"Oamenii își părăsesc șefii, nu compania."
Mulți dintre noi au trecut prin neînțelegeri cu conducerea firmei. Prin urmare, de ce unii angajați părăsesc jobul anume din cauza șefilor și cum devii un lider bun?
La aceste întrebări a încercat să răspundă Google. În 2008, ei au dat startul unei cercetări numită Project Oxygen despre ce înseamnă să fii un manager bun. Ei au identificat inițial opt trăsături comune ale managerilor din compania lor care aveau cea mai bună reușită și au început să dezvolte aceste calități și la ceilalți responsabili din funcțiile de conducere. Cu timpul, Google a observat o îmbunătățire semnificativă a indicatorilor precum satisfacția la locul de muncă și performanțele.
Dar, odată cu creșterea companiei, cererea de specialiști pentru funcțiile de conducere a crescut, iar Google și-a continuat cercetarea. Iată 10 practici și trăsături ale celor mai buni manageri Google, alături de câteva indicii practice despre cum să le dezvolți:
Un antrenor bun evită greșeala de a rezolva fiecare problemă a echipei sale de unul singur. În schimb, încearcă să-i învețe pe membrii echipei cum să facă asta independent. Aici e importantă ghidarea și împărtășirea anumitor practice utile cu ceilalți.
Nimănui nu-i plac micromanagerii - acei șefi care exercită prea mult control și stau mereu în capul angajatului. În contrast, un șef bun de echipă oferă suficientă libertate - pentru noi idei, experimente și dezvoltarea propriului mod de lucru.
Pe lângă asta, un manager excelent e cel care se asigură că oamenii lui au instrumentele și flexibilitatea necesară ca să-și facă munca bine.
Managerii buni fac consolidarea încrederii în echipă o prioritate. Iar cei de la Google spun că: „într-o echipă cu siguranță psihologică, membrii se simt ok cu asumarea anumitor riscuri față de ceilalți co-echipieri. Ei nu-și fac griji că cineva din echipă îi va dezamăgi sau îi va pune într-o situație jenantă.”
Șefii buni îi fac mai buni pe cei din jurul lor.
Ei își dau seama de ce anume e capabilă echipa lor și folosesc inteligența emoțională pentru a motiva oamenii și a-i ajuta să-și dezvolte potențialul.
Managerii buni sunt ascultători extraordinari, dar știu și să ofere înapoi feedback și transparență.
Managerii buni investesc în angajații lor. Ei le oferă oportunități de dezvoltare în carieră, înțelegând că toți au drumul lor.
De asemenea, ei nu-și țin în loc echipa pentru cîștigul lor personal.
Managerii de succes știu unde merg, dar se asigură că întreaga echipă știe acest lucru.
Ei sunt atenți atunci când comunică scopul și formulează așteptări realiste față de rolul fiecărui membru al echipei.
Șefii buni își cunosc bine munca, dar și pe cea care trebuie făcută de echipa sa. Atunci când un manager nou e investit să fie lider într-o echipă nou, el câștigă respectul prin încercarea de a se familiariza cu tot ce fac ceilalți.
Unii manageri creează un fel de coaliții și-și conduc echipa să concureze cu alte echipe din companie, creând artificial un mediu competitiv.
Managerii buni au abilitatea de a vedea imaginea de ansamblu și de a-și canaliza eforturile spre binele întregii companii.
Managerii buni își asumă responsabilități ce țin de conducere, care presupun decizii grele și se asigură că toți au înțeles motivele deciziilor lor.
Evident, identificarea practicilor bune și a calităților unui șef nu e o treabă complicată. Partea grea vine atunci când încerci să pui toate astea în practică.