Una dintre cele mai sigure soluții de a te face remarcat în domeniul în care activezi și de a te detașa de competiție constă în utilizarea unei strategii de succes. Este vorba despre analiza SWOT, un instrument care ilustrează „scurt și la obiect” punctele forte, punctele slabe, oportunitățile și amenințările care caracterizează o anumită firmă. Tocmai de aceea, în continuare, vei afla mai multe despre ce implică o astfel de analiză și cum o poți implementa în afacerea ta!
Planificarea strategică este cea mai importantă funcție managerială. Nu-i așa? Să știi că eficiența unui sistem este influențată, în mare măsură, de capacitatea acestuia de a înțelege și de a se adapta la mediul ambiant, iar eficiența managementului presupune planificare, organizare, control, proceduri de lucru și o legislație adecvată. Așa a apărut un nou instrument, utilizat de companiile din întreaga lume - analiza SWOT, care a fost gândită ca un instrument managerial ce colectează și organizează informația permițând managerilor să acționeze, să apere și să promoveze obiectivele smart ale firmei cu succese mai bune și constituie cea mai importantă tehnică managerială pentru înțelegerea poziției strategice a unei companii sau organizații.
Descifrarea termenului rezidă chiar din denumirea lui - SWOT:
Analiza SWOT are ca obiectiv de a recomanda strategiile care asigură cea mai bună aliniere între mediul intern și extern. Alegerea strategiei corecte poate fi în avantajul companiei. Percepția mediului intern și extern al unei firme se referă la:
Pentru ca analiza SWOT să-și poată îndeplini rolul pentru care a fost creată, este necesară colectarea unei mari cantități de date, atât din mediul intern al companiei, cât și din cel extern. Informația SWOT, colectată sub formă de inventare, urmează să fie verificată sub aspectul suficienței sale, a corespunderii cu obiectivele firmei și a posibilității folosirii sale în timpi reali. Cele patru inventare pot fi considerate elementele unei matrici.
În continuare îți vom prezenta un model de analiză SWOT pentru o companie specializată în producerea mobilei, care însă poate fi aplicat pentru orice sector al economiei. Important este doar voință să fie. Pentru început, trebuie să știi că aplicarea analizei SWOT este facilitată dacă se foloseşte o listă de probleme care trebuie urmărită și ale căror răspunsuri sunt relevante pentru evaluarea mediului şi firmei. Este recomandabil ca problemele urmărite în ceea ce priveşte punctele forte, punctele slabe, oportunităţile şi ameninţările să aibă o anvergură necesară pentru a fi cu adevărat strategice, să aibă legătură cu planurile strategice şi să ofere indicii semnificative pentru evaluarea judiciozităţii acestora şi, la nevoie, pentru reconsiderarea lor. Conform metodologiei descrise, am reflectat o situație ipotetică în care aspectele activităţii firmei sunt grupate în 4 categorii.
Puncte tari (Strengths)
Puncte slabe (Weaknesses)
Oportunităţi / ocazii (Opportunities)
Riscuri / Pericole (Threats)
Așadar, în urma identificării punctelor forte, a celor slabe, a oportunităților și riscurilor s-a constatat că firma supusă analizei:
Analiza SWOT este un instrument esențial, care-ți permite să utilizezi la maximum punctele forte de care dispui, să compensezi pentru eventualele lipsuri și să te axezi pe un plan de succes. Însă, există și alte beneficii asociate cu matricea SWOT – iată doar o parte dintre acestea:
Analiza SWOT a unei afaceri se dovedește utilă într-o varietate de situații și contexte. Iată doar o parte dintre momentele și situațiile în care ar trebui să alegi o astfel de abordare:
Lista nu se încheie aici, aspect care indică faptul că analiza SWOT a unei firme este un instrument valoros pentru gestionarea și dezvoltarea unui business.
Analiza SWOT ca metodă de planificare strategică implică precizarea obiectivelor proiectelor, precum și identificarea aspectelor cheie interne şi externe (folosind diverse studii statistice) favorabile sau nefavorabile pentru atingerea obiectivelor. Factorul de decizie devine astfel o componentă cheie, complexitatea şi exactitatea analizei efectuată depinzând în totalitate de nivelul de cunoaştere, experienţa, implicarea şi colaborarea acestor factori.
Așadar, analiza SWOT este o unealtă puternică și versatilă pentru gestionarea strategică a unei companii, fiind un instrument care oferă o perspectivă holistică asupra mediului intern și extern al unei firme. Datorită unei astfel de abordări, se ajunge la înțelegerea profundă a resurselor, capacităților și pieței, motiv pentru care se obține o poziționare competitivă și creștere sustenabilă.