5 tendințe pe piața muncii de care să ții cont în 2022
31-03-2022 3956
Timp de citire: 4 min.

5 tendințe pe piața muncii de care să ții cont în 2022

Fiind o platformă cu locuri de muncă, înțelegem tare bine că apar atât de multe trenduri pe piața muncii, încât devine dificil să ții pasul cu fiecare și să te adaptezi la toate. Dar schimbarea ne face să evoluăm și să ne menținem pe linia de plutire, de aceea noile tendințe trebuie privite cu curiozitate și bunăvoință - nici nu știi cum poți implementa ceva fain, care să „prindă” în compania ta. Pe lângă asta, cuvântul „trend” nu înseamnă doar o modă nouă, ci și informații noi, statistici, schimbări importante

Așadar, după ce am cercetat cum se schimbă lucrurile la noi și în afară, am identificat aceste tendințe actuale pentru 2022:

1. Deficit de forță de muncă și dificultăți de angajare. Trendul care persistă în ultimii 2-3 ani continuă și anul acesta: devine complicat să găsești oameni noi și să reții angajații deja existenți. Considerată o problemă adusă de pandemie, această tendință s-a intensificat și după ce pandemia s-a mai domolit, semn că se schimbă inevitabil piața muncii. 

Cauzele ar putea fi: sistemul educațional care generează o lipsă de specialiști bine instruiți, a căror pregătire profesională nu corespunde cerințelor pieței; dezvoltarea economică, a micului business, a sferei serviciilor - care e un lucru bun, dar care a sporit numărul de oferte de muncă și a intensificat bătălia pentru cadre bine pregătite; migrația, exodul de intelecte și plecarea specialiștilor; schimbarea culturii de muncă și a nivelului de trai - oamenii nu se mai mulțumesc cu puțin, au devenit mai hotărâți și mai puțin deschiși să accepte situații profesionale care nu-i avantajează. Companiile vor trebui să se adapteze, să găsească modalități și mijloace noi să atragă specialiști, să-și schimbe în mai bine modul de percepție a resurselor umane - dacă-și doresc să aibă echipe consolidate și specialiști calificați

2. Diversificarea regimului de muncă. Un studiu realizat în iulie 2021 în Statele Unite arată că circa 40% din angajați ar demisiona sau ar căuta un alt job dacă ar fi forțați de angajatori să se întoarcă la lucru full-time din oficiu.

Dacă crezi că astea îs mofturile celor din țările bogate, greșești: observațiile noastre confirmă că și în 2022 angajații - din Moldova inclusiv - optează tot mai des pentru un regim hibrid de muncă și orar flexibil, mai ales că pandemia de COVID-19 i-a obligat pe mulți să lucreze de acasă, ceea ce a devenit o comoditate avantajoasă. Și aici atitudinea de genul „oamenii sunt leneși și nu vor să vină la birou” e neproductivă - oamenii aleg ceea ce e bine pentru ei și vor merge acolo unde nevoile lor sunt înțelese. De aceea, în loc să ne plângem că angajații vor „condiții”, putem încerca să vedem de ce le vor și cum putem face o asemenea situație să ne avantajeze compania. Experiența unei companii locale care a introdus în vara lui 2021 săptămâna prescurtată de muncă de 4 zile, arată o creștere semnificativă a productivității angajaților. 

3. Imaginea companiei sau a mărcii comerciale contează tot mai mult. Reputația a contat dintotdeauna, dar prezența online a sporit cu mult vizibilitatea și a adus în vizor multe lucruri ascunse, situații și gafe care, în trecut, ar fi rămas doar între angajați. Astăzi companiile investesc bani mari în imaginea lor, susținând proiecte de caritate, făcând voluntariat, angajând oameni care muncesc la prezența lor online și la discursul lor public. 

Ne dăm seama că Moldova e o piața prea mică pentru astfel de investiții majore, dar chiar și așa avem multe de învățat la capitolul comunicare de brand, strategică și corporativă. Imaginea nu e ceva ce cumperi sau construiești peste noapte, dar de ea depinde cine va dori să muncească cu tine, cine să colaboreze, dacă meriți încredere sau pari transparent în activitatea ta.

4. De la rezultat la satisfacție. Se schimbă în 2022 și prioritățile: nu mai măsurăm succesul doar în cifre și rezultate vizibile în grafice, ci și în satisfacția oamenilor care muncesc la noi, a clienților, a partenerilor. Asta nu e valabil de ieri, de azi, dar devine extrem de vizibil în ultima vreme. În 2022 e actual să măsori satisfacția la locul de muncă nu doar prin cifra fluctuației de personal, traininguri interne sau alte activități standart, ci și prin starea psiho-emoțională a angajaților. Trendul internațional este investirea în programe și activități de susținere emoțională a lucrătorilor. Am scris recent un articol despre abuzul emoțional la locul de muncă și cum soluționăm o asemenea situație, care se poate dovedi util în acest sens. 

5. Evitarea modului de viață sedentar. Se zice de curând că statul pe scaun e noul fumat, adică un obicei nociv care dăunează sănătății. Așadar, „mișcare și iarăși mișcare” devine motto-ul lui 2022. Tendința de a lucra mai mult de acasă și nevoia de cât mai multă mișcare parcă se contrazic, acasă fiind locul în care acest sedentarism pare să înflorească - însă nu neapărat. Munca de acasă oferă de cele mai multe ori posibilitatea să-ți diversifici regimul zilei, să ieși la o plimbare lungă sau cu bicicleta, să mergi la sală și să-ți permiți alte activități  care sunt uneori greu de inclus într-un regim de muncă de la birou. Pe lângă asta, multe companii oferă abonamente la sală, amenajează zone de sport, organizează team building-uri active. 

2021 a oferit o primă privire asupra schimbărilor permanente ale forței de muncă și ale pieței muncii cu care ne confruntăm, schimbări ce progresează și în 2022. Adevărul e că angajatul devine tot mai important și începe să aibă o voce tot mai bine definită. Fie că ne concentrăm pe munca de acasă, pe imaginea brandului nostru sau pe cifra de vânzări, în noul an e esențială implicarea angajaților și experiența constructivă la locul de muncă.

 

Caută un loc de muncă după:
Patricia Mihailă
Publicat de către
Patricia Mihailă
heart
Abonează-te la rețelele noastre digitale. Află primul despre cele mai noi informații din piața muncii destinate angajatorilor.
Încă ești în căutarea unui loc de muncă sau poate cauți angajați pentru firma ta?