Analiza SWOT: strategii de succes pentru angajatori
29-04-2024 1568
Timp de citire: 5 min.

Analiza SWOT: strategii de succes pentru angajatori

Una dintre cele mai sigure soluții de a te face remarcat în domeniul în care activezi și de a te detașa de competiție constă în utilizarea unei strategii de succes. Este vorba despre analiza SWOT, un instrument care ilustrează „scurt și la obiect” punctele forte, punctele slabe, oportunitățile și amenințările care caracterizează o anumită firmă. Tocmai de aceea, în continuare, vei afla mai multe despre ce implică o astfel de analiză și cum o poți implementa în afacerea ta!

Ce este analiza SWOT și de ce este importantă?

Planificarea strategică este cea mai importantă funcție managerială. Nu-i așa? Să știi că eficiența unui sistem este influențată, în mare măsură, de capacitatea acestuia de a înțelege și de a se adapta la mediul ambiant, iar eficiența managementului presupune planificare, organizare, control, proceduri de lucru și o legislație adecvată. Așa a apărut un nou instrument, utilizat de companiile din întreaga lume - analiza SWOT, care a fost gândită ca un instrument managerial ce colectează și organizează informația permițând managerilor să acționeze, să apere și să promoveze obiectivele smart ale firmei cu succese mai bune și constituie cea mai importantă tehnică managerială pentru înțelegerea poziției strategice a unei companii sau organizații.

Descifrarea termenului rezidă chiar din denumirea lui - SWOT:

  • S - Strength / punctele tari ale companiei - definesc valorile pozitive și condiționările interne care pot constitui surse pentru succesul afacerii în atingerea obiectivului managerial. Din punctul de vedere al managementului, un punct forte reprezintă oricare element tangibil care facilitează atingerea obiectivelor. De fapt, în analiza SWOT punctele tari sunt definite atât ca valori, cât și drept factori interni care crează valorile.
  • W - Weaknesses / punctele slabe sau zonele de vulnerabilitate - elemente  ce pot împiedica atingerea obiectivelor. 
  • O - Opportunities / oportunitățile sau căile prin care pot fi  influențate interesele  companiei. De asemenea, oportunitățile sunt tendințe generale prezente în mediul extern, un fel de proiecție a „binelui viitor”. 
  • T - Threats - amenințări la adresa creșterii organizației respective, aspecte negative ce apar din supraexploatarea resurselor ori limitările care sunt impuse din partea unui mediu extern aflat în schimbare. Pot fi  riscuri tranzitorii sau permanente, poate fi  o proiecție a riscului în viitor. 

Analiza SWOT are ca obiectiv de a recomanda strategiile care asigură cea mai bună aliniere între mediul intern și extern. Alegerea strategiei corecte poate fi  în avantajul companiei. Percepția mediului intern și extern al unei firme se referă la: 

  • Ce anume poate fi considerat punct forte?
  • Ce poate fi considerat un punct slab?
  • Ce anume poate fi considerată o oportunitate?
  • Ce se poate considera amenințare?

Pentru ca analiza SWOT să-și poată îndeplini rolul pentru care a fost creată, este necesară colectarea unei mari cantități de date, atât din mediul intern al companiei, cât și din cel extern. Informația SWOT,  colectată sub formă de inventare, urmează să fie verificată sub aspectul suficienței sale, a corespunderii cu obiectivele firmei și a posibilității folosirii sale în timpi reali. Cele patru inventare pot fi considerate elementele unei matrici.

Cum trebuie efectuată analiza SWOT a unei firme?

În continuare îți vom prezenta un model de analiză SWOT pentru o companie specializată în producerea mobilei, care însă poate fi aplicat pentru orice sector al economiei. Important este doar voință să fie. Pentru început, trebuie să știi că aplicarea analizei SWOT este facilitată dacă se foloseşte o listă de probleme care trebuie urmărită și ale căror răspunsuri sunt relevante pentru evaluarea mediului şi firmei. Este recomandabil ca problemele urmărite în ceea ce priveşte punctele forte, punctele slabe, oportunităţile şi ameninţările să aibă o anvergură necesară pentru a fi cu adevărat strategice, să aibă legătură cu planurile strategice şi să ofere indicii semnificative pentru evaluarea judiciozităţii acestora şi, la nevoie, pentru reconsiderarea lor. Conform metodologiei descrise, am reflectat o situație ipotetică în care aspectele activităţii firmei sunt grupate în 4 categorii. 

