Ce înseamnă reziliența și de ce aceasta este calitatea, care asigură salarii mai mari?
25-01-2024 756

Ce înseamnă reziliența și de ce aceasta este calitatea, care asigură salarii mai mari?

În drumul spre o carieră de succes, de cele mai multe ori, rezistă cei mai puternici, care se pot adapta circumstanțelor și depăși barierele. Calitatea care definește capacitatea de a te recupera după obstacole și provocări se numește „reziliență”. Reziliența la locul de muncă include gestionarea cu succes a stresului, eșecurilor și dezamăgirilor. În acest articol, îți explicăm ce înseamnă reziliența și cum această calitate de ajută la locul de muncă.

Ce este reziliența?

Reziliența se referă atât la procesul, cât și la rezultatul adaptării cu succes la experiențe dificile sau provocatoare, conform definiției oferite de Asociația Americană de Psihologie. Persoanele reziliente au flexibilitatea mentală, emoțională și comportamentală, dar și capacitatea de a se adapta la tot felul de provocări.

Cum reziliența te ajută în carieră?

Reziliența este importantă, deoarece descrie un tip de putere interioară care îi ajută pe oameni să depășească obstacolele, sentimentul de frustrare și să-și revină rapid după un eșec. La prima vedere poate părea provocator să fii rezilient, însă este necesar pentru succesul profesional, dar și pentru bunăstarea personală. Avantajele de a fi rezilient pentru carieră sunt:

1. Abilități mai bune de gestionare a emoțiilor

Atunci când ești rezilient, reușești să-ți controlezi mai bine emoțiile, să rămâi calm și concentrat în timpul perioadelor stresante. De asemenea, oamenii rezilienți reușesc să acționeze la rece și constructiv când primesc un feedback negativ, fără a-l interpreta prea emotiv. 

2. Adaptabilitatea la schimbare

Când ești rezilient, reușești să te adaptezi rapid la schimbări, la tendințe și la diferite procese. Această abilitate te ajută să rămâi un angajat valoros, capabil să te integrezi ușor la toate circumstanțele și să aduci contribuții semnificative la succesul organizației. Flexibilitatea te ajută să ai o abordare diferită, atunci când lucrurile nu merg după plan, fără să sacrifici rezultatele muncii tale.

3. Capacități de rezolvarea problemelor

Reziliența te ajută să găsești soluții creative pentru toate problemele, care pot apărea în parcursul tău profesional, dar și în rutina de la birou. În același timp, această calitate te provoacă să te concentrezi asupra resurselor și instrumentelor, pe care deja le deții, și să găsești soluții, care nu par evidente la prima vedere.

4. Rezistența la eșec

Un profesionist rezilient poate să învețe din eșecurile sale sau din feedback-ul negativ primit, folosind aceste experiențe ca pe o oportunitate de creștere și dezvoltare personală. Reziliența te ajută să nu-ți pierzi încrederea în tine, să găsești motivație și să ai gândire optimistă atunci când se întâmplă eșecuri sau diferite circumstanțe.

5. Îmbunătățirea relațiilor interpersonale

Relațiile pozitive și constructive la locul de muncă sunt foarte importante, totuși nu sunt protejate de conflicte. În situații de tensiune, reziliența te va ajuta să le gestionezi mai eficient. De asemenea, atunci când construiești o rețea mai mare de cunoștințe profesionale, reușești să câștigi încrederea unui număr mai mare de oameni și să obții diverse oportunități.

6. Obții mai multe abilități soft

Optimismul, responsabilitatea sau răbdarea sunt doar câteva dintre abilitățile, pe care le dobândești când ești rezistent la schimbări și factori externi. De exemplu, atunci când trebuie să faci o anumită sarcină pentru prima dată, depășești sentimentul de frică, de neîncredere și de pesimism, iar după ce ai produsul realizat - te bucuri de succesul tău, de faptul că nu te-ai descurajat și ai învățat ceva nou. În acest fel înțelegi că potențialul tău nu are limite, că tu ești responsabil de succesul tău și cu răbdare și control, reușești să rămâi concentrat pe ceea ce ai de făcut.

7. Oportunități de creștere profesională

Când înveți continuu, te adaptezi și nu renunți la planurile tale, creșterea în carieră este graduală și apar mai multe posibilități de avansare. Aici, rolul rezilienței este să te ajute să faci față provocărilor și obstacolelor într-un mod constructiv, ceea ce duce la crearea experiențelor pozitive. Totodată, dacă accepți toate provocările ca pe oportunitatea de a învăța și de a crește, îți vei îmbunătăți considerabil performanța.

8. Înveți să comunici mai asertiv 

Persoanele reziliente dețin abilități excelente de comunicare, pentru că de multe ori este nevoie să asculte, să adreseze întrebări de logică și să negocieze. Totodată, un atuu, pe care-l are abilitatea de a fi rezilient este capacitatea de a simți când trebuie să ceri ajutor, iar abilitățile de comunicare te ajută să formulezi mai bine solicitarea ta.

9. Înțelegere mai bună a abilităților tale

Când reușești să te adaptezi și să găsești soluții la situațiile care păreau imposibile, devii mai conștient de puterea ta interioară, de abilitățile tale, de punctele forte și cele slabe. Astfel, reușești să găsești modalități pentru a deveni mereu mai bun în ceea ce faci.

Cum să-ți îmbunătățești reziliența?

1. Concentrează-te pe un scop

Este mai simplu să muncești zilnic, atunci când știi pentru ce o faci și ai un obiectiv de atins. Fie că-ți dorești să avansezi în funcție, să obții un loc de muncă mai bun sau să primești un salariu mai mare, cel mai important este să știi care este destinația finală. Determină care sunt obiectivele tale și de ce vrei să le atingi, apoi elaborează un plan pe care să-l aplici, inclusiv în situații dificile.

2. Dezvoltă-ți încrederea în sine

Între încredere și reziliență este o relație de interdependență - ai nevoie de încredere în tine, pentru a ști că vei depăși orice obstacol și ai nevoie de reziliență pentru a-ți construi încrederea. Când simțiți vreo îndoială cu privire la capacitatea ta de a reuși, amintește-ți de succesele trecute, care îți demonstrează că dacă ai reușit atunci, vei reuși din nou. De asemenea, încearcă să te gândești cum se comportă o persoană rezilientă și încearcă să imiți atitudinea ei. 

3. Lucrează la abilitățile tale de rezolvare a problemelor

Sentimentul că poți ține sub control lucrurile sau că ai suficiente resurse pentru a depăși momentele dificile este esențial pentru dezvoltarea rezilienței. Analizează experiențele anterioare și soluțiile pe care le-ai găsit. Amintirea soluțiilor din trecut te poate ajuta să generezi altele noi în prezent.

4. Dezvoltă obiceiuri pozitive

Un echilibru sănătos între viața ta personală și profesională, unde ai suficient timp pentru somn, activitate fizică și interacțiune cu oamenii dragi, te va ajuta să ai suficientă pasiune pentru job și să fii rezilient.

5. Concentrează-te pe ceea ce este în controlul tău. 

Starea de spirit a altor oameni, crizele externe, inflația, solicitările clienților ori alți factori de acest fel depășesc zona ta de control. Pentru a deveni mai rezilient fizic și emoțional analizează ce poți controla și ce nu. Astfel, reeducă-te și nu te lăsa influențat de lucrurile, pe care nu le poți schimba. În caz contrar vei fi trăi frustrări continui și nu vei avea timp pentru creșterea ta.

6. Confruntă-ți temerile

Îți este frică să iei decizii, să vorbești în public ori să-i spui șefului tău că tu ai o opinie diferită? Fă exact ceea de ce îți este frică. Începe cu pași mici, apoi crește intensitatea activităților și savurează evoluția ta. Doar când te vei expune la diferite situații și vei analiza comportamentul tău o să te poți bucura de felul în care ai crescut. 

7. Scrie fricile tale

Timp de 15-20 de minute, scrie pe o foaie tot ce-ți vine în minte despre o situație, care te macină. Acest lucru te va ajuta să procesezi mai ușor situația, să o analizezi în ansamblu și să obții un sentiment de control. Exercițiul este unul terapeutic și-l poți practica regulat, pentru a-ți dezvolta reziliența. 

Primește cele mai noi articole direct
în inbox

Cum să evidențiezi abilitățile de rezistență

În timpul jobului este mai mult sau mai puțin clar și simplu cum se manifestă reziliența ta, însă atunci când ești de-abia în perioada de recrutare și de căutare a jobului, trebuie să depui efort.

Iată câteva modalități prin care îți poți evidenția abilitățile de reziliență în CV-ul tău, în scrisoarea de intenție și în interviul tău:

1. Abilități de reziliență în CV

Ți-am explicat deja aici și aici că CV-ul este ocazia perfectă pentru a face o impresie bună despre tine ca potențial angajat potențial. În CV poți enumera reziliența ca una dintre abilitățile tale de top și să descrii cazurile în care ai demonstrat că dai dovadă de această abilitate. De exemplu, povestește despre o situație stresantă cu un client,  pe care ai gestionat-o cu succes datorită rezilienței tale. Explică cum ai reușit să-ți păstrezi calmul, să comunici nonviolent și să generezi o soluție creativă.

2. Abilități de rezistență pe scrisoarea ta de intenție

Scrisoarea de intenție este o altă oportunitatea pentru a convinge managerul HR să obții jobul. Ca să evidențiez reziliența ta menționează provocările prin care ai trecut și care te-au ajutat să deții un set atât de valoros de aptitudini. De asemenea, relatează cum abilitățile tale și reziliența de care dai dovadă vor ajuta să crească compania, unde vrei să lucrezi.

3. Abilități de rezistență la interviul de angajare

Știm, interviul de angajare este o etapă stresantă, unde trebuie să faci față emoțiilor și să creezi o impresie bună. Dacă vrei să obții o poziție de management, atunci reziliența este o calitate necesară și pe care trebuie să o evidențiezi. Gândește-te din timp la o situație în care ai dat dovadă de reziliență și povestește-o la interviu. 

Urmărește delucru.md pentru recomandări actuale și verificate, scrise de profesioniști, care te vor ajuta în cariera ta. 

Caută un loc de muncă după:
Redacția  delucru.md
Publicat de către
Redacția delucru.md
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?