Fie că ești în căutarea primului tău job și-ți pare că fuge pământul de sub picioare cu tot cu șeful de cadre de vizavi, fie că ai trecut prin mai multe interviuri de angajare la viața ta și crezi că ești un guru în discuțiile cu angajatorii, crede-ne pe cuvânt, ai nevoie de câteva sfaturi cum să te comporți cu cei de care, posibil, va depinde în următoarea perioadă siguranța ta financiară și decontările lunare sub firmă de impozite la stat.
Totul se schimbă în lumea asta, iar regulile de joc pe piața muncii - cu atât mai mult, așa că te sfătuim să aloci câteva minute din timpul tău, ca să afli:
Află totul despre companie. Este foarte important să cunoști cât mai multe despre domeniile de activitate, poziția ei pe piață, cine sunt proprietarii, managerii, persoanele cu care vei interacționa la interviu. Fără îndoială, aici îți va fi de folos site-ul companiei, postările pe rețelele sociale și comunicatele de presă recente. Nu ar strica să afli și ce se vorbește „în târg” despre acest angajator.
Din experiența altor candidați: Află neapărat cine sunt concurenții pe segmentul de activitate al companiei. Crede-ne, asta te va ajuta foarte mult, atunci când vei aduce argumente de ce nu ai proceda așa ca cei de la firma concurentă sau, mai știi, te va păzi să nu faci vreun apropo de prisos.
Studiază fișa de post. Vezi în detalii ce aptitudini solicită angajatorul. Asigură-te că le deții sau pregătește-ți argumentele pentru a-i da garanții că le poți obține pe parcurs. Gândește-te neapărat și la exemple din munca trecută și actuală care răspund acestor cerințe.
Din experiența altor candidați: Bine ar fi chiar să scoți anunțul de angajare la printer - asta îți va permite să nu ratezi nicio cerință și să-ți evidențiezi punctual abilitățile specifice pe care le caută angajatorul.
Pregătește-ți portofoliul. Dacă aplici pentru un job unde ți se cere să prezinți exemple de lucrări din trecut, alege-le din timp pe cele mai bune. Prezintă link-urile, sau, după caz, mapa cu lucrări în formatul cerut (electronic sau pe suport de hârtie). Aranjează-le după relevanță - în ordine cronologică (pentru a-ți arăta evoluția în timp - asta va garanta angajatorului faptul că vei continua să te perfecționezi) sau după tematici (astfel vei demonstra că ești capabil să lucrezi într-un spectru larg de interese).
Din experiența altor candidați: De altfel, ar fi bine să fii pregătit cu o listă de lucrări anterioare, chiar dacă nu ți s-a cerut. Știi tu despre puterea inițiativei și a exemplului potrivit la locul potrivit.
Revizuiește-ți rețelele sociale. Verifică-ți conturile, ca să te asiguri că tot ce este acolo nu te compromite. Revizuiește-ți pozele - dacă aspiri la un post de șef, nu cred că ai vrea sau ar fi bine să ai poze în costum de baie, de exemplu, pe Facebook.
Din experiența altor candidați: Una dintre sursele din care un angajator culege informații despre tine sunt rețelele de socializare, așa că, dacă te gândești că unele informații de acolo nu te pun într-o lumină bună, mai bine șterge-o sau pune profilul pe privat.
Gândește-te din timp ce vei răspunde la întrebările angajatorului. În vogă sunt întrebările cu subtext - din astea au până și angajatorii de „modă veche”, așa că stai liniștit, nu le vei evita. Dar nici cele de tip standard nu-s de neglijat, așa că de astea, chiar nu ai dreptul să fii nepregătit. Evidențiază în mod special competențele tale de comunicare în timpul interviului, asigurându-te că vei impresiona angajatorul nu doar prin cunoștințele și experiența ta, ci și prin abilitatea ta de a te exprima clar și eficient.
1. Care erau sarcinile tale la ultimul loc de muncă? Răspunsul ar trebui să conțină informații cu accent deosebit pe responsabilitățile, aptitudinile și abilitățile tale, poți vorbi despre echipamentele utilizate, dar și despre oamenii cu care ai lucrat (subordonați, clienți).
Atenție! Psihologii afirmă că mulți dintre intervievați tind să-și atribuie sarcini, realizări și capacități peste cele reale. Nu cădea în plasa asta, pentru că s-ar putea să fii angajat și apoi va trebui tot tu să faci față cerințelor.
