Indiferent de cât de diferiți nu ar fi membrii echipei tale, activitățile de team building îi unesc la un loc și îi ajută să se cunoască mai bine, să-și împărtășească pasiunile și poate chiar să devină prieteni. Dar cum îi aduci împreună și ce activități ar trebui să organizezi ca să-i atragă și să-i mențină implicați pentru ca acest eveniment să fie una dintre cele mai plăcute experiențe pentru ei? Să aruncăm o privire către cei care organizează aceste team building-uri, care investesc luni întregi pentru a pregăti două-trei zile de relaxare pentru angajați. Să vedem cum o fac, de ce o fac și ce înseamnă de fapt un team building.
Team building-ul este procesul de creare a unei echipe care lucrează împreună în direcția unui obiectiv comun. Importanța și scopul principal al acestor acțiuni este de a crea o echipă puternică prin formarea de legături și conexiuni. Crearea acestor legături este foarte benefică pentru afaceri și organizații. Avantajele formării echipei includ o comunicare sporită, abilități de planificare, motivarea angajaților și colaborarea între ei.
Activitățile distractive care îi ajută pe oameni să se vadă într-o altă lumină le permit să se conecteze într-un cadru diferit. Unul dintre cele mai puternice motive pentru crearea unui team building este obținerea de rezultate. Printr-o serie de evenimente de team building planificate, care sunt distractive și motivaționale, echipele își dezvoltă abilități precum comunicarea, planificarea, rezolvarea problemelor și conflictelor. Aceste idei de activități de team building ajută la facilitarea formării de echipe pe termen lung prin promovarea conexiunilor autentice.
O echipă unită va asigura productivitatea companiei și va contribui la crearea unui mediu de lucru competitiv. Potrivit studiilor, 43% dintre angajați își doresc locuri de muncă care promovează colaborarea. În continuare îți prezentăm nu unul, dar zece motive pentru a organiza activități de team building pentru echipa ta:
Crearea de rețele și socializarea
Socializarea și crearea relațiilor de prietenie la locul de muncă este una dintre cele mai bune modalități de a îmbunătăți productivitatea companiei. Acest aspect nu doar va contribui la creșterea moralului la birou, dar și va ajuta echipa să se adapteze mai eficient la un mediu de lucru virtual, rezolvând problemele care apar cu „noua normalitate”. Organizarea unei activități de team building poate fi scurtă sau poate fi un eveniment mai complex, care necesită mult timp de planificare! Oricum ar fi, team building-ul are toate resursele de care ai nevoie pentru a-l face distractiv.
Creșterea performanței echipei
Activitățile de team building sunt benefice și pentru a îmbunătăți proiectele existente, care implică munca în echipă, deoarece ajută angajații să se înțeleagă mai bine. După finalizarea activităților de team building, lucrătorii își înțeleg mai bine punctele forte și pe cele slabe, dar și interesele celuilalt coleg. Această înțelegere îi ajută să lucreze și mai bine împreună. Fiecare echipă este diferită și fiecare angajat își poate aduce aportul în dezvoltarea companiei. Odată ce poți identifica și încuraja angajații să-și atingă potențialul individual, echipa va putea să-și atingă și potențialul colectiv.
Stimularea concurenței
S-a demonstrat că concurența crește productivitatea. Prin canalizarea acestei productivități crescute într-o activitate de team building distractivă și incluzivă, echipele pot colabora într-un mod mai eficient. Deprinderea de a lucra bine împreună poate necesita timp, dar ai fi surprins de cât de repede se pot reuni echipele atunci când există un stimulent pentru a obține rezultate.
Dezvoltarea spiritului de echipă și a motivației
După ce orice echipă sportivă câștigă un campionat major, sărbătorește și se distrează, ceea ce o motivează să-și dorească să câștige și mai multe competiții. Acest exemplu demonstrează că celebrarea rezultatelor și distracția care vine cu fiecare eveniment de team building pot motiva angajații să devină mai productivi.
Stimularea inovației și creativității
Oamenii tind să fie mai creativi atunci când sunt în preajma unor persoane cu care se simt confortabil. Evenimentele de team building de succes nu doar că apropie salariații, dar contribuie și la crearea unui loc de muncă mai creativ. Colaborarea zilnică la locul de muncă este cheia unei afaceri de succes.
