Te-ai întrebat vreodată cum să răspunzi la întrebările dificile de la interviu, care par să îți pună la încercare experiența și abilitățile? Ei bine, există o metodă simplă și eficientă care te poate ajuta să strălucești în fața angajatorilor: metoda STAR (Situație, Sarcină, Acțiune, Rezultat). Această tehnică este ideală pentru interviurile comportamentale, care se concentrează pe experiențele tale anterioare și pe modul în care ai gestionat diferite situații.
Interviul comportamental, bazat pe comportamentul candidatului, este o tehnică pe care o folosesc specialiștii în resurse umane, pentru a evalua potențialul angajat în diferite situații, de regulă, stresante, cu scopul de a identifica performanțele lui viitoare și capacitatea de a se adapta pentru un anumit post.
Această formă de evaluare a candidaților pentru un post, de cele mai multe ori, fiind vorba de locuri de muncă ce solicită anumite abilități, pleacă de la ideea că este mai ușor să evaluezi potențialele performanțe, plecând de la experiențele anterioare ale candidatului, decât de la evaluarea studiilor și joburilor avute anterior.
Un interviu comportamental este o tehnică de chestionare a celor care aplică pentru un post și care poate da intervievatorului o imagine mai clară a atitudinii candidatului și a modului în care acesta poate reacționa în diferite situații legate de locul de muncă. Interviul comportamental este una dintre cele mai utilizate tehnici de intervievare și se bazează pe ideea conform căreia cea mai bună reflectare a modului în care un candidat va performa în viitor este similară cu modul în care acesta a evoluat, în trecut, în situații asemănătoare.
Metoda STAR este o tehnică folosită pentru a răspunde la întrebările comportamentale din cadrul interviurilor de angajare. Aceste întrebări te invită să descrii experiențe anterioare relevante pentru postul vizat. Metoda STAR te ajută să creezi o situație ușor de urmărit, cu un conflict clar și rezolvare. Iată ce înseamnă fiecare parte a tehnicii:
Împărtășește contextul unei anumite situații sau provocări cu care te-ai confruntat. Scoate în evidență două sau trei detalii importante despre proiectele la care ai activat, echipa sau specificul locului de muncă. Ar trebui să aloci cel mai puțin timp acestei părți a răspunsului, deoarece echipa de HR este mai preocupată de acțiunile pe care le-ai întreprins și de rezultatele pe care le-ai obținut.
Descrie responsabilitatea sau rolul tău în situația creată. Cu alte cuvinte, explică ce a trebuit să soluționezi sau să rezolvi, care a fost obiectivul sau sarcina ta exactă. Ar trebui să iei în considerare doar unul sau două puncte principale care ilustrează cel mai bine sarcina pe care trebuia să o finalizezi. Această secțiune necesită o perioadă minimă de timp, similar cu componenta situației.
Dacă până acum ai trecut în revistă, pe scurt, câteva detalii dintr-o anumită întâmplare, acum a venit sarcina să fii mai explicit. Detaliază acțiunile concrete pe care le-ai întreprins pentru a îndeplini sarcina. Concentrează-te pe propriile tale contribuții și inițiative. Explică acțiunile specifice pe care le-ai întreprins pentru a gestiona sau a depăși provocarea. Identifică și discută câțiva dintre pașii cei mai de impact pe care i-ai luat pentru a obține succesul. Chiar dacă acțiunile tale au fost întreprinse ca parte a unei echipe, evită să folosești „noi” în răspunsul tău și, în schimb, utilizează „eu” pentru a evidenția contribuțiile tale specifice. Această parte a răspunsului necesită cea mai aprofundată descriere, deoarece este ceea ce indică în mare măsură aptitudinea de care dispui pentru un rol.
Descrie rezultatele obținute în urma acțiunilor tale. Cuantifică-le, dacă este posibil (de exemplu, creștere procentuală, reducerea costurilor, etc.). Subliniază impactul pozitiv al contribuției tale. Concentrează-te pe două sau trei rezultate principale și explică ce ai învățat, cum ai evoluat profesional și de ce ești un angajat mai puternic datorită experienței.
În continuare, îți prezentăm câteva exemple care te-ar putea ajuta să răspunzi la cele mai dificile întrebări din timpul unui interviu comportamental, folosind metoda STAR.
Te rugăm să ne oferi un exemplu în care te-ai confruntat cu o problemă dificilă la locul de muncă. Cum ai rezolvat această problemă?
Povestește-ne despre o perioadă în care ai avut de-a face cu un client dificil.
Povestește-ne despre o situație din cariera ta în care ați condus cu succes o echipă.
Cum ai rezolvat un conflict între colegi?
Poți să-mi spui despre un moment în care a trebuit să îndeplinești un termen-limită dificil?
Metoda STAR este un cadru dovedit pentru elaborarea de răspunsuri atent și eficient la întrebările interviului comportamental. Construindu-ți răspunsurile în patru componente cheie: Situație, Sarcină, Acțiune și Rezultat, comunici cu încredere calificările profesionale de care dispui.
Metoda de interviu STAR este o abilitate pe care toată lumea o poate dezvolta, indiferent de statutul în carieră, așa că iată șansa ta de a-ți perfecționa și de a-ți crește șansele de a obține următorul job.