Chiar dacă anul de muncă are 12 luni, angajații din Moldova pot primi 13 salarii. Prevederea este obligatorie însă doar pentru sectorul bugetar, nu și pentru cel real. Așadar, este la discreția companiilor private să-și stimuleze angajații în acest mod sau nu. Potrivit legislației, mărimea maximă a premiilor nu trebuie să depășească 50% din salariul de bază. În acest articol îți prezentăm exact cine poate beneficia de al 13-lea salariu și ce riscă companiile care nu oferă astfel de plăți.
Din start trebuie să știi că al 13-lea salariu are calitate de premiu anual, dar nu de salariu efectiv, conform unei hotărâri a Guvernului din 2019. Plata premiului anual a fost introdusă prin Legea 175/2019, fiind pusă în aplicare la 1 ianuarie 2020. În Republica Moldova, conceptul celui de-al 13-lea salariu, din 2018, este descris în legislație ca „premiu anual”, prevăzut în articolul 10 din Legea 270/2018 cu privire la sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar.
„În legislația muncii nu vom întâlni nicăieri așa-zisul al 13-lea salariu. Nici un act normativ nu operează cu acest termen. Codul Muncii nu limitează numărul de premii acordate salariaților, inclusiv unul anual, dar Legea nr.270/2018 specifică că acest premiu anual este obligatoriu. Alta este că Codul Muncii prevede un premiu în mărimea unui salariu integral, dar Legea 270/2018 stabilește o limită, un plafon - și anume 50 la sută din salariul de bază”, specifică Eugeniu Covrig, șeful Departamentului juridic al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova.
Articolul 10 al Legii 270/2018 stipulează că, suplimentar la salariul lunar, personalul unităților bugetare beneficiază, după caz, de:
Așadar, legea stipulează cert că premiul anual (al 13-lea salariu) nu mai este parte componentă a salariului angajatului. Totodată, articolul 21 prim din aceeași lege spune că personalul din unitățile bugetare poate beneficia de premiu anual pentru rezultatele activității în anul de gestiune, proporțional timpului efectiv lucrat în anul respectiv. Indicii și mărimile premiilor pentru conducătorii unităților bugetare se stabilesc de către organul ierarhic superior. Mărimea maximă a premiilor pentru conducători nu poate depăși 50% din salariul de bază.
Pentru acordarea premiului anual pot fi utilizate mijloacele fondului de salarizare în mărime de până la 50% din salariile de bază ale persoanelor cu drept de a beneficia de premiu anual, calculate la data de 30 noiembrie a anului de gestiune sau la ultima zi de activitate în cadrul unității bugetare anterioară acestei zile, proporțional timpului efectiv lucrat în anul de gestiune. Premiul anual se acordă în luna decembrie a anului de gestiune, în limitele volumului cheltuielilor de personal prevăzute în bugetele unităților bugetare. Modul de acordare a premiului anual se stabilește de Guvern.
Eugeniu Covrig, șeful Departamentului juridic al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova spune că angajatorii din sectorul bugetar sunt obligați să le acorde angajaților premii anuale.
„Potrivit Legii 270/2018, angajații din sectorul public sunt obligați să acorde angajaților premiu la finele fiecărui an. Această prevedere nu este la discreția angajatorului, dar are un caracter imperativ”, declară Eugeniu Covrig.
Dar, angajatorii care nu respectă această prevedere, pot fi sancționați? Eugeniu Covrig spune că în acest caz, „salariatul are tot dreptul să meargă în instanța de judecată pentru a-și face dreptate. Dar, el trebuie să demonstreze că nu a primit premiul anual garantat de lege”, subliniază Eugeniu Covrig.
Articolul 137 din Codul Muncii spune că angajatorul este în drept să stabilească diferite sisteme de premiere, de adaosuri şi sporuri la salariul de bază, alte plăţi de stimulare după consultarea reprezentanţilor salariaţilor. Această prevedere este însă specifică pentru sectorul privat. Angajatorii din sectorul real sunt scutiți de obligativitatea acordării premiului anual.