2. Ce nu era ok, dacă ai decis să pleci? Oricare ar fi motivul, nu indica unul care te-ar caracteriza prost. Evită să te plângi pe foștii șefi sau colegi, iar dacă vorbești despre dificultăți, atunci doar despre cele obiective (falimentul companiei, reorganizare structurală, mutarea biroului într-o zonă îndepărtată etc.). Angajatorul dorește să aibă angajați calificați și de încredere, concentrați pe munca pe termen lung.
Atenție! Dacă ai lucrat în mai multe companii timp de un an sau mai puțin, fii pregătit din timp să răspunzi la întrebarea „de ce ai plecat de la locurile de muncă anterioare?”.
3. Povestește-ne despre realizările tale. Poți, desigur, să le spui despre dezvoltarea de noi produse, extinderea bazei de clienți, atragerea clienților mari; introducerea de noi standarde și tehnologii… Să știi însă că cei mai convingători sunt indicatorii cantitativi de performanță în termeni clari: profit crescut de 1,5 ori, costuri reduse cu 15%, clienți mai mulți cu 30% după un an de implementare a propunerii tale, vizualizări în creștere cu 100% etc.
Atenție! Iată aici e cazul să corelezi aceste realizări cu felul în care ai fost promovat (poate ai fost avansat în funcție sau ai fost premiat…). E loc de laudă!
4. Povestește-ne despre tine. Înțelegi că la această întrebare ar trebui să relatezi mai întâi de toate despre calea ta profesională! Despre motivele pentru care ați ales această profesie, instituțiile de învățământ absolvite, interesele profesionale, calificările etc. Aici își mai au locul și unele informații pe care nu le-ai trecut în CV, dar te avantajează (stagieri tematice, cursuri etc.)
Atenție! Orice informație despre hobby-uri sau familie o vei oferi doar dacă vei fi întrebat despre asta, cu excepția cazurilor, în care anumite circumstanțe pot influența regimul de lucru, iar angajatorul trebuie să cunoască despre asta (fie că ești în concediu de îngrijire a copilului, sau ai în custodie persoane cu dizabilități etc.)
5. Ce dificultăți ai întâmpinat în munca ta și cum le-ai rezolvat? Astfel de întrebări pot fi adresate specialiștilor, a căror activitate este legată de comunicare, responsabilitate mare pentru rezultate, îndeplinirea funcțiilor manageriale etc. Înainte de interviu, asigură-te că îți amintești situații dificile din activitatea ta profesională, pe care ai reușit să le rezolvi cu succes.
Atenție! Fii pregătit pentru faptul că la interviu ți se poate cere să găsești o soluție la o anumită problemă sau să descrii cum ai gestiona o situație legată de un viitor loc de muncă.
Mai întâi de toate, hai să clarificăm de ce angajatorii pun întrebări capcane sau trăsnite. Nu pentru că sunt și ei trăsniți și nu pentru că vor să se amuze pe seama ta. Scopul principal al acestor provocări este să-ți testeze creativitatea, spiritul analitic, capacitatea de argumentare, calitățile de a lua decizii în situații ieșite din comun și, nu în ultimul rând, să se asigure că nu vei da bir cu fugiții când te vei pomeni într-o capcană.
Atenție! Cel mai important lucru aici este să nu-ți pierzi cumpătul. Fii calm, privește situația cu o doză de umor și dă frâu liber intuiției - ea este unicul tău aliat în astfel de cazuri.
Acum, chiar nu putem intui ce întrebări trăsnite îți va pune angajatorul anume ție, dar hai să ne amuzăm un pic și să punctăm câteva dintre cele pe care le-a cunoscut istoria.
1.Descrie-te printr-un singur cuvânt. Este o întrebare pe care o pun cei de la Cadence Design Systems tinerilor pretendenți, fără prea multă experiență de lucru. Aici important este felul în care gândește candidatul, fiind în afara zonei de confort. Dacă ai răspuns la această întrebare într-un mod pozitiv, atunci, de obicei, urmează solicitarea de a te descrie într-un mod negativ - acest răspuns îi va da de înțeles angajatorului dacă îți recunoști deficiențele.
2. Ce putere supranaturală ai? Aceasta este mai mult o invitație să-ți declanșezi creativitatea și să dai dovadă că mai poți visa. Printr-un exercițiu de inspirație, discuția poate continua cu: „Ce cred colegii tăi despre capacitățile tale supranaturale?” Răspunsurile la aceste întrebări îl vor ajuta pe angajator să evalueze felul în care te conștientizezi tu însuți, dar și cât de bine înțelegi cum ești perceput de ceilalți.