Extinderea căilor de comunicare
Este binecunoscut faptul că comunicarea și munca în echipă sunt motivele principale pentru care oamenii aleg să participe la un team building. Toți își doresc un mediu de lucru prietenos, în care angajații să se simtă confortabil pentru a lucra împreună. Unul dintre cele mai bune rezultate ale unui team building este atunci când activitățile au îmbunătățit și extins căile de comunicare.
Îmbunătățirea culturii companiei
După cum ți-am explicat în unul dintre articolele anterioare, cultura companiei poate fi definită ca un amalgam de valori, norme, obiective și atitudini care există în cadrul organizației tale. Mai simplu spus, definește mediul în care lucrează angajații și formează personalitatea companiei. Cei care caută un loc de muncă prețuiesc foarte mult cultura unei companii. Evenimentele de team building programate în mod regulat îți pot îmbunătăți cultura companiei și îți pot oferi un spațiu pentru a înțelege dorințele și nevoile angajaților. Uneori, cultura managementului nu se potrivește cu cea a angajaților, așa că găsirea unei căi de mijloc este un pas important în crearea unui mediu mai pozitiv. Activitățile de team building ajută la eliminarea toxicității de la locul de muncă.
Răsplătirea meritelor angajaților
Evenimentele de team building le permit angajaților să se simtă apreciați pentru munca pe care o depun. De multe ori, un rezultat grozav poate fi aruncat accidental sub covor din cauza multiplelor activități din cadrul companiei. Prioritizarea acestor evenimente le demonstrează angajaților că îți pasă de ei și că le apreciezi eforturile, răsplătindu-i cu o activitate distractivă, de care echipa se poate bucura împreună.
Crearea de punți între departamente
Conexiunile dintre angajații din cadrul unui departament nu sunt singurele care contează atunci când vine vorba de construirea unei echipe mai puternice. „Echipa” nu trebuie să se limiteze la departamentul de vânzări sau de marketing. Este o colecție unificată a tuturor grupurilor de lucru care alcătuiesc organizația. Dacă ești un team leader, întreabă-te cât de bine cunoști angajații din alte departamente? Cu siguranță că un team building va aduce departamentele mai aproape pentru a încuraja colaborarea interfuncțională care va aduce beneficii organizației în ansamblu.
Îndeamnă-ți angajații să se familiarizeze cu oamenii din alte departamente. Probabil vei descoperi că această practică îi va ajuta pe toți să se simtă mai confortabil la locul de muncă și să deschidă porți către noi relații. Reducerea acestor bariere contribuie la formarea de relații pozitive, ceea ce duce la o companie mai productivă.
Îmbunătățirea angajamentului și a moralului angajaților
Încadrarea regulată a angajaților în evenimentele de team building îi poate determina să vină mai entuziasmați la muncă și să se simtă mai confortabil. De asemenea, îi poate încuraja să se îndepărteze de birourile lor și să se distreze, ceea ce, la rândul său, îi va ajuta să se întoarcă la locul de muncă mai revigorați.
Activitățile de team building oferă angajaților subiecte comune de discuție, în afară de cele legate de muncă. Ele pot înlătura barierele de comunicare și pot ajuta echipele să lucreze mai eficient. Cel mai important, angajații sunt capabili să preia abilitățile pe care le învață din aceste evenimente și să le aplice în sarcinile lor zilnice, cum ar fi creativitatea, gândirea strategică, adaptarea rapidă și deschiderea față de colegi.
Răspunsul la această întrebare ni-l oferă Doru Curoșu, fondator, trainer și organizator de activități în cadrul companiei Camelot Partners, specializată în dezvoltarea companiilor și a resurselor umane, cu o experiență vastă de mai mult de 10 ani și peste 100 evenimente corporative și team building-uri organizate. Potrivit lui, angajatorii care vor să organizeze activități de team building ar trebui să apeleze la companiile care prestează astfel de servicii.
