Ce înseamnă să fii persuasiv și cum această calitate te poate ajuta să obții un salariu mai mare?
22-03-2024 1998

Ce înseamnă să fii persuasiv și cum această calitate te poate ajuta să obții un salariu mai mare?

În companiile lor, angajatorii își doresc colegi profesioniști, cu un set convingător de soft și hard skills. Aceste abilități garantează salarii mari, oportunități de creștere și un mediu sănătos de lucru. Ce poți să-ți dorești mai mult de atât? Dar cum să convingi angajatorul ori HR managerul la etapa de interviu că tu meriți jobul? Cum să fii persuasiv și să inspiri încredere? Află în continuare.

Ce înseamnă a fi persuasiv?

Persuasiunea este o formă de a influența, iar abilitățile de persuasiune includ un set de calități, care te ajută să convingi pe cineva să adopte o schimbare sau să ia o decizie. La locul de muncă, capacitatea de a fi persuasiv te ajută să-ți maximizezi potențialul, să-i convingi pe alții să creadă în ideile tale și facilitează cooperarea.  

Într-o echipă, angajații persuasive sunt o adevărată resursă pentru că îi pot influența pe ceilalți să livreze performanțe mai bune și să aibă succes, dar au și capacitate de a facilita luarea deciziilor în grup.

Persuasiunea implică alte câteva abilități comune, precum:

Abilități de comunicare - acestea sunt fundamentale pentru procesul de persuasiune. Cel mai rapid mod de a-i influența pe alții să gândească sau să acționeze într-un anumit mod este să vorbești cu ei. Astfel, este prioritar să te poți exprima clar, să folosești gesturi nonverbale potrivite, să deții un vocabular bogat, pe care interlocutorul îl înțelege, să poți împărtăși ideile și gândurile într-un mod captivant, care să atragă și să convingă. În comunicare, la fel de importante sunt capacitățile de ascultare activă a persoanei cu care vorbești, ca să poți oferi argumente cât mai potrivite și convingătoare.

Inteligența emoțională, care implică observarea și interpretarea emoțiilor ascultătorului. În procesul de persuasiune, inteligența emoțională te ajută să-ți adaptezi discursul persuasiv în funcție de situație. De exemplu, dacă în timp ce vorbești cu cineva, observi că brațele lui sunt încrucișate, evită contactul vizual și-ți răspunde cu propoziții scurte și directe, cel mai probabil este supărat și intimidat. Rolul tău este să-ți alegi cu grijă cuvintele pentru a detașa atmosfera. 

Logica și raționamentul sunt absolut necesare pentru a construi argumente persuasive. Înainte să convingi o persoană să creadă într-o idee sau să se angajeze într-o acțiune, trebuie să-i oferi argumente convingătoare și persuasive, adaptate nevoilor, pe care le are.

Abilități de relaționare bazate pe capacitatea de a stabili și menține legături sănătoase cu alte persoane. A fi persuasiv înseamnă, inclusiv, să fii autentic, natural și carismatic. Oamenii sunt mai predispuși să fie de acord cu cineva de care le place, respectiv, îmbunătățirea relațiilor interpersonale este unul dintre cele mai bune moduri pentru a fi persuasiv.

De ce persuasiunea este importantă?

Indiferent dacă vrei să obții un loc de muncă și să fii convingător la interviul de angajare; să crești profesional, să negociezi o mărire de salariu sau să stabilești o colaborare - abilitățile de a persuada sunt foarte importante. 

Capacitatea de a influența este un instrument esențial în comunicare, promovarea unor idei sau viziuni. Persuasiunea ne permite să ne conectăm cu ceilalți, să promovăm idei și să obținem sprijin pentru obiectivele noastre. Această abilitate este o rampă pentru obținerea avantajelor competitive, oportunităților mai bune și impactează direct succesul tău. 