3. Pe o scară de la 1 la 10, cât de norocos ești în viață? Tony Shih, CEO al Zappos, le cere adesea candidaților să-și evalueze norocul. Aici, ca și în cazul altor întrebări de acest fel, nu există un răspuns corect, ci, mai degrabă, unul care vorbește despre percepția de sine a candidatului. Dacă nota pe care ți-o dai este joasă, cei din jur vor crede că te consideri un ghinionist. Dar nici 10 nu e bine, pentru că asta înseamnă că nu ai avea încredere în propriile abilități și te lași în voia norocului.
4. Numește cinci avantaje ale culorii roșii față de cea albastră. Apoi invers. Ei, aici este, clar ca bună ziua, că ți se testează creativitatea. În plus, răspunsurile la această întrebare dezvăluie cât ești de pregătit să faci față stresului pe moment.
5. Ce te enervează cel mai mult? În baza răspunsului la această întrebare, angajatorul își va face o impresie despre felul în care te vei înscrie în cultura corporativă. De exemplu, dacă preferi să lucrezi de unul singur sau ești un om de echipă. Și, în plus, răspunsul tău îi va arăta angajatorului cât de ușor te enervezi.
Așa cum orice interviu este întotdeauna un dialog, a venit momentul să pui și tu întrebările tale. Nu-ți fie teamă să întreb. În primul rând, chiar trebuie să știi mai multe despre acest job, în al doilea rând, întrebările corect formulate vorbesc despre competențele tale profesionale și seriozitatea ta și demonstrează interesul tău față de acest loc de muncă. Încearcă să te gândești din timp la aceste întrebări. Iată câteva, pe care ai putea să le pui angajatorului.
Ascultă cu atenție răspunsurile interlocutorului. Mai precizează pe alocuri, dacă este nevoie. Adesea, însuși angajatorul încurajează candidatul să pună întrebări. Dacă acest lucru totuși nu se întâmplă, cel mai bine este să-ți pui întrebările înainte de a ajunge să discutați despre salariu.
Din experiența altor candidați: Notează-ți întrebările tale pe o foaie sau în telefon ca să le ai sub mână. Așa le vei putea pune structurat și logic.
De obicei, dacă este vorba de angajări la stat, salariul este bătut în cuie și acesta nu se negociază la interviu, ci doar se precizează. E drept că și unele companii private afișează, chiar în anunț, o cifră care poate fi luată drept reper în timpul negocierilor (să știi că aceasta este, de obicei, limita inferioară a sumei pe care este disponibil angajatorul să o achite pentru o astfel de funcție). În celelalte cazuri, inevitabil, vine momentul în care ești întrebat cât costă serviciile, timpul, aptitudinile, cunoștințele, talentul și abnegația ta. Cu alte cuvinte - ce salariu vrei.
Dilema este evidentă: dacă pretențiile sunt prea mari, s-ar putea să nu obții jobul, dacă așteptările sunt prea mici, vei crea impresia că te subapreciezi. În plus, chiar te-ai putea alege cu un salariu prea mic.
Soluții există!
1. Mai întâi de toate, atunci când începi să cauți un loc de muncă, investighează piața - este necesar să cunoști exact mărimea și forma remunerației specialiștilor din domeniu. Ia în calcul că nivelul salariului depinde, adesea, de atribuțiile angajatului și de mărimea companiei: la firmele mici și mijlocii, salariile sunt mai mici decât la cele mai mari. Oricum, cert este că la noi piața nu este foarte mare și nu e deloc greu să afli ce salarii aproximativ se achită într-o companie sau alta, așa încât aspirațiile tale financiare să nu fie în totală discordanță cu ofertele angajatorului.
2. Ia în calcul sfaturile psihologilor: nu coborî privirea în jos și nu căuta cifra pe pereți sau pe geam afară, atunci când vorbești cu angajatorul despre salariu. Privește interlocutorul în ochi, calm și fără sentimentul că ai venit să ceri ceva pe nemeritate. Nu te agita, nu-ți freca palmele, iar dacă simți totuși că te ia valul de emoții, numără în gând până la cinci - așa te vei putea aduna un pic. Și nu-ți fă griji pentru pauza creată, persoana de vizavi va crede că analizezi tot ce ați vorbit până acum.
Din experiența altor candidați: Neapărat află dacă vei încheia un contract de muncă, de prestări servicii sau unul de royalty. Întreabă direct și fără rușine dacă salariul tău va fi achitat oficial, cu toate impozitele aferente, sau se mai practică și plata parțială în plic. Precizează dacă suma la care ați convenit este salariul brut sau net.
Se consideră că oamenii își creează impresia despre interlocutor în primul minut de comunicare. Studiile totuși arată că acest timp este un pic mai mare - ar fi vorba despre primele 3-4 minute ale conversației. După aceea, discuția urmează sub influența acestei prime impresii. Adică, dacă angajatorul și-a făcut o părere frumoasă despre tine, va continua să-ți pună întrebări încurajatoare pentru a-ți afla toate laturile pozitive. Dacă nu i-ai plăcut din prima, va continua cu o discuție „de formă” sau chiar răutăcioasă. Toate acestea vorbesc despre cât de important este să producem o impresie bună. Iată câteva sfaturi pe care le-am adunat de la mai mulți psihologi.
Ai grijă ce transmiți prin limbajul non-verbal. Pentru a transmite semnale pozitive, stai drept, ușor plecat înainte; vorbește calm și cu încredere; asigură-te că ai o postură „deschisă” - nu încrucișa mâinile pe piept și nu le ascunde, cel mai bine e să le pui pe masă; zâmbește pentru a scăpa de stres. Fii atent la semnalele negative și nu te agita pe scaun; privește-ți interlocutorul în față, nu te uita în podea sau în altă parte; nu desena tot felul de linii pe foaie în timpul convorbirii; nu pune picior peste picior (aceasta este o poziție închisă, ce transmite reticență).
Contează haina. Probabil, ai fi auzit de noțiunea de „cultură corporativă”. Pe scurt, aceasta se rezumă la faptul că angajații unei bănci și, de exemplu, dansatorii dintr-un club de noapte se îmbracă diferit. Sigur, știi cât de mult contează să ai o ținută potrivită la un interviu. Îți vom aminti doar că cel mai important este să ții cont de specificul jobului la care aspiri. Clar că nu vei purta pantaloni scurți și sandale pentru un interviu la o bancă de top și nu te vei prezenta îmbrăcat în costum scump, dacă ai venit să obții un loc de muncă în calitate de muncitor la un șantier.
Tendințele se mai schimbă, iar angajatorii au viziuni mai moderne în ziua de azi. Un sfat totuși îți va fi de folos și nu vei da greș dacă îl vei urma. Atunci când alegi cum să te îmbraci la un interviu, mizează pe modestie și acuratețe. Îmbrăcămintea curată este adesea asociată cu ordinea în afaceri.
Dar încălțămintea contează mai mult. Mare atenție la pantofi! Încălțămintea murdară sau ruptă poate strica până și cea mai bună impresie pe care ar putea să o lase inteligența și experiența ta.
1. Folosește verbe care transmit ideea realizărilor tale palpabile: De exemplu: am finalizat, am dezvoltat, am crescut, am inițiat, am creat, am realizat etc. De cealaltă parte, sunt verbe mai puțin definite în raport cu rezultatul activității și care dau, mai degrabă, impresia despre funcțiile îndeplinite decât despre rezultate: am lucrat, am fost responsabil, am participat. Simți diferența? Alege-le preponderent pe cele din prima categorie, când vorbești despre tine și jobul tău precedent.
2. Evită să folosești în exces cuvinte străine sau paraziți: „Wow”, „ok”, „yes”, „no problem” etc. Atenție, am subliniat cuvântul „în exces”, deoarece într-o măsură dozată, acestea își au locul demult în comunicarea noastră. Nu poți vorbi astăzi despre un loc de muncă fără ca să se strecoare și cuvântul „job”, nu poți promite că ești punctual fără ca să precizezi că respecți „deadline-urile” (ăsta este și în dex, dacă nu știai) și mai rar se va găsi un candidat modern care ar cere să i se enumere sarcinile - mai degrabă va spune că vrea să știe ce „task-uri” va avea. Dar, fii de acord, dacă vei exclama la fiecare întrebare „yes, no problem, știu să fac și asta!”, va fi un pic deranjant.
3. Când te saluți, privește-ți interlocutorul drept în ochi. Cu cât salutul este mai personalizat, cu atât este mai bine perceput. În special, nu trebuie să ratezi ocaziile de a numi persoana pe nume. Strângerea de mână este prima impresie pe care o lași despre tine. Dacă aceasta este prea scurtă, iar tu ai palma prea uscată, poți insufla indiferență. Palma prea umedă indică nervozitate și emoții în exces. Fiind însoțită de un zâmbet larg, o strângere de mână, puțin mai lungă decât de obicei, manifestă bunăvoință. Dar fii atent, o strângere de mână excesiv de lungă va face să pari băgăcios. Și, da, toate astea sunt valabile, inclusiv, în cazul doamnelor, pentru că în eticheta relațiilor oficiale (iar un interviu de angajare e, oricum, o comunicare oficială) acest gest se consideră demult unul dezirabil.
Nu uita! Niciun ghid de angajare nu-ți va fi de folos, dacă ai uitat acasă entuziasmul și dorința de a crește profesional.