„În sectorul privat, fiecare entitate își alege sistemul de salarizare, inclusiv, modul de premiere, sporul pentru vechimea în muncă, pentru nocivitate, etc. Pentru ridicarea nivelului de competență se aplică diferite adaosuri. Dar, nu există obligativitatea acordării acestui premiu. Din datele noastre, în multe situații se practică acest obicei, dar repet, nu este obligatoriu. Majoritatea companiilor negociază printr-un contract colectiv de muncă valoarea acestui premiu, acolo unde echipele sunt mai mari. Chiar și acolo unde nu există un astfel de contract, dar colectivul e numeros, o persoană din instituție duce anumite tratative în acest sens și acest premiu li se oferă angajaților”, spune Eugeniu Covrig, șeful Departamentului juridic al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova.
Sistemele indicate mai sus pot fi stabilite şi prin contractul colectiv de muncă. Modul şi condiţiile de aplicare a plăţilor de stimulare şi de compensare în unităţile din sectorul bugetar se stabilesc prin lege şi prin alte acte normative.
Iar articolul 138 spune că pe lângă plăţile prevăzute de sistemele de salarizare, pentru salariaţii unităţii se poate stabili o recompensă în baza rezultatelor activităţii anuale din fondul format din beneficiul obţinut de unitate. Regulamentul privind modul de plată a recompensei în baza rezultatelor activităţii anuale se aprobă de către angajator de comun acord cu reprezentanţii salariaţilor. Valoarea acestui premiu poate fi stabilită de comun acord cu angajatorul și stipulată în contractul colectiv de muncă.
Potrivit Hotărârii Guvernului 1231/2018 pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii 270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar, și anume, prin Anexa nr.10 Regulament privind modul de calculare și plată a premiului anual personalului din unitățile bugetare, de premii anuale pot beneficia:
Personalul din unitățile bugetare poate beneficia de premiu anual pentru rezultatele activității desfășurate în anul de gestiune, proporțional timpului efectiv lucrat în anul respectiv. Dar, cui nu se acordă acest premiu? Potrivit acestui Regulament, salariaților care în cursul anului au desfășurat o activitate profesională ineficientă sau necorespunzătoare, apreciată de conducător, după caz, în urma evaluărilor lunare/trimestriale/anuale, ori au fost sancționați disciplinar, pentru perioada validității sancțiunii disciplinare.
După cum deja am spus, mărimea premiului anual în sectorul bugetar nu poate depăşi 50% din salariul de bază. Mărimea concretă a premiului anual pentru fiecare salariat se fixează în actul administrativ al conducătorului unității bugetare respective, în care se indică salariul de bază luat în calcul, zilele efectiv lucrate în perioada respectivă, procentul acordat și mărimea premiului calculat acordat.
Instituțiile pot oferi alocații anuale în mărime de 10-20% din salariul de bază? Eugeniu Covrig, șeful Departamentului juridic al Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova, spune că unitățile bugetare beneficiază de acest drept.
„Unii angajatori au anumite economii și acordă acest premiu în funcție de posibilități. O instituție care poate oferi un premiu în valoare de 25%-30% din salariul de bază este în drept să facă acest lucru. Alte instituții mai „inventive” demonstrează ministerului de profil sau Guvernului sau autorității publice locale că nu pot acorda salariaților premii anuale de 50 la sută din salariul de bază, așa cum prevede legea, dar de 10-20-30%, din cauza deficitului bugetar cu care se confruntă și solicită autorităților suplinirea rezervelor lor financiare în acest sens până la atingerea cotei de 50%. Atunci când se planifică bugetele anuale, instituțiile trebuie să cuprindă inclusiv și acest aspect. Noi avem unități bugetare cărora nu le ajunge bugetul nici pentru cheltuielile ordinare, nu tocmai pentru premiul anual”, specifică Eugeniu Covrig.
Persoanele cu funcții de demnitate publică cărora le-a expirat mandatul în anul de gestiune beneficiază de premiul anual în mărime de 50% din salariul de bază la data demisiei, conform timpului efectiv lucrat. Mărimile premiilor pentru conducătorii autorităţilor bugetare independente/autonome se stabilesc de către conducătorii autorităţilor publice respective.
Premiul anual se calculează în procente din salariul de bază, stabilit salariatului la sfârșitul lunii noiembrie al anului de gestiune sau la ultima zi lucrătoare anterioară sfârșitului lunii noiembrie pentru persoanele cu care au fost suspendate sau încetate raporturile de serviciu/contractele individuale de muncă. Dar, ce se întâmplă în cazul în care pe parcursul anului de gestiune salariatul a deținut diferite funcții? Premiul anual se calculează proporțional timpului efectiv lucrat în fiecare funcție, ținând cont de salariul corespunzător. Suma premiului calculată în aceste condiții se raportează la numărul de zile lucrătoare în ansamblu pe lunile ianuarie–noiembrie, conform balanței timpului de lucru stabilite pentru anul respectiv și se înmulțește cu timpul efectiv lucrat în lunile ianuarie–noiembrie din anul de gestiune. Mărimea premiului anual per salariat, astfel calculată, nu se limitează.