Conceptul de persuasiune își are rădăcinile în Grecia Antică, când filosoful grec Aristotel a introdus pentru prima dată persuasiunea ca o abilitate care poate fi învățată. Principalele instrumente de influență sunt:

Ethos (puterea încrederii) bazată pe capacitatea cuiva de a inspira încredere, respect și de a predispune persoana să creadă în ideile și părerile tale. Pentru a câștiga încrederea persoanei, pe care vrei să o persuadezi, trebuie să dai dovadă de onestitate, integritate, calmitate, profesionalism, seriozitate și îi general - să ai reputație bună. La fel de important este comunicarea verbală, non-verbală și ținuta, pe care o ai, adaptată statului social, spre care tinzi. Trebuie să înțelegi că încrederea nu se obține ușor, ci se consolidează în timp. Atunci când construiește pe încredere imaginea ta și discursul tău, predispuși oamenii să fie înțelegători și empatici decât critici și duri. Această formă de persuasiune stimulează munca în echipă și a înțelegerii reciproce.

Logos (puterea logicii), care se referă la capacitatea cuiva de a oferi argumente raționale. Dovezile din surse credibile, experiențele personale, argumentele însoțite de calcule și confirmările relevante avantajează întotdeauna negocierile. Pentru a-ți dezvolta această capacitate trebuie să planifici minuțios discursul, să fii proactiv, să poți anticipa problemele și rezolvarea lor ori întrebările logice și răspunsurile. 

Pathos (puterea personalității), adică abilitatea de a stabili legături cu alte persoane. Pentru a dezvolta acest aspect, trebuie să înțelegi tipurile de personalitate ale oamenilor cu care discuți. Astfel, vei înțelegi că unii oameni, precum melancolicii și colericii, iau decizii raționale, bine analizate, iar sangvinicii preferă să aibă încredere în instinctele și impulsurile lor. Fii pregătit să răspunzi la întrebări, încearcă să utilizezi metafore, glume inocente și diferite exemple practice. Asemenea formulare a discursului persuasiv îi ajută pe oameni să rețină mai bine informațiile și să-i convingi mai ușor.

Cum înveți să fii mai persuasiv?

Lucrează la menținerea relațiilor cu alți oameni

În persuasiune, totul este despre oameni. Concentrează-te pe construirea încrederii și a relațiilor cu colegii și prietenii tăi. Chiar dacă nu trebuie să-ți folosești abilitățile de persuasiune asupra acestor oameni, consolidarea relațiilor cu ei te va ajuta să-ți exersezi capacitatea de a convinge, de a comunica și relaționa cu oamenii, care, eventual, au viziuni diferite decât ale tale. Pentru mai multă eficiență, căuta oportunități pentru a construi noi relații profesionale și a-ți extinde rețeaua.

Construiește-ți încrederea în tine

Dacă încerci să convingi pe altcineva să-și schimbe convingerile, să adopte un anumit comportament sau pur și simplu, să facă o acțiune, trebuie să dai dovadă de încredere totală în propriile tale argumente. Învață să menții contactul vizual, să te exprimi clar, să construiești argumente și cel mai important: analizează care sunt punctele tale forte, cunoștințele și expertiza ta și cum le poți evidenția. Când vei înțelege care este valoarea ta, îți va fi mai ușor să o prezinți oamenilor care te înconjoară sau pe care vrei să-i influențezi. Mai ales că, oamenii sunt mai predispuși să fie convinși de cei pe care îi consideră credibili și competenți.

Exersează-ți abilitățile de comunicare

Dezvoltarea abilităților de comunicare profesională și personală implică să fii conștient de felul în care interacționezi cu ceilalți. Caută oportunități de a lansa conversații sau de a participa la o discuții și depune efort pentru a contribui la decizii de grup. Folosește orice oportunitate pentru a te exprima și a prezenta punctul tău de vedere. Astfel, vei deveni a fi un vorbitor mai persuasiv și mai priceput. Totodată, învață să povestești istorii captivante despre tine, fii sincer, clar și concis. De asemenea, îmbunătățește-ți abilitățile de negociere, de a oferi și primi feedback.

