Un lănțișor de aur sau un Iphone pentru profesor la 31 mai, un plic cu „mulțumiri” pentru medic, un cârlan și un butoi de miere pentru decan și ne pomenim pe locul 76 din 180 de țări conform indicelui corupției. Cum dăm mită fără să știm că dăm mită? Care sunt consecințele luării de mită la locul de muncă?
Chiar dacă în Republica Moldova folosim pe larg expresia „luare și dare de mită”, este important să înțelegem că există o diferență între infracțiunile comise în sfera publică și infracțiunile comise în sfera privată. În sfera privată folosim „luarea și darea de mită”, în sfera publică folosim corupere pasivă, activă și trafic de influență. Dar hai să le luăm pe rând și să le punem sub microscop ca să le înțelegem mai bine.
Conform DEX-ului, mita este „o sumă de bani sau obiecte oferite unei persoane, cu scopul de o determina să-și încalce obligațiile de serviciu”. În Codul Penal al Republicii Moldova, în articolul 333, capitolul XVI, aliniatul I, găsim următoarea definiție: „servicii, privilegii sau avantaje sub orice formă, ce nu i se cuvin, pentru sine sau pentru o altă persoană, sau acceptarea unor oferte ori promisiuni din partea acestora pentru a îndeplini sau nu, pentru a întârzia sau a grăbi îndeplinirea unei acțiuni fiind în exercițiul funcției sale sau contrar acesteia”. Cu alte cuvinte, luarea de șpagă este obținerea unor privilegii în schimbul depășirii atribuțiilor de serviciu.
1 u.c = 50 mdl
Luarea de mită înseamnă pretinderea, acceptarea sau primirea, personal sau prin mijlocitor, de către un arbitru ales sau numit să soluționeze prin arbitraj un litigiu, de către o persoană care gestionează o organizație comercială, obștească ori o altă organizație nestatală sau de către o persoană care lucrează pentru o astfel de organizație, de către un participant la un eveniment sportiv sau la un eveniment de pariat de bunuri, servicii, privilegii sau avantaje sub orice formă, ce nu i se cuvin, pentru sine sau pentru o altă persoană, sau acceptarea unor oferte ori promisiuni din partea acestora pentru a îndeplini sau nu, pentru a întîrzia sau a grăbi îndeplinirea unei acțiuni fiind în exercițiul funcției sale sau contrar acesteia fie în cadrul unui eveniment sportiv sau al unui eveniment de pariat.
Pedeapsa: Amendă în mărime de la 1350 la 3350 unităţi convenţionale sau cu închisoare de pînă la 3 ani, în ambele cazuri cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 2 la 5 ani.
Aceleaşi acţiuni săvîrşite:
se pedepsesc cu amendă în mărime de la 2350 la 4350 unităţi convenţionale sau cu închisoare de la 2 la 7 ani, în ambele cazuri cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 5 la 7 ani.
Aceleași acțiuni săvârşite:
se pedepsesc cu amendă în mărime de la 4350 la 6350 unităţi convenţionale sau cu închisoare de la 3 la 10 ani, în ambele cazuri cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 5 la 7 ani.
Acţiunile săvârşite în proporţii care nu depăşesc 100 unităţi convenţionale, se pedepsesc cu amendă în mărime de la 850 la 1850 unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de pînă la 3 ani.
Pe lângă sancțiunile, pe care riscă să le primească un angajat, care ia mită, reputația și imaginea personală vor avea de suferit la fel de mult. De multe ori cazurile de corupere ajung în spațiul public și este la fel de umilitor când un specialist este acuzat de luare de mită sub formă de cadouri ori în proporții deosebit de mari. Știi și tu glumele despre politicieni, care au case din donații sau primite cadou de la părinții pensionari.
Pe lângă faptul că salariatul nu va putea ocupa aceeași funcție pentru un termen anumit, viitorii angajatori vor fi nesiguri cu privire la angajarea acestuia. În cazierul juridic ce-i scris cu peniţa nu se taie cu bărdiţa.
