Câți oameni folosesc Facebook vineri la ora 14:30? Câți acordori de piane există în întreaga lume? De ce capacele de la canalizare sunt rotunde? – Asemenea întrebări erau adresate în cadrul unui interviu de angajare la Google.
Cei de la Amazon erau interesați despre modul în care ți-ai fi rezolvat problemele dacă era să fii de pe Marte.
Echipa de HR de la Hewlett-Packard întrebau „Dacă nemții ar fi fost cea mai înaltă nație, cum era să demonstrați acest lucru?”
Cei de la Facebook îți dădeau teste de logică, cum ar fi: 25 de cai sportivi, aleargă pe 5 benzi de alergat, determinați fără cronometru, care sunt cei mai rapizi 3 cai.
Puțini dintre candidați aveau răspunsul corect, dar nici nu era nevoie să îl aibă. Scopul întrebărilor de logică la interviul de angajare era să determine cât de rapid un potențial angajat poate genera idei originale, modul în care abordează problemele, capabilitatea de a rămâne calm și să-și păstreze atitudinea pozitivă, dacă lucrurile nu decurg așa cum și-a planificat. Cu toate astea, nu mereu este posibil obiectiv să evaluezi personalitatea și experiența candidatului.
Acum: mai puține întrebări de logică, mai multe întrebări personale
Laszlo Boka – fostul director al departamentului de HR din cadrul companiei Google afirmă precum că întrebările de logică de la interviu sunt o pierdere de timp. Motiv pentru care în 2013 compania a renunțat la acestea, în pofida așa numitului interviu de evaluare a comportamentului (behavioral interview) – Interviu despre experiența obținută în urma unor situații din trecut.
Cercetările confirmă – testele la interviu nu conțin informații cu caracter practic, dar pot scoate în evidență un caracter agresiv din partea intervievatorului și o atitudine superioară asociată cu poziția înaltă pe care o ocupă.
Microsoft, au renunțat și ei la teste de logică, înlocuindu-le cu același interviu de comportament, menit să identifice experiențele din trecut, cum face față situațiilor de conflict și ce calități posedă.
Mark Zuckerberg întreabă candidații dacă au un hobby-uri, fiind ferm convins că persoanele cu hobby-uri sunt entuziasmați de fire și posedă abilități de lider.
Ucraineanul Serghei Sema – programator Google, înainte să ocupe acest post, a picat interviul de la Microsoft, Amazon, Snapchat, Evernote, Cruise Automation, Uber și Facebook. S- a întâmplat acest lucru pentru că a fost luat prin surprindere cu o listă de întrebări specifice interviului de comportament.
Compania Virgin, în jur de 71 mii de angajați.
Corporația Google, peste 135 de mii de angajați.
Corporația Apple, în jur de 147 de mii de angajați
Corporația General Motors, peste 164 de mii de angajați
Compania Ford, în jur de 186 mii de angajați.
Compania Facebook, peste 56 de mii de angajați.
Compania Microsoft, peste 163 de mii de angajați
Răspunsul ajută angajatorul să înțeleagă dacă candidatul are gândire critică și abilitatea de a rezolva problemele eficient.
Compania AT&T, în jur de 230 de mii de angajați.
Compania Chevron, în jur de 45 de mii de angajați.
Directorul firmei Oratorica, Victor Moscalu (în jur de 100 angajați) alege angajații care au abilitatea de a înțeleg sarcinile pe care le au, știu cum să-și atingă țelurile și le pasă de activitatea lor.
Diana Munteanu, Manager Dezvoltare Rețea de Magazine Viorica Cosmetic (în jur de 200 angajați), zice: nu există o crema perfectă pentru toți, ci una potrivită anume pentru tine, așa suntem noi în recrutarea de talente. Alegem oamenii care rezonează cu valorile companiei, care au inspirație, ori sunt pregătiți să primească doze de inspirație de la colegi. Căutăm oameni cu bagaj propriu de cunoștințe și cu câteva buzunare goale pentru experiențe noi, curajoși și responsabili.
Alina Cebotarenco, Tech Recruiter la Crunchyroll (o echipă de peste 550 de persoane), zice: candidații potriviți sunt oameni pasionați și dedicați în ceea ce fac, cu dragoste față de învățare, persistență și multă omenie. Ne dorim ca echipa noastră să găsească mereu motive să zâmbească, de aia și umorul e binevenit.
Iuliana Gultur, HR Manager JivyGroup (aproximativ 50 angajați), zice: Abilitățile pe care candidații noștri trebuie să le dețină depind foarte mult de cerințele poziției vacante pentru care aplică. Noi căutăm ingineri talentați, extrem de entuziaști şi de dinamici, dornici de muncă, creativi şi inovativi. Pornim de la premiza că nimeni nu este perfect, nu le poate cunoaște pe toate. De aceea, ne focusăm pe evidențierea detaliilor specifice care să contureze calitatea de angajat potențial: cu cât poate candidatul demonstra mai ușor, prin exemple concrete cum a abordat anumite situații inginerești, cu atât are șanse mai mari de a ajunge în etapa următoare a procesului de recrutare. Pe de altă parte, noi asigurăm toate tehnicile și premisele pentru a-i transforma pe cei mai buni candidați în angajați care să fie: loiali, implicați, dedicați, responsabili, motivaţi. Nimeni nu spune că e ușor, dar nu este și imposibil. E un efort care trebuie făcut de ambele părți și cu consecvență, pe termen lung. Un criteriu important este și alinierea calităților candidatului la valorile corporative ale companiei - sinceritate, onestitate, transparență. Căutăm să identificăm sociabilitatea, calitățile de un bun team player, spiritul de lucru în echipă, perseverența, gândirea critică, abordarea diferitor opinii prin dialog.