Elemente interne:

Puncte tari (Strengths)

  • Poziţie stabilă de lider pe piaţă 
  • Imagine pozitivă pe piaţă
  • Competenţa cadrelor profesionale 
  • Tehnologii moderne de execuţie 
  • Utilaje performante
  • Calitate înaltă a lucrărilor
  • Preţuri atractive
  • Derularea proiectelor fără întreruperi 

Puncte slabe (Weaknesses)

  • Lichiditatea scăzută a capitalului
  • Piaţă mică de desfacere
  • Publicitate şi reclamă insuficientă
  • Închirierea utilajului pentru lucrările complexe
  • Număr relativ mic de proiecte realizate
  • Lipsa unei strategii pe o durată îndelungată de timp
  • Lipsa managementului calităţii în cadrul întreprinderii 

Elemente externe:

Oportunităţi / ocazii (Opportunities)

  • Ridicarea rentabilităţii prin implementarea managementului calităţii
  • Dezvoltarea departamentului de marketing
  • Extinderea pe piaţă
  • Diversificarea proiectelor
  • Lărgirea gamei de produse
  • Cucerirea unor noi segmente de piaţă
  • Aplicarea unor noi tehnici şi metode de management
  • Identificarea noilor parteneri 

Riscuri / Pericole (Threats)

  • Situaţia economico-financiară nesigură
  • Reducerea cererii pe piaţă
  • Incertitudinea pieţii
  • Scăderea rentabilităţii
  • Schimbarea nevoilor şi preferinţelor consumatorilor
  • Apariţia concurenţilor noi
  • Creşterea avantajului competitiv al concurenţilor faţă de firma analizată 

Așadar, în urma identificării punctelor forte, a celor slabe, a oportunităților și riscurilor s-a constatat că firma supusă analizei:

  • este profitabilă
  • are posibilitatea de a se menține printre liderii de renume ai pieței naționale
  • este inovativă
  • are o piață restrânsă de desfacere
  • dispune de un portofoliu restrâns de proiecte

Care sunt beneficiile aduse de o analiză SWOT?

Analiza SWOT este un instrument esențial, care-ți permite să utilizezi la maximum punctele forte de care dispui, să compensezi pentru eventualele lipsuri și să te axezi pe un plan de succes. Însă, există și alte beneficii asociate cu matricea SWOT – iată doar o parte dintre acestea:

  • Evaluare cuprinzătoare, realizată într-o formă comprehensivă;
  • Analiză flexibilă, care poate fi aplicată în numeroase contexte;
  • Obținerea unei perspective de ansamblu asupra situației actuale, în contextul pieței;
  • Identificarea realistă a resurselor și competențelor interne ale unei afaceri;
  • Indicarea oportunităților externe, care pot duce la dezvoltarea și extinderea companiei;
  • Planificare strategică;
  • Instrument de comunicare eficient;
  • Capacitate de a facilita procesul decizional.

Când este necesară o analiză SWOT?

Analiza SWOT a unei afaceri se dovedește utilă într-o varietate de situații și contexte. Iată doar o parte dintre momentele și situațiile în care ar trebui să alegi o astfel de abordare:

  • Planificarea strategică a afacerilor;
  • Evaluarea poziției și a direcției unui business;
  • Identificarea factorilor externi, care pot influența traiectoria proiectului;
  • Dezvoltarea strategiilor de marketing;
  • Luarea deciziilor legate de extindere sau diversificare;
  • Evaluarea competiției și identificarea avantajelor competitive;
  • Evaluarea riscurilor;
  • Adaptarea la schimbările de mediu.

Lista nu se încheie aici, aspect care indică faptul că analiza SWOT a unei firme este un instrument valoros pentru gestionarea și dezvoltarea unui business.

Primește cele mai noi articole direct
în inbox

Concluzii

Analiza SWOT ca metodă de planificare strategică implică precizarea obiectivelor proiectelor, precum și identificarea aspectelor cheie interne şi externe (folosind diverse studii statistice) favorabile sau nefavorabile pentru atingerea obiectivelor. Factorul de decizie devine astfel o componentă cheie, complexitatea şi exactitatea analizei efectuată depinzând în totalitate de nivelul de cunoaştere, experienţa, implicarea şi colaborarea acestor factori.

Așadar, analiza SWOT este o unealtă puternică și versatilă pentru gestionarea strategică a unei companii, fiind un instrument care oferă o perspectivă holistică asupra mediului intern și extern al unei firme. Datorită unei astfel de abordări, se ajunge la înțelegerea profundă a resurselor, capacităților și pieței, motiv pentru care se obține o poziționare competitivă și creștere sustenabilă.

Caută un loc de muncă după:
Redacția  delucru.md
Publicat de către
Redacția delucru.md
heart
Abonați-vă la rețelele noastre sociale, unde publicăm conținut util și interesant
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?