Atunci când cazul de luare de mită este anchetat și se aplică sancțiunea finală, inevitabil vor fi pierderi financiar. Cheltuielile de judecată, plătirea unui avocat, achitarea sancțiunilor și eventual, a prejudiciului moral, pot depăși suma primită sau cerută.
Darea de mită înseamnă promisiunea, oferirea sau darea, personal sau prin mijlocitor, unui arbitru ales sau numit să soluționeze prin arbitraj un litigiu, unei persoane care gestionează o organizație comercială, obștească ori o altă organizație nestatală sau unei persoane care lucrează pentru o astfel de organizație, unui participant la un eveniment sportiv sau la un eveniment de pariat de bunuri, servicii, privilegii sau avantaje sub orice formă, ce nu i se cuvin, pentru sine sau pentru o altă persoană, pentru a îndeplini sau nu, pentru a întîrzia sau a grăbi îndeplinirea unei acțiuni fiind în exercițiul funcției sale sau contrar acesteia fie în cadrul unui eveniment sportiv sau al unui eveniment de pariat.
Pedeapsa: Amendă în mărime de la 1350 la 2350 unităţi convenţionale sau cu închisoare de pînă la 3 ani, iar persoana juridică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 5000 la 9000 unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate.
Aceeaşi acţiune săvârşită:
se pedepseşte cu amendă în mărime de la 2350 la 4350 unităţi convenţionale sau cu închisoare de pînă la 5 ani, iar persoana juridică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 9000 la 13000 unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate.
Aceleași acțiuni săvârșite:
se pedepsesc cu amendă în mărime de la 6350 la 8350 unităţi convenţionale sau cu închisoare de la 3 la 7 ani, iar persoana juridică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 13000 la 15000 unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate sau cu lichidarea persoanei juridice.
Persoana care a dat mită este liberată de răspundere penală dacă mita i-a fost extorcată sau dacă persoana s-a autodenunţat neştiind că organele de urmărire penală sînt la curent cu infracţiunea săvîrşită de ea.
În 2020, prin Hotărâre de Guvern, a fost aprobat Regulamentul privind regimul juridic al cadourilor. Conform acestuia, cadourile se împart în cinci categorii:
În cadrul fiecărei entități publice trebuie constituită o Comisie de evidență şi evaluare a cadourilor. Adică, în fiecare școală, grădiniță, policlinică sau judecătorie, trebuie să existe o Comisie formată din 3 membri, care să țină evidența cadourile admisibile și neadmisibile, să evalueze cadourile admisibile, să le returneze beneficiarului sau să le transmită Centrului Național Anticorupție.
Cadoul admisibil nu trebuie să depășească suma de 1000 lei.
Dar ce să facă angajatul, dacă se pomenește cu un cadou pe masă sau strecurat „subtil” într-un registru ori în buzunar? Simplu: trebuie să-l refuze, să se asigure că are un martor și să anunțe Comisia în decurs de 3 zile de la primire. Directorul companiei trebuie să raporteze la CNA infracțiunea și să înscrie cadoul într-un Registru special.
1 u.c = 50 mdl
Coruperea pasivă: Pretinderea, acceptarea sau primirea, personal sau prin mijlocitor, de către o persoană publică sau de către o persoană publică străină de bunuri, servicii, privilegii sau avantaje sub orice formă, ce nu i se cuvin, pentru sine sau pentru o altă persoană, sau acceptarea ofertei ori promisiunii acestora pentru a îndeplini sau nu ori pentru a întârzia sau a grăbi îndeplinirea unei acţiuni în exercitarea funcţiei sale sau contrar acesteia.
Pedeapsa: Închisoare de la 3 la 7 ani cu amendă în mărime de la 4000 la 6000 unităţi convenţionale şi cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii publice sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 5 la 10 ani.
Aceleaşi acţiuni săvârşite:
se pedepsesc cu închisoare de la 5 la 10 ani, cu amendă în mărime de la 6000 la 8000 unităţi convenţionale şi cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii publice sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 7 la 10 ani.
Sau, aceleași acțiuni, săvârșite:
se pedepsesc cu închisoare de la 7 la 15 ani cu amendă în mărime de la 8000 la 10000 unităţi convenţionale şi cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii publice sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 10 la 15 ani.