Dar, angajații care au lucrat doar 2-3 luni în cadrul unei instituții bugetare, pot beneficia de premiul anual? Răspunsul este da! Legea stipulează că salariații ale căror contracte individuale de muncă/raporturi de serviciu au încetat pe parcursul anului de gestiune în temeiurile indicate în Codul Muncii și în alte prevederi similare din legile speciale, precum şi cei care au demisionat în legătură cu pensionarea, stabilirea gradului de dizabilitate, înmatricularea într-o instituţie de învăţământ, alegerea într-o funcţie electivă, îngrijirea unui copil cu dizabilitate din propria iniţiativă beneficiază de premiul anual pentru timpul efectiv lucrat până la data desfacerii contractului individual de muncă/încetării raporturilor de serviciu.
Potrivit Regulamentului, în timpul efectiv lucrat, pentru determinarea cuantumului premiului anual, în afară de zilele când salariatul a lucrat efectiv, se va include și timpul când lucrătorul s-a aflat în deplasare în interes de serviciu și perioada aflării la cursuri de instruire la inițiativa angajatorului. Nu se include în timpul efectiv lucrat, pentru determinarea cuantumului premiului anual:
Același regulament spune că pentru personalul didactic premiul anual se va acorda ținând cont de salariul de bază cuvenit pentru funcția ocupată, conform normei didactice real stabilite. Dacă pe parcursul anului pentru care se acordă premiul sarcina didactică a suferit modificări, mărimea premiului anual se va calcula ținând cont de sarcina didactică avută la sfârșitul lunii noiembrie. Conducătorilor și altui personal, inclusiv cu funcții de conducere, care desfășoară activitate didactică în timpul orelor de program, premiul anual pentru aceste ore nu li se calculează. Profesorii care lucrează prin cumul vor beneficia de două premii anuale? Dacă salariatul în afară de funcția de bază mai activează prin cumul în temeiul unui contract individual de muncă în aceeași unitate bugetară sau în altă instituție va beneficia de premiu anual atât pentru funcția de bază, cât și pentru funcția cumulată.
În cazul transferului salariatului la o altă unitate, conform Codului Muncii și altor prevederi similare din legile speciale, premiul anual se calculează separat, în funcție de timpul efectiv lucrat în fiecare unitate. În cazul încetării contractului individual de muncă în baza altor temeiuri, indicate în art. 82, art. 86 alin. (1) și art. 301 alin. (1) din Codul Muncii sau a prevederilor similare din legi speciale, premiul anual salariaților respectivi nu se plătește, cu excepția cazurilor specificate la pct. 19 și 20.
În cazul detaşării/delegării, salariatul beneficiază de premiul anual în unitatea bugetară în care/din care a fost detașat/delegat, proporțional timpului efectiv lucrat în unitățile respective. Dacă instituția la care este detaşat salariatul se află în imposibilitate de plată, obligaţia achitării premiului anual revine unităţii care a dispus detaşarea, cu drept de regres împotriva instituției în care a fost detaşat salariatul.
Conform legislației, angajatorul este în drept să majoreze sporurile, adaosurile şi recompensele prevăzute la art.138, 156, 157, 158 din Codul Muncii în raport cu nivelul lor minim stabilit de legislaţia în vigoare, precum şi să stabilească alte plăţi cu caracter de stimulare şi compensare în limitele mijloacelor proprii (alocate), prevăzute pentru aceste scopuri în contractul colectiv de muncă, într-un alt act normativ la nivel de unitate sau în devizul de cheltuieli pentru întreţinerea unităţii finanţate din buget.
„Până la urmă, premiul anual vine ca o notă de realizare pentru tot parcursul anului. La început de an, instituțiile stabilesc un plan, o planificare bugetară și un program concret ce trebuie realizat. De aceea, este indicat ca anul să se încheie cu o apreciere și stimulare pentru activitatea îndeplinită”, spune Eugeniu Covrig.
Dacă ești angajator, să știi că acordarea acestui premiu, la finalul fiecărui an, te ajută: