val de frică că inteligența artificială va ocupa locul de muncă a acestora. Adevărul este undeva la mijloc și cum zice o vorbă din bătrâni „vom trăi și vom vedea” (și vom scrie articole despre asta pe blogul delucru.md).
Indiferent de domeniul în care lucrezi - chiar dacă crezi că nu are nicio tangență cu tehnologiile digitale - este foarte important să deții competențe digitale. Majoritatea industriilor din Moldova s-au digitalizat - medicii indică detalii despre pacienți în baze de date digitale, iar învățătorii pun note elevilor în registre electronice. Dacă îți dorești să fii o candidatură bună pentru un post vacant la care aspiri, este esențial să deții competențe digitale, pe lângă un set convingător de hard și soft skills. Competențele digitale sunt asociate cu productivitatea crescută, flexibilitate și capacitate de adaptare la schimbări.
Abilitățile digitale se referă la cunoașterea de bază a instrumentelor și resurselor tehnologice pentru a finaliza sarcinile de lucru, dar și la cunoașterea aprofundată, dacă acestea sunt fundamentale pentru jobul tău. Învățarea abilităților digitale te poate ajuta să îndeplinești diverse sarcini, să-ți îmbunătățești eficiența la locul de muncă și să fii un angajat/o angajată mai competitiv/ă pe piața muncii, indiferent de domeniul în care lucrezi.
Competențele digitale cuprind o serie de abilități de utilizare a dispozitivelor digitale, aplicații de comunicare și rețele pentru a accesa și gestiona informații. Aceste aptitudini permit angajaților să creeze și să partajeze conținut digital, să comunice și să colaboreze mai simplu, mai ales în condiții de muncă remote. Importanța cunoașterii acestor instrumente online crește pe măsură ce tot mai multe industrii folosesc tehnologiile pentru a gestiona vânzările, stoca și analiza date despre clienți și pentru a comunica informații importante.
Aceste cunoștințe sunt fundamentale pentru orice poziție la care aspiri în 2024, cât și în viitor. Este prioritar să ai capacitatea de a naviga și utiliza internetul eficient, de a găsi rapid informațiile de care ai nevoie și de a fi informat/ă cu toate noutățile din domeniul tău.
Emailul este principalul instrument de comunicare în corporații. Din acest motiv, trebuie să poți utiliza cu încredere emailul și să știi să scrii corect un email, pentru a transmite mesajul necesar și a te face înțeles de destinatar.
Multe companii folosesc programe interne pentru a comunica, distribui informații și planifica ședințe. Deținerea acestei competențe te ajută să lucrezi mai eficient cu diferite documente, să fii conectat/ă cu colegii de echipă, să distribuiți informații și să lucrați împreună la proiecte.
De la începerea pandemiei de Covid-19, în vocabularul angajaților au apărut tot mai multe denumiri de platforme pentru video call, prezum Zoom, Google Meet sau Microsoft Teams. În acest context, este prioritar să poți organiza și gestiona apeluri video. Mai ales că platformele sunt foarte ofertante și pun la dispoziție diferite instrumente pentru a face conversațiile cât mai dinamice și interactive.
Internetul și platformele online ne ușurează mult munca, însă vine și cu multe riscuri. Într-o eră în care deepfake-urile devin tot mai populare, iar scurgerile de date - tot mai frecvente, securitatea informației este o preocupare majoră. Pentru a fi un angajat bun/o angajată bună, trebuie să știi și să respecți principiile de securitate a informațiilor și de protecția datelor personale pentru a te proteja pe tine, cât și compania de atacuri cibernetice și încălcări de securitate.
Colectarea și analiza datelor despre clienți este importantă pentru creșterea și dezvoltarea afacerii. Acest instrument îți permite să iei decizii informate, să-ți îmbunătățești eficiența operațională și să obții un avantaj competitiv în raport cu concurenții tăi pentru o anumită poziție.
Cunoștințele practice în utilizarea dispozitivelor și aplicațiilor te ajută să fii mai productiv/ă și să rămâi conectat/ă oriunde te-ai afla. De asemenea, ai acces la informații și resurse, comunici mai eficient cu colegii de muncă, clienții și partenerii, și ai mai multă flexibilitate.
Chiar dacă rezolvarea problemelor tehnice nu intră neapărat în lista ta responsabilități, este o abilitate bună să poți rezolva rapid problemele care apar. În acest fel economisești timp, îți crești indepedența și autonomia.
Odată cu digitalizarea, multe proiecte sunt adesea elaborate și administrate online. Aceste abilități implică capacități de comunicare, colaborare, gestionare a proiectului și monitorizarea progresului.
Mai sus am detaliat o serie de abilități digitale, pe care ar trebui să le dețină oricare angajat, indiferent de industria în care activează. Cu toate acestea, sunt o serie de competențe digitale specifice, pe care trebuie să le cunoști când te angajezi într-un anumit domeniu și care fac parte, inclusiv, din fișa postului. De exemplu, dacă îți dorești un job în marketing, trebuie să ai cunoștințe în digital marketing, inclusiv în SEO (optimizarea căutărilor în rețeaua de căutare), SEM (marketingul pentru motoarele de căutare), marketing prin email și cunoștințe de bază în design UX.
Pentru a obține competențe digitale, mergi la diferite cursuri, învață online, fii flexibil/ă și deschis/ă pentru cunoaștere. Multe resurse sunt gratuite și disponibile online. La fel de important este să aplici tehnologiile în munca ta, indiferent de nivelul tău de cunoaștere a tehnologiilor digitale. Începe să aplici diferite instrumente în rutina ta zilnică. De exemplu, adoptă un program de planificare în loc să faci notițe în carnet.
Pas cu pas, utilizarea tehnologiilor va fi mai confortabilă pentru tine. De asemenea, nu ezita să ceri ajutorul unui mentor care te va ghida în însușirea acestora.
Dacă ai deja un loc de muncă sau ești în căutare, concentrează-te pe îmbunătățirea competențelor tale digitale, pentru a fi un angajat mai productiv, competitiv și pentru a fi la curent cu toate actualizările din domeniul tău. Cel mai important - actualizează constant și include în CV-ul tău competențe digitale relevante și solicitate de angajatori.