Acţiunile săvârșite în proporţii care nu depăşesc 100 unităţi convenţionale, se pedepsesc doar cu amendă în mărime de la 1 000 la 2 000 unităţi convenţionale și cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii publice sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de până la 5 ani.
Coruperea activă: Promisiunea, oferirea sau darea, personal sau prin mijlocitor, unei persoane publice sau unei persoane publice străine de bunuri, servicii, privilegii sau avantaje sub orice formă, ce nu i se cuvin, pentru aceasta sau pentru o altă persoană, pentru a îndeplini sau nu ori pentru a întîrzia sau a grăbi îndeplinirea unei acţiuni în exercitarea funcţiei sale sau contrar acesteia.
Pedeapsa: Închisoare de pînă la 6 ani cu amendă în mărime de la 2000 la 4000 unităţi convenţionale, iar persoana juridică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 6000 la 10000 unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate.
Aceleaşi acţiuni săvîrşite:
se pedepsesc cu închisoare de la 3 la 7 ani cu amendă în mărime de la 4000 la 6000 unităţi convenţionale, iar persoana juridică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 10000 la 14000 unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate.
Sau, aceleași acțiuni, săvârșite:
se pedepsesc cu închisoare de la 6 la 12 ani cu amendă în mărime de la 6000 la 8000 unităţi convenţionale, iar persoana juridică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 14000 la 18000 unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate sau cu lichidarea persoanei juridice.
Traficul de influență: Pretinderea, acceptarea sau primirea, personal sau prin mijlocitor, de bani, titluri de valoare, servicii, privilegii, alte bunuri sau avantaje, pentru sine sau pentru o altă persoană, de către o persoană care are influenţă sau care susţine că are influenţă asupra unei persoane publice, persoane cu funcţie de demnitate publică, persoane publice străine, funcţionar internaţional, pentru a-l face să îndeplinească sau nu ori să întîrzie sau să grăbească îndeplinirea unei acţiuni în exercitarea funcţiei sale, indiferent dacă asemenea acţiuni au fost sau nu săvârşite.
Pedeapsă: Amendă în mărime de la 2000 la 3000 unităţi convenţionale sau cu închisoare de până la 6 ani, iar persoana juridică se pedepseşte cu amendă în mărime de la 4000 la 6000 unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate.
Cumătrismul, nepotismul sau alte forme de angajare a rudelor la un post de muncă poartă denumirea de abuz de putere și conflict de interese. Această infracțiune nu este corupție și explicăm mai jos de ce.
Potrivit Ghidului privind Conflictele de Interese, lansat de ANI, conflictul de interese este provocat atunci când o persoană fizică influențează sau poate influența într-un mod abuziv îndeplinirea obligațiilor şi responsabilităților de serviciu.
Conflictele de interese se divizează în: conflict de interese material (venituri suplimentare, falsificarea unei licitații, etc.) sau nematerial (angajarea sau promovarea rudelor apropiate). Prin formularea „rude apropiate” se face referire la: soț/soție, copil, concubin/concubină, persoane înrudite prin sânge ori adopție (părinte, frate/soră, bunic/bunică, nepot/nepoată, unchi/mătușă cumnat/cumnată, socru/soacră, ginere/noră). În legislație nu sunt incluse persoanele apropiate, înrudite prin ritualuri religioase, precum fin, nănaș sau cumătru.
Atunci când se depistează un conflict de interese, se anunță Autoritatea Națională de Integritate, care în termen de 3 zile lucrătoare va rezolva conflictul. Dacă acesta este soldat cu urmări grave, amenda poate fi între 1350 - 2350 u.c. sau cu închisoare de la 2 la 6 ani și cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcții pe un termen de la 2 la 5 ani.
În ultimii ani, autoritățile au lansat mai multe politici guvernamentale de luptă cu corupția. Succesul acestora este puțin vizibil, dar se depun eforturi pentru combaterea corupției în cele mai vulnerabile domenii: medicină, justiție și educație. Pentru ca fenomenul să nu ia amploare, este suficient ca fiecare tentativă de corupere să fie refuzată, raportată la superiori și la CNA, la linia fierbinte: 080055555.