Pentru a fi mai persuasiv învăța din exemplele altora. Studiază și analizează discursurile persoanelor cunoscute sau a speakerilor cu renume pentru a înțelege ce funcționează și ce nu. De exemplu, poți începe cu ascultarea discursurilor de la Ted Talks.

Primește cele mai noi articole direct
în inbox

Cum să fii mai persuasiv la interviul de angajare?

La interviul de angajare este prioritar să creezi o imagine bună și să arăți un interes autentic față de companie. De asemenea, este necesar să demonstrezi că ești dispus să te implici activ, să contribui la cultura organizațională, că ai o atitudine deschisă și constructivă în relațiile interpersonale, că ești receptiv la feedback și că o să poți colabora eficient cu colegii pentru atingerea obiectivelor comune. Pentru a reuși, ai nevoie să fii persuasiv, iar pentru aceasta:

Pregătește-te

În toate procesele de persuasiune, este fundamental să fii bine pregătit. Pentru interviul de angajare, informează-te cât mai mult despre companie, rolul pentru care aplici și despre persoanele cu care vei interacționa în cadrul interviului. Cu cât ești mai bine pregătit, cu atât vei ști mai în profunzime cum să-ți adaptezi discursul și ce să spui pentru a te exprima convingător.

Găsește argumente în favoarea ta

Cel mai simplu ce poți să faci: identifică punctele forte. Poți chiar să elaborezi analiza ta SWOT, cu puncte tari, slabe, oportunități și pericole. În acest proces, gândește-te la experiența, abilitățile și realizările tale care sunt relevante poziției pentru care aplici și găsește modalități de a le evidenția în timpul interviului.

Ascultă și înțelege

A ști ce să spui este la fel de important ca să știi când să spui. Fii atent la întrebările, la nevoile și așteptările angajatorului. Dacă vei înțelege mai profund cerințele și cultura organizațională, vei reuși să răspunzi mai eficient și să fii mai persuasiv în prezentarea ta. În răspunsuri, folosește exemple concrete din experiența ta pentru a demonstra competențele tale și pentru a te exprima coerent. 

Prezintă pozitiv contribuția ta

De exemplu, dacă oferta de angajare nu corespunde așteptărilor tale, poate fi un indicator că nu ai fost suficient de convingător. Pentru a evita această situație, arată-ți încrederea în abilitățile tale și în capacitatea de a-ți îndeplini profesional responsabilitățile. În plus, fiecare interacțiune cu angajatorul este o oportunitate de a-ți demonstra capacitățile de persuasiune, inclusiv în discuțiile despre așteptările salariale sau alte beneficii. 

Negociază

Negocierea este adesea o parte crucială a persuasiunii. În multe cazuri, persoana pe care încerci să o convingi nu va fi dispusă să coopereze decât dacă consideră că va obține anumite beneficii. Posibil va fi nevoie să faci un compromis, însă pentru a ști ce să oferi - ai nevoie de inteligență emoțională și de empatie, ca să înțelegi necesitatea angajatorului și să știi unde poți să cedezi. Abilitățile de negociere trebuie practicate pentru că sunt un atu semnificativ atunci când încerci să convingi un coleg sau un client, care opune rezistență.

Când trebuie să fii persuasiv, încearcă să găsești interese, obiective sau experiențe comune cu interlocutorul. În acest mod, acesta va fi mai deschis față de tine și vei avea un avantaj considerabil față de ceilalți candidați.

Abilitatea de a comunica persuasiv este una valoroasă, care poate avea un impact pozitiv asupra fiecărui aspect al vieții tale. Când înțelegi mai bine publicul și interlocutorul, poți adapta și crea mesaje convingătoare și reușești să creezi conexiuni mai puternice, necesare în cariera ta. Partea cea mai bună este că persuasiunea se învață și îți oferă numai beneficii.

Caută un loc de muncă după:
Redacția  delucru.md
Publicat de către
Redacția delucru.md
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?