Doru Curoșu
Fondator, trainer și organizator de activități la Camelot Partners
„Este obligatoriu ca angajatorul să apeleze la o companie specializată în organizarea team building-urilor. Noi cunoaștem companii care singure organizează astfel de activități, iar de cele mai multe ori, sarcina revine echipei de resurse umane. Acesta este un lucru bun, dar de cele mai multe ori, echipa de resurse umane nu are această experiență, nu știe exact ce activități ar trebui organizate. În momentul în care apelezi la o echipă cu experiență, ea vine cu soluții nemijlocit pe problema pe care o are compania și este capabilă să selecteze cele mai bune activități și totodată poate să-ți garanteze o schimbare în urma activităților”, precizează Doru Curoșu.
Dar, cum am putea măsura eficiența măsurilor implementate? Trainerul și organizatorul de activități spune că această sarcină revine companiei contractate, care prestează servicii de team building.
„Dacă unul dintre obiectivele evenimentului este consolidarea participanților, pe parcursul activităților analizăm cât de mult s-au implicat angajații sau dacă au fost persoane care nu au participat la activități. Uneori, oamenii fie nu se conectează cu team building-ul, fie sunt puțin mai retrași. Dacă team building-ul ne ajută să-i implicăm pe toți, atunci monitorizăm acest aspect și în raportul pe care-l întocmim la final precizăm că am reușit să implicăm 90 din cei 100 de participanți. Motivul ar putea fi că persoanele neîncadrate chiar nu au vrut să participe sau nu le-au plăcut activitățile pentru că n-au fost adaptate pentru toți”, precizează trainerul.
Doru Curoșu afirmă că de obicei, principalul obiectiv al activităților de team building este ca angajații să se simtă bine, să se cunoască între ei și să-și dorească și pe viitor să participe la astfel de evenimente.
„Acestea sunt principalele aspecte, dar putem să analizăm eficiența evenimentului și mult mai detaliat. De exemplu, în ce măsură s-au soluționat conflictele în urma activităților, iar oamenii au început să comunice între ei. Un alt indicator de eficiență este atunci când angajații care nu prea erau deschiși să comunice cu managerii sau între ei, după team building au început să se salută și sunt mai deschiși la interacțiuni”, mai adaugă Doru Curoșu.
Am decis să venim și în ajutorul companiilor care totuși se ambiționează și nu vor să apeleze la serviciile prestatorilor de activități de team building, dar le organizează pe cont propriu. În acest caz, echipele de resurse umane sau persoanele responsabile de desfășurarea acestor evenimente ar trebui să înțeleagă că un team building reușit depinde foarte mult de nevoile echipei, dar și de dimensiunea acesteia. Cu cât echipa e mai mare, cu atât provocările sunt mai multe. De regulă, nevoile ei sunt corelate cu obiectivele organizaționale. Spre exemplu, unele companii au nevoie de dezvoltarea leadership-ului, altele au o comunicare deficitară, altele nu știu să lucreze în echipă sau au angajați demotivați la job în urma unui eveniment sau a unor schimbări importante. Analizând aceste puncte, poți organiza un team building potrivit companiei în care lucrezi.
„La început, se recomandă activitățile mixte, adică activități de cunoaștere, diferite jocuri, provocări, care presupun ca oamenii să interacționeze, să afle informații noi unii despre alții. Aceste activități au rolul de a-i ajuta să fie mai deschiși, mai degajați și să înțeleagă că membrii echipei nu sunt străini pentru ei, dar persoane pe care merită să le descopere și cunoască”, spune Doru Curoșu.
Potrivit trainerului, după activitățile de cunoaștere ar trebui să urmeze programul propriu-zis. „În prima parte a programului noi organizăm activități care presupun efort fizic, în care echipa trebuie să îndeplinească niște sarcini, să construiască ceva, să urce la înălțime, să treacă peste anumite obstacole, deoarece acest efort unește cel mai mult oamenii. Noi avem o glumă: team building-urile nu sunt pentru ca oamenii să se distreze, dar pentru ca organizatorii să se distreze, iar angajații să se conecteze între ei. De aceea, trebui incluse activități în care oamenii depun foarte mult efort. Uneori se mai enervează, mai ies din zona lor de confort. Noi, în calitate de organizatori, observăm aceste lucruri, analizăm cum ei reacționează la situațiile de stres și dacă reușesc să depășească acest conflict interior datorită echipei și împreună cu aceasta. Dacă reușim să trecem peste aceste bariere, atunci considerăm că ne-am descurcat foarte bine și că activitățile au fost reușite. Dacă nu, putem schimba activitățile”, precizează Doru Curoșu, fondator, trainer și organizator de activități în cadrul companiei Camelot Partners.
În a doua parte a evenimentului, se recomandă organizarea activităților mai lejere, precum ar fi cele de gândire, strategice, creative. „La final, neapărat organizăm activitatea de debriefing, îi întrebăm pe participanți ce le-a plăcut sau ce nu le-a plăcut, ce-ar mai vrea să facă și ce n-ar fi dispuși să facă, ce au învățat nou, cu ce colegi au interacționat mai mult și cu care n-au comunicat deloc. Încercăm să înțelegem totul din starea lor de spirit”, menționează Doru Curoșu.
Dacă vrei să organizezi un team building reușit, activitățile trebuie să fie adaptate la anotimp și locație. În continuare, îți propunem câteva sfaturi care te vor ajuta să organizezi un eveniment productiv.
Stabilește obiective clare
Chiar dacă evenimentul de team building poate fi distractiv pentru toți cei implicați, este important să ne amintim că, în cele din urmă, trebuie să-și atingă obiectivele pentru a merita investiția. De aceea, este important să stabilești zone clare de focalizare la care dorești să lucreze angajații tăi în timpul evenimentelor de team building. Doar după ce ai stabilit liniile de bază cu privire la ceea ce vrei să obții, poți începe să te gândești la activități și provocări care s-ar potrivi cel mai bine focalizării tale.
Stabilește un buget
Odată ce știi care sunt prioritățile tale pentru activitățile de team building, este timpul să stabilești un buget pentru ca totul să decurgă eficient. Este important să te gândești la buget înainte de a trece mai departe la detaliile organizatorice, deoarece acesta va servi drept ghid pentru ceea ce îți poți permite și cât de mare poate fi evenimentul tău. Există multiple modalități de a-ți atinge obiectivele: unele dintre ele pot fi aproape gratuite, iar altele pot costa destul de mult.
Implică oamenii potriviți
Evenimentele de team building sunt foarte benefice pentru toți angajații, dar așa cum este cazul în majoritatea companiilor, unii au nevoie de mai mult ajutor decât alții. Dacă este vorba de o tendință de izolare sau de conflict în cazul unor lucrători, este esențial să te asiguri că anume ei vor fi încadrați în eveniment. La urma urmei, nu ar fi de mare folos dacă doar oamenii activi ar participa, în timp ce cei care sunt mai închiși ar rămâne în afară.
Identifică un timp potrivit
Nu trebuie să te aștepți ca angajații să se implice pe deplin în eveniment dacă nu se pliază cu programele și viețile lor personale. Unii oameni vor avea o problemă cu participarea la team building în timpul liber, deoarece doresc să petreacă timp cu familiile lor, așa că asigură-te că toată lumea este la bord dacă dorești să organizezi un eveniment seara. De asemenea, ar trebui să iei în considerare că, dacă angajații sunt implicați într-un proiect grandios cu un termen limită care se apropie de final, cu siguranță că ar prefera mai întâi să finalizeze toate sarcinile, iar apoi să participe la eveniment.
Optează pentru activități în aer liber
Dacă îți permite timpul, este întotdeauna o idee grozavă să organizezi evenimentul în aer liber, pentru a fi mai distractiv pentru toți cei implicați. De obicei, angajații petrec suficient timp la birou, astfel încât organizarea evenimentului de team building în aer liber îi poate face mai entuziasmați și implicați în întregul proces. Evident, acest lucru nu este întotdeauna posibil din cauza vremii și există activități grozave de team building în interior, care pot fi incredibil de distractive.
Poți crea o cameră de evadare care necesită ca membrii echipei să rezolve puzzle-uri și să lucreze împreună pentru a găsi ieșirea sau să organizezi o echipă de gătit care să provoace angajații să concureze într-un mediu prietenos și să lucreze împreună sau pur și simplu să opteze pentru un turneu de jocuri de masă, care le permite oamenilor să-și arate abilitățile de rezolvare a problemelor.
Introdu activități de voluntariat
O modalitate foarte simplă de a reuni personalul este implicarea acestuia într-o cauză nobilă. Voluntariatul poate fi o modalitate foarte bună pentru ca angajații să se conecteze pentru a realiza ceva semnificativ, fie că este vorba despre munca la o cantină socială sau un adăpost pentru animale, fie că faci un proiect pentru comunitatea locală, demonstrând că afacerea ta nu este doar despre profit și, că de fapt, îți pasă și de tot ce se întâmplă în jur. Ideea de a-i ajuta pe alții poate fi un stimulent puternic pentru angajații tăi.
Formează-le angajaților aptitudini noi
Dacă angajații tăi nu dobândesc în urma evenimentului de team building aptitudini sau cunoștințe noi, atunci trebuie să știi că experiența nu va fi foarte valoroasă pentru ei. Aceasta nu înseamnă că ar trebui să le organizezi o zi de lectură, dar este indicat să le oferi posibilitatea de a învăța ceva nou, de a-și descoperi aptitudinele, de a-și cunoaște mai bine colegii.
Colectează feedback
Dacă vrei să afli cât de eficient a fost evenimentul, ai nevoie de o modalitate de a vedea dacă activitățile au produs rezultate. Iar cel mai simplu mod de a face acest lucru este să întrebi, pur și simplu, angajații ce părere au. Ai putea organiza un sondaj (de preferință anonim) care să-i permită personalului să-și exprime părerea despre evenimentul de team building.
E bine ca oamenii din organizație să vadă acest eveniment ca pe pe un team drinking? Doru Curoșu spune că este o percepție greșită, care nu ar trebui tolerată.
„Noi acest lucru îl menționăm din start, atunci când interacționăm pentru prima dată cu echipa, cu angajatorul. Le spunem că un team building nu înseamnă un team drinking. Pe lângă obiectivele și agenda pe care o are angajatorul care ne-a contractat, noi avem obiectivele noastre, care presupun crearea unei experiențe de învățare pentru fiecare participant în parte. În contractul nostru avem stipulat că este interzis consumul alcoolului pe parcursul activităților. În momentul în care observăm că angajații la pauza de masă consumă alcool, noi, conform contractului, avem dreptul să anulăm și să oprim evenimentul. Facem acest lucru, inclusiv, din motive de securitate. Oricum, un team building înseamnă și efort fizic, și condiții mai dificile de activitate, pot fi activități la înălțime, cu utilizarea foarfecelor, obiectelor ascuțite, ceea ce ar putea reprezenta un pericol sau ar putea duce la crearea situațiilor de pericol pentru toți participanții. Respectiv, pentru noi această condiție este strictă”, subliniază Doru Curoșu.
Angajatorii care totuși vor ca angajații să aibă posibilitatea să întrebuințeze alcool la finalul activităților, trebuie să precizeze din start acest lucru.
„Este important să stabilim cum numim această activitate, ca să nu ducem în eroare echipa care organizează team building-ul, dar nici angajatorul să nu aibă așteptări greșite. Pentru că un team building are scopul să soluționeze o problemă din echipă. Un team drinking este mai mult pentru a scoate oamenii din zona lor de confort, pentru a înlesni comunicarea între ei. De obicei, eu aplic team drinking-ul în cazul echipelor formate din oameni care se cunosc de mult timp, iar evenimentul este mai mult un moment de respiro, care nu presupune soluționarea unui conflict sau a unei probleme”, mai adaugă trainerul.
Tipul de team building depinde de obiectivele organizației tale și de resursele disponibile. Primul pas în planificarea unui eveniment este să decizi obiectivele exercițiului. Apoi, aruncă o privire asupra bugetului pentru a determina tipul de activități și numărul de participanți. De asemenea, poți chestiona angajații pentru a afla ce tipuri de team building sunt cele mai interesante pentru ei.
Trebuie să recunoaștem că aceste evenimente le oferă angajaților un obiectiv comun care nu are legătură cu munca lor. Această pauză atât de necesară este bună pentru sănătatea mintală a acestora și contribuie la stabilirea unui mediu de lucru mai pozitiv pentru oamenii care fac compania